קנס עצום של 8.5 מ' ש' לבזק בשל פגיעה בתחרות באינטרנט

משרד התקשורת קונס את בזק בסכום חסר תקדים, וזאת בגין פגיעה במעבר לקוחות במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי ■ מאז כניסת המנכ"ל שלמה פילבר למשרד נקנסה בזק בסכום מצטבר של 17 מיליון שקל

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

משרד התקשורת הודיע היום (ד') כי החליט לקנוס את בזק בסכום עצום של 8.5 מיליון שקל בגין פגיעה בתחרות ברפורמת השוק הסיטונאי - הפרות שפגעו במעבר לקוחות במסגרת רפורמת הפס הרחב - כגון הליך מעבר ארוך ומסורבל שגרם בין היתר להמתנה ממושכת שהביאה לביטולים רבים מצד לקוחות.

מדובר בקנס הגבוה ביותר שהטיל רגולטור על גוף מפוקח בשנים האחרונות. לפי הודעת המשרד, מאז כניסתו של המנכ"ל שלמה פילבר לתפקיד נקנסה בזק בסכום מצטבר של 17 מיליון שקל.

העיצום הכספי הוטל בגין הפרות שביצעה בזק מהתקופה בה הושקה רפורמת השוק הסיטונאי בשלב הידני. "בתקופה ההיא עלו יחסי משרד התקשורת ובזק על שרטון - המגעים בין הצדדים, על אף שהחלו בשיח ו'שולחנות עגולים', התנהלו במשך חודשים ארוכים באמצעות עורכי דין ובתי משפט, וכמעט ללא מגעים ישירים. בתקופה זו בזק הרשתה לעצמה להפר את הוראות תיק השירות בעניין השוק הסיטונאי ולא לקיים את הוראות הרגולטור", הודיע המשרד.

פילבר שינה את ההתנהלות מול החברה, וכיום מתקיימות פגישות מקצועיות בכל הדרגים. כתוצאה מכך, בימים אלה מוסדרים בהצלחה נושאים רבים הקשורים להפעלת השוק הסיטונאי, בתקווה שלא יהיה צורך בנקיטת הליכי פיקוח ואכיפה, מוסר משרד התקשורת.

נסביר כי רפורמת השוק הסיטונאי נועדה לעודד את התחרות ולאפשר לספקיות שירות האינטרנט להציע ללקוחותיהן שירות אינטרנט, בתעריף זול יותר וללא צורך בהתקשרות נפרדת של הלקוח הן מול בעלי תשתית האינטרנט והן מול ספק האינטרנט. 

משרד התקשורת מוסר כי במסגרת הרפורמה נקבעו לחברת בזק הוראות שונות שעסקו, בין היתר, באופן הטיפול בהעברת לקוחות לספקיות השירות. בניגוד להוראות אותן קבע המשרד, בזק העבירה מידע לגבי לקוחות, שסופק מטעם ספקיות השירות במסגרת הבקשות לקבלת שירות סיטונאי, למחלקות השיווק והמכירה של בזק לצורך "שימור מנויים".

בנוסף, לדברי המשרד, הליך העברת הלקוחות מבזק לספקיות השירות היה ארוך משמעותית מהדרוש והביא, בין היתר, להמתנה ממושכת לביצוע המעבר ולביטולים רבים מצד הלקוחות. בזק אף סירבה לקבל בקשות בעל-פה (בטלפון) להעברת לקוחות מהחברות המתחרות, בניגוד להוראות, ובכך סרבלה את הליך המעבר של הלקוחות.

כמו כן, בזק נקטה אפליה בפתיחת שעות הפעילות במוקד השירות הטלפוני שלה, באופן שהיקף שעות פעילות מוקד השירות עבור ספקיות השירות היה נמוך משמעותית מהיקף שעות הפעילות של מוקד השירות ללקוחות בזק.