האו"ם: ישראל - בין 20 המדינות שהכי טוב לחיות בהן

האו"ם פרסם אתמול את מדד הפיתוח האנושי לשנת 2015, שמדרג 188 מדינות על בסיס תוחלת החיים, חינוך והכנסה ■ נורווגיה זכתה בפעם ה-12 ברציפות במקום הראשון ■ אוסטרליה דורגה במקום השני, שווייץ במקום השלישי, גרמניה במקום השישי, וארה"ב במקום השמיני

חוף הים / צילום: תמר מצפי
חוף הים / צילום: תמר מצפי

האו"ם פרסם אתמול את מדד הפיתוח האנושי לשנת 2015. המדד בוחן את ההתפתחות במדינות שונות ברחבי העולם ומעניק להן ציון שמבוסס על 3 פרמטרים מרכזיים: תוחלת החיים, חינוך והכנסה. מדינת ישראל, במקרה שאתם תוהים, מדורגת בין 20 המדינות שהכי טוב לחיות להן. 

ניו-זילנד וקנדה, שתי מדינות הידועות ברמת החיים הגבוהה שלהן, דורגו השנה במקום התשיעי וזכו לציון של 0.913 נקודות. תוחלת החיים הממוצעת בשתי המדינות עומדת על כ-81.8 שנים, בעוד התוצר הלאומי הגולמי עומד על כ-32 אלף דולר.

המדינות שירדו באופן משמעותי בדירוג השנה הן לוב, שדורגה במקום ה-27 וסוריה שנפלה ב-15 מקומות. עם זאת, למרות ששתי המדינות הללו מוכות בטרור הרצחני של דאע"ש, הן אינן מדורגות בסוף הרשימה, שכוללת 188 מדינות. 5 המדינות שנמצאות בתחתית הרשימה הן ניגריה, שזכתה לציון של 0.348 נקודות, הרפובליקה המרכז אפריקאית (ציון של 0.350 נק'), אריתראה (0.391 נק'), צ'אד (0.392 נ') ובורונדי (0.400). 

"הדוח החדש על הפיתוח האנושי הוא קריאה דחופה להתמודד עם האתגרים הגדולים של הפיתוח העולמי - לייצר מקומות עבודה הגונים ולהעלות לכולם את רמת החיים", אמר הלן קלארק, בכיר בתוכנית הפיתוח האנושי באו"ם.

נורווגיה, לא במפתיע, זכתה בפעם ה-12 ברציפות במקום הראשון. למרות שתוחלת החיים במדינה הסקנדינבית אינה הכי גבוהה ועומדת בממוצע על 81.6 שנים, התל"ג שלה הוא הגבוה ביותר ועומד על כמעט 65 אלף דולר.

אוסטרליה דורגה במקום השני, שווייץ במקום השלישי, גרמניה במקום השישי וארה"ב "רק" במקום השמיני. ישראל, כאמור מדורגת במקום ה-18, לפני לוקסמבורג ויפן ואחרי בריטניה ודרום קוריאה.