העלאת הריבית בארה"ב: מי מרוויח, מי מפסיד ומי ככה-ככה

הצעד של הפד לא הפתיע איש - אבל בכל זאת נפתח עידן חדש ■ מה עכשיו?

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

ג'נט ילן וועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב ניתקו סוף-סוף את הכלכלה הגדולה בעולם ממכונת ההנשמה, אבל זה עוד לא אומר שציבור החוסכים האמריקאי, שחי שבע שנים על פירורי ריבית, יתחיל ליהנות ממשהו בשרני יותר בעתיד הקרוב.

העלאת הריבית אמנם לא הפתיעה איש, אבל זו בכל זאת טריטוריה חדשה. בנקאי השקעות, סוחרים ואנליסטים שלמדו בבית ספר לעסקים בדצמבר 2008 כאשר היו"ר דאז בן ברננקי התחיל את המסע שנקרא ZIRP (מדיניות ריבית אפס בראשי תיבות), הם כעת בני 30 ויותר, וכל הקריירה שלהם עברה במה שסגן יו"ר הפד, סטנלי פישר, כינה "זמנים רחוקים משגרה". הנה רשימה של מרוויחים, מפסידים וכמה שלא יושפעו במיוחד מהמסע של חללית הריבית.

 

מרוויחים

בנקים מרכזיים אחרים: הבנק של יפן, הבנק המרכזי האירופי ובנק העם הסיני מפמפמים עוד ועוד כספים לתוך הכלכלות שלהם. ההידוק של הפדרל ריזרב יעלה את המאמצים הללו על מנוע טורבו, אומר קארל ריקדונה, הכלכלן הראשי לארה"ב של בלומברג אינטליג'נס. המרוויחות יהיו מדינות עם אינפלציה נמוכה, שמייצאות הרבה לארה"ב, לדבריו. אולי גם ישראל?

אג"ח אוצר ואג"ח קונצרניות ארוכות: מנהלי קרנות פנסיה של עובדי חברות ייחלו לריביות גבוהות יותר כדי לקנות חובות (אג"ח) מפני שתשואות גבוהות יותר מקילות עליהם להתאים את הכנסת הקרנות למה שהם צריכים לשלם לגמלאים, אמר אנתוני גולד, מנהל יחידת פתרונות הפנסיה העולמית בחברת JPMorgan Asset Management. תוכניות הפנסיה וקרנות הגמלאים בארה"ב אמורות לקנות בשנה הבאה נכסים של הכנסה קבועה (אג"ח ומט"ח) ב-68 מיליארד דולר, לפי חישובי האסטרטגים ב-JPMorgan Chase & Co. לצד הנכסים בסך 1.1 טריליון דולר שמוסדות אחרים יקנו, הביקוש עשוי לעלות על ההיצע ב-100 מיליארד דולר בשנה הבאה, להערכתם.

חברות ביטוח: מאחר שהן משקיעות את הפרמיות של הלקוחות כדי לכסות הפסדים ברווחים מההשקעות, חברות הביטוח שנאו את ZIRP. חברות הביטוחים האלמנטריים (רכוש ותאונות) מקבלות כעת תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% על ההשקעות שלהן, רמת שפל של 50 שנה. זה ישתפר, אם כי בקצב איטי, כאשר הפד מעלה את הריבית, אומר דאג מאייר, אנליסט בפיץ' רייטינג. "יהיה לזה אפקט במרוצת הזמן, אפקט חיובי על רווחי חברות הביטוח מכל מוצר שהוא למעשה", לדבריו.

הפדרל ריזרב: בשורות כלכליות טובות! שיעור האבטלה הארצי הוא הנמוך ביותר בשבע שנים, והצמיחה הכלכלית עלתה על הציפיות. ג'נט ילן עדיין לא צריכה לעטות שמלת נשף ולהכריז שהמשימה מולאה, אבל העלאת הריבית הראשונה מאז 2006 היא סימן לכך שלפחות הכספומטים ימשיכו להנפיק את השטרות של 20 דולר כשהאמריקאים יזדקקו להם. זו הייתה שאלה פתוחה כשהריבית ירדה לכמעט אפס ב-2008.

מפסידים

התקציב הפדרלי: הממשל האמריקאי עלול למצוא עצמו משלם עוד 2.9 טריליון דולר בריבית בעשר השנים הבאות אם הריביות יעלו בהדרגה, לפי תחשיבי משרד התקציבים בקונגרס ודין בייקר, ממנהלי המרכז למחקרי כלכלה ומדיניות בוושינגטון.

ברזיל, סין: כאילו שערוריות פוליטיות ומיתון מעמיק אינם מספיקים, העלאת הריבית בארה"ב תחליש את הריאל הברזילאי, ותלבה בכך את האינפלציה במדינה זו, שהיא כבר 10.5% ובמגמת עלייה. לגבי סין, "החוב שלה כבר עולה בקצב כפול מקצב הצמיחה הכלכלית", אומר רוצ'יר שארמה, ראש דסק מניות השווקים המתעוררים ב- Morgan Stanley Investment Management. לדבריו, "זה לא מודל בר-קיימא". במחשבה שנייה, לנסות להשיג צמיחה הכלכלית של 7% תוך ריסון חגיגת ההלוואות הגדולה ביותר בעולם הוא משימה קשה גם בלי ההעלאה של הפד.

יצרניות הרכב: העלאת הריבית תפגע בביקוש לכלי רכב חדשים בהיקף של כ-150 אלף יחידות או 1% מהשוק ב-12 החודשים הבאים, להערכת סקר של J.D. Power של 2,031 אמריקאים שמתכננים לקנות רכב בשנה הקרובה. הסוכנויות והיצרנים יורידו כנראה את המחירים, יעלו מבצעים או יקפיאו את הריבית כדי לשפר את הביקוש, אומר דייויד סרג'נט, סגן נשיא למחקרי רכב עולמיים בחברה זו: "הרבה מהאפקט בטווח הקרוב יהיה כנראה פסיכולוגי ולא מעשי".

הפדרל ריזרב: מאוחר מדי! זו דעתו של פול מורטימר-לי, הכלכלן הראשי של BNP Paribas בצפון אמריקה. "יכול להיות שכבר עלינו על התוואי של המיתון הבא", הוא כתב ללקוחות הבנק בחודש שעבר. "הסיבה לחשש הזה שלנו היא לא כל כך מה שהפד עומד לעשות - כנראה מחזור העלאה איטי שיתחיל בדצמבר - אלא שהוא לא התחיל את ההידוק מוקדם הרבה יותר".

לא מרוויחים ולא מפסידים

החוסכים: הריביות על חשבונות החיסכון והפיקדונות צפויה להשתפר, והצרכנים יקבלו יותר ריבית על המזומנים שהם הפקידו בבנק. אבל בה בעת תימשך כנראה "העברת ההון האדירה מהחוסכים לבעלי החוב" בשבע השנים האחרונות, כפי שמכנה זאת כריסטופר וויילן, בכיר בסוכנות המדרוג Kroll Bond Rating. תשואות קרנות שוק הכספים (מלוות קצרי מועד), שהיו מקלט המבטחים המסורתי של גמלאים ודורשי הכנסה קבועה אחרים, צנחו לאפס מ-4.7% באוקטובר 2007, לפני המשבר הפיננסי. החוסכים יהיו כנראה האחרונים שייהנו מהריביות הגבוהות יותר.

הבנקים: בריבית השפל של הפד, הבנקים היו מוגבלים במה שיכלו לגבות על הלוואות ולהרוויח על השקעות. לכן, שולי הרווח מהלוואות צנחו, צמיחת ההכנסות קפאה והרווחיות הכוללת סבלה. כעת הבנקים יכלו לגבות יותר. אבל לריביות גבוהות יש גם אפקט שלילי על הרווחים, אם ריבית הפיקדונות ללקוחות עולה מהר יותר מהריבית על ההלוואות. ומאחר שלבנקים יש תמהילי עסקים שונים, לא כולם יראו את אותו האפקט מעליית הריבית. האנליסטים יצטרכו לקבוע מי מהבנקים יהיה מוטב ומי לא.

מחירי הסחורות: מחזורי גאות ושפל בקומודיטיז הם עניין של עשרות שנים, ולהעלאת ריבית יהיה אפקט מזערי על ירידת מחירי הסחורות, אמר רוברט סטימפסון, מנהל קרן ב- Oak Associates מאקרון, אוהיו. במילים אחרות, אם אתם מחזיקים נחושת, אל תאשימו את ילן.

הפדרל ריזרב: המדיניות המוניטרית כבר התהדקה! בה בעת שהפד היסס, השווקים עשו זאת בעצמם. גולדמן זקס עוקבת אחרי דברים כאלו בעזרת מדד התנאים הפיננסיים שלה, שמשלב משתנים כמו מחירי מניות, מרווחי אשראי, ריביות ושערי מט"ח. לפי הבנק זהו אומדן גס של תנאים, אך כל העלאה של 1% בריבית מעלה את המדד שלו ב-1.5%. המדד הזה עלה לרמתו הגבוהה ביותר בחמש שנים לפני ישיבת הפד ב-17 בספטמבר. מאז הוא קרוב לשיא, ומשקף העלאת ריבית של 0.75%.

אי הוודאות התפוגגה ושוקי ההון זינקו

הדולר האמריקאי התחזק היום (ה') מול האירו והין, אך נסוג מול כמה מטבעות בשווקים המתעוררים באסיה, לאחר שהמשקיעים התרשמו לטובה מהודעת הפד אתמול שהדגישה שהעלאות הריבית הבאות יהיו הדרגתיות מאוד. בד בבד עלו מדדי המניות באירופה בשיעורים חדים יחסית, ומדד 30 המניות הפאן-אירופי של פוטסי עלה ב-2.2% עד 13:30 שעון ישראל. המדדים בבורסות פרנקפורט, פריז ולונדון עלו ב-1.5% עד 3.4%.

הבוקר באירופה נסחר האירו בירידה של 0.3% ביחס לדולר ב-1.0872 דולר לאירו, והירידה שלו מפתיחת המסחר אתמול בבוקר הגיעה ל-0.5%. הדולר נסחר ב-122.45 ינים, עלייה של 1%, כאשר המשקיעים השתכנעו לצאת מ"מחבואים" אקזוטיים על ידי הבעת האמון של הפד בכלכלת ארה"ב. "עם האישור שהעלאת הריבית הראשונה בתשע שנים נובעת מכלכלה אמריקאית חזקה, והעובדה שהחלטת הפד כבר מאחורינו ונותרו עוד רק כמה ימי מסחר עד חג המולד, יכול להיות שנראה את הגאות המסורתית של סוף השנה בשווקים", אמר מנהל יחידת המחקר בחברת BNP Paribas Fortis Global Markets בבריסל. מגזרים שתלויים במחזוריות הכלכלית - כמו רכב, בנקים וביטוח - נהנו היום מעליות מניות של 2.6% עד 3.7% באירופה.

בשווקים מתעוררים מסוימים עלה התיאבון לסיכונים. הרופי האינדונזי עלה ב-0.1% מול הדולר ל-14,054 רופי לדולר. אפילו הרופי ההודי, שנחשב פגיע לעליית ריבית בארה"ב, התחזק ב-0.2% ל-66.65 רופי לדולר. אסטרטג שוק בכיר ב-RBS בסינגפור הזהיר, עם זאת, שהעלייה בנכסים האסיאתיים תהיה קצרת טווח, מפני שהבנקים המרכזיים של סין ויפן עדיין מנהלים מדיניות מוניטרית מקילה שמחלישה את המטבעות שלהם, יחד עם מטבעות כל האזור.

גם "מדדי הפחד" של המשקיעים באג"ח, מט"ח ומניות ירדו בעקבות הודעת ג'נט ילן אמש על תחילת סבב ההידוק בארה"ב בקצב איטי. מדד מריל לינץ' של התנודתיות צפויה במחירי אג"ח האוצר ירד בשיעור היומי החד בשנה האחרונה, וציפיות התנודתיות בשער הדולר-אירו ירדו לרמה הנמוכה ביותר מפברואר. "מדד הפחד" שמשקף ציפייה לתנודתיות במניות בארה"ב ירד בשיערו היומי החד מאז אוגוסט.