"האיש השנוא בארה"ב" שוחרר ממעצר והתפטר מחברת התרופות

המנכ"ל שהקפיץ מחיר תרופה מצילת חיים ב-5,000% שוחרר מהחקירה בחשד לתרמית ני"ע והתפטר מראשות חברת התרופות טורינג

מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג
מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג

מנכ"ל חברת התרופות שזכה להשמצות על הזנקת מחיר תרופה מצילת חיים, התפטר אתמול (ו') מראשות יצרנית התרופות טורינג פרמצבטיקלס, יום לאחר שנעצר בחשד לתרמית בני"ע, הקשורה לחברה שניהל בעבר.

מרטין שקרלי, שמעצרו גרם שמחה להמונים שזועזעו מעמדתו הבלתי-מתנצלת לאחר שהקפיץ את מחירה של תרופה מצילת חיים ב-5,000%, מוחלף לתקופת ביניים על-ידי רון טילס, כך לפי הודעת טורינג מאתמול, הנמצאת בבעלות פרטית.

טילס מכהן כיו"ר מועצת המנהלים של טורינג מאז שהחברה הוקמה בשלהי השנה שעברה. טילס ימשיך להחזיק במקביל במשרת היו"ר. במהלך שני העשורים האחרונים הוא עבד בחברות פרייבט אקוויטי והון סיכון רבות בענפי התרופות והציוד הרפואי.

טורינג הודיעה גם כי העסקים יימשכו כרגיל, וכי משום חולה לא תישלל הגישה לתרופה Daraprim, שעליית המחיר שלה הפכה את שקרלי למנודה הן בקרב החולים והן בקרב חברות פרמצבטיקה אחרות.

טורינג הודיעה גם כי היא שולחת מכתבים ברוח זו לרופאים, תוך דגש על כך שהיא תמשיך להציע סיוע פיננסי לחולים ראויים הזקוקים ל-Daraprim, ושאינם מבוטחים בהתאם.

שקרלי, בן 32, לשעבר מנהל קרן גידור, הפך ל"אדם השנוא ביותר באמריקה" לפי כמה כותבים, על כך שהקפיץ את מחיר התרופה Daraprim, התרופה המאושרת היחידה לטוקסופלזמוזיס, זיהום טפילי מסכן חיים, שבו לוקים בעיקר נשים הרות, חולי סרטן וחולי אידס, מ-13.5 דולר ל-750 דולר לגלולה. הוא עשה זאת בסתיו האחרון, זמן קצר לאחר שטורינג רכשה זכויות למכירת הגלולה בארה"ב, לאחר ששילמה לחברה אחרת 55 מיליון דולר עבור כך.  

שלשום (ה') הודיעו התובעים הפדרליים כי בין השנים 2009 ל-2014 הפסיד שקרלי חלק מכספם של המשקיעים בקרן הגידור שלו באמצעות פעולות מסחר גרועות, ולאחר מכן בזז את קופתה של רטרופין, חברת פרמצבטיקה שבה כיהן כמנכ"ל, בסכום של 11 מיליון דולר, במטרה להשיב ללקוחותיו הממורמרים את כספם. שקרלי ייסד את החבר בתחילת 2011 ונתבע על-ידי רטרופין ופוטר בסתיו האחרון לאחר טענות לאי-סדרים.

שקרלי, שלאחרונה אמר כי היה צריך להעלות את מחיר התרופה אף יותר, הובל באזיקים בידי האף.בי.איי לאחר מעצרו. תמונות שלו לבוש קפוצ'ון אפור כשהוא מלווה על-ידי אנשי החוק הופצו במהירות באינטרנט, וייצרו המולה ברשתות החברתיות שחגגו את נפילתו.

שקריל לא הודה בהאשמות של תרמית ני"ע וקשירת קשר שהעונש עליה מגיע ל-20 שנות מאסר. הוא שוחרר בערבות של 5 מיליון דולר.