לאומי שוקי הון: בנק ישראל לא ישנה את הריבית בקרוב

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון:  גורמי הרקע הבסיסיים, בשילוב עם סביבה פיסקאלית יציבה, צפויים להוסיף ולתמוך בשקל חזק יחסית גם בעתיד הנראה לעין

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל לא צפוי לשנות את שיעור הריבית בחודשים הקרובים. כך מעריך דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, בסקירת המאקרו השבועית שלו. זאת, למרות שהפד החל בשבוע שעבר בתהליך של העלאת הריבית בארה"ב. 

הסיבה העיקרית - סביבת האינפלציה הנמוכה תימשך וצפויה להיות מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים במהלך רוב שנת 2016. 

בלאומי מעריכים כי העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים יישמר גם בשנים הבאות, זאת בין היתר בזכות הרחבת השימוש בגז הטבעי לצרכים מקומיים של המשק, שמתקדם בקצב איטי מהרצוי לכל צרכי המשק. "העלייה בעודף בחשבון השוטף יחד עם המשך זרימת ההשקעות הישירות מחו"ל לישראל, מהווים גורמים בסיסיים התומכים בעוצמתו של השקל מול סל המטבעות. זאת, למרות הגידול בהשקעות הפיננסיות של ישראליים בחו"ל ברבעונים האחרונים, אשר חלקן הגדול מגודר מבחינת חשיפת מטבע ולכן תנועות הון יוצאות אלו אינן יוצרות כוחות דומיננטיים לפיחות השקל".  

רזניק מציין תנאי רקע נוספים התומכים בשקל חזק יחסית מול סל המטבעות וכוללים, בין היתר: עודף גדול של נכסים במטבע חוץ למשק הישראלי על פני התחייבויות, השקעות ריאליות ישירות הזורמות מחו"ל לישראל והפקת הגז מקידוח תמר (ובעתיד גם מקידוחים אחרים, ובכלל זה לשם יצוא). לכן, "אנו מעריכים כי גורמי הרקע הבסיסיים (בשילוב עם סביבה פיסקאלית יציבה) צפויים להוסיף ולתמוך בשקל חזק יחסית גם בעתיד הנראה לעין".