פחות מ-4,000 בני מזל

עם כל הכבוד, הציבור והקבלנים עדיין לא ממש השתכנעו מ"מחיר למשתכן"

בניין באשדוד ממכרזי "מחיר למשתכן" הקודמים / צילום: תמר מצפי
בניין באשדוד ממכרזי "מחיר למשתכן" הקודמים / צילום: תמר מצפי

אל תתבלבלו. הצלחה של מכרזי מחיר למשתכן לא תימדד על פי מחירי הדירות בפרויקטים המוזלים עצמם. חרף ההכרזות הנרגשות שמוציאים שרי האוצר והשיכון בכל פרסום תוצאות מכרזים (שאכן הצביעו על הנחות של 20%-30% לעומת מחירי השוק). מי שמסבסד קרקע ופיתוח, ומוכן לאבד הכנסות לקופת המדינה בהיקף של כ-150 אלף שקל ויותר מכל יח"ד (קרקע, היטלים, מסים ועוד), ברור שיוכל להציע דירות בהנחה גדולה. גם אחרי שהתברר שהקבלנים מוכנים לספוג ירידה גדולה מצדם ברווח היזמי (אם כי בחריש, במצפה רמון ובערד הסתבר שהם לא היו מוכנים), זהו עדיין לא השינוי המיוחל.

התקווה הגדולה היא שהמהלך ישפיע על כל השוק. זהו המבחן האמיתי שיגדיר הצלחה או כישלון. אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, כבר קרא לכל היזמים והקבלנים למהר למכור דירות בהנחה, לפני שתכה בהם הירידה הגדולה. זו התיאוריה של יצחקי, של כחלון ואחרים: כשהציבור יבין שהמדינה מסבסדת עשרות אלפי דירות, אזי רוב רובם של מחוסרי הדירה יחכו להגרלות על אותן דירות, משפרי הדיור יחכו שהקבלנים ומוכרי דירות יד שנייה סוף סוף ירוצו אחריהם (כי מחוסרי הדירה כבר לא בשוק), והמשקיעים בוודאי יישארו בחוץ, כי תחל מגמה ברורה של ירידות (בגלל אותם מכרזים מסובסדים וביקושים נמוכים בשוק).

הבעיה היא שהזמן חולף, מכרזים מוצלחים מתפרסמים (גם במרכז), אבל זה לא ממש קורה. רק בשבוע האחרון פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהראו שמחירי הדירות עלו בין ספטמבר לאוקטובר בשיעור של 0.8% וחתמו עלייה שנתית של 7%.

לא רק הציבור אינו מתרשם מהשינוי הרוחבי שיחוללו מכרזי מחיר למשתכן. אחרי שהמדינה שיווקה באוקטובר 1,028 דירות במחיר למשתכן בשטח מחנה כורדני בקרית מוצקין (כמיליון שקל לדירה), באוצר היו משוכנעים שכל הקבלנים מסביב יהיו בלחץ. והנה, חברת אשדר - שקנתה בפברואר קרקע ל-82 דירות בכורדני במחיר של 214 אלף שקל לכל דירה (במסגרת שיווק, עדיין במודל הישן, של 1,192 דירות) הודיעה בשבוע שעבר על מכירת אותה קרקע ב-341 אלף שקל לדירה. תשואה של 60% על קרקע שנקנתה השנה, ולמרות שהתברר שבסמוך לה ימכרו עוד מעט יותר מאלף דירות במחיר מסובסד.

כלומר, עם כל הכבוד לשיווק 3,857 דירות עד כה במכרזי מחיר למשתכן, צריך להודות בכנות שהציבור והקבלנים עדיין לא השתכנעו שמדובר ביותר מאשר הטבה שתגיע ל-3,857 בני מזל.