בגלל צניחת הנפט: עודף של 3.8 מיליארד דולר בחשבון השוטף

הכלכלן הראשי באוצר: העודף ברבעון השלישי של השנה מהווה שיא של כל הזמנים

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

ירידת מחירי הנפט  והפחם אחראית לעודף של 3.8 מיליארד דולר בחשבון השוטף של מאזן התשלומים של ישראל ברבעון השלישי של השנה - עודף המהווה שיא של כל הזמנים, כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה. העודף הגדול במאזן התשלומים מייצר לחץ לתיסוף שערו של השקל, הפועל בניגוד למדיניותו המוניטרית של בנק ישראל של שמירה על ריבית אפסית, למרות העלאת הריבית האחרונה על ידי הפד בארה"ב.

הציפיות לאינפלציה בישראל ממשיכות לרדת, בעוד שבארה"ב מעלה הפד את הריבית, כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל. הנתונים המבוססים על תחזיות האינפלציה של החזאים המובילים מצביעים על עלייה צפויה של 0.5% במדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים. הנתון המקביל לחודש הקודם עמד על 0.7%.

הירידה בציפיות האינפלציוניות עולות בקנה אחד עם מדד המחירים לצרכן שירד בחודש נובמבר בשיעור של 0.4%. בעקבות מדד נובמבר ירד קצב האינפלציה בישראל ב-12 החודשים האחרונים למינוס 1%.

במקביל הודיע היום הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה כי העודף בחשבון השוטף של ישראל הגיע ברבעון השלישי לשיא של כל הזמנים במונחים כספיים 3.8 מיליארד דולר, שהם כ-5.1% תוצר - רמת שיא במונחי יחס לתוצר שנרשמה לאחרונה ברבעון הראשון של 2010. את השיא בעודף שנרשם ברבעון השלישי מסביר נוה בגידול בייצוא הסחורות וירידה בייבוא: עודף הייצוא על הייבוא הגיע ברבעון השלישי של השנה ל-2.5 מיליארד דולר, רמה הנחשבת לגבוהה בקנה מידה הסטורי.

הגורם העיקרי לירידה בייבוא הוא הוזלת מחירי תשומות האנרגיה שישראל מייבאת: הן בגלל ירידת מחירי הנפט והתזקיקים וירידת מחירי הפחם לרמות שפל הסטוריות והן בגלל הגידול בשימוש בגז טבעי שמחליף את השימוש בפחם ובנפט לצורך ייצור חשמל.

נוה מציין כי בחשבון השירותים נרשמה דווקא הרעה על רקע החולשה בייצוא השירותים. בולטת לרעה במיוחד ירידה של 7.4 אחוזים בייצוא שירותים עסקיים המעידה על חלושה בתחום המו"פ וההייטק - שני ענפים שנחשבים לנקודות החוזק של הכלכלה הישראלית. בנוסף מציין נוה כי ענף התיירות עדיין לא התאושש מהמשבר שאליו נקלע בעקבות מבצע 'צוק איתן' בקיץ שעבר, כשהסיבות העיקריות לכך (מעבר לגל הפיגועים - ע"ב) הן חולשת הרובל והאירו שפוגעים בתיירות לישראל מרוסיה וממדינות האיחוד האירופי.