מחקר: שוקי המניות אוהבים יותר נשיאים דמוקרטים בארה"ב

לפי דוח שפרסמה קבוצת ההשקעות Bespoke, בתקופה שבה כיהנו נשיאים מטעם המפלגה הדמוקרטית, מדד הדאו ג'ונס השיג תשואה שנתית ממוצעת של 7% מאז 1909, לעומת 3% בתקופות של נשיאים רפובליקנים ■ "הדעה לפיה הנשיאים הרפובליקנים טובים יותר למשקיעים ממשיכה להיות אחת מהתפיסות השגויות בעולם ההשקעות"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בימים אלה נערכות הבחירות המוקדמות שייקבעו מי יהיו המועמדים לנשיאות בארה"ב מטעם המפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית. בעוד כשנה, האמריקאים יבחרו נשיא חדש. אומנם המפלגה הרפובליקנית נקשרת יותר כמגנה של ערכי הקפיטליזם ורווחי החברות, אך לפי דוח שפרסמה קבוצת ההשקעות Bespoke שוקי המניות נוטים לעלות דווקא בתקופות שבהן נשיאי ארה"ב הם מהמפלגה הדמוקרטית. 

"בשתי הקדנציות האחרונות של הנשיא אובמה, הדעה הרווחת הייתה שהוא והמפלגה הדמוקרטית, באופן כללי יהיו 'רעים' לשוקי המניות. עם זאת, 7 שנים לאחר בחירתו של אובמה לנשיאות, מדד הדאו ג'ונס טיפס ביותר מ-125%", כך כתבו אנליסטים ב-Bespoke, בסקירה שפרסמו. 

בביספוק ציינו עוד כי ההיסטוריה בוול סטריט תומכת בטענה שלהם, כך שבתקופות שבהם כיהנו נשיאים דמוקרטים, שוקי המניות השיגו ביצועים טובים יותר. "הדעה לפיה הנשיאים הרפובליקנים טובים יותר למשקיעים ממשיכה להיות אחת מהתפיסות השגויות שקיימות בעולם ההשקעות", כתבו בביספוק.

עם זאת, ראויי לציין כי חלק מהנשיאים, הדמוקרטים או הרפובליקנים, נאלצו להתמודד עם בעיות ואתגרים כלכליים שהורישו להם נשיאים מהמפלגה היריבה. כך למשל, הנשיא ג'ורג' בוש הבן, נבחר לנשיאות בדיוק בשיאה של בועת הדוט.קום בתחילת המילניום, משבר שהתפתח עוד בתקופת כהונתו של הנשיא קלינטון. באופן דומה, ממשל אובמה, ירש את המשבר הפיננסי הגדול שצבר תאוצה עוד ב-2005 והגיע לשיאו ב-2008, כאשר בוש עוד היה בשלטון.  

ע"פ הנתונים של ביספוק, שוקי המניות הגיבו כאמור בצורה טובה יותר לנשיאים דמוקרטים. מדד הדאו ג'ונס השיג תשואה שנתית ממוצעת של 7% מאז 1909 ועד היום, בתקופות שבהן כיהנו נשיאים דמוקרטים. מנגד, באותה תקופה, המדד רשם תשואה שנתית ממוצעת של 3% בלבד בתקופות של נשיאים רפובליקנים.