"חברת החשמל עוד תזדקק לגז העודף שרכשה מתמר"

הכלכלן הראשי לשעבר של רשות הגז: ההוראה שנתן המשרד להגנת הסביבה לחברת החשמל להקטין את השימוש בפחם ב-8%-10% היא רק ההתחלה

"אסור לחברת החשמל לוותר על האופציה לרכישת גז טבעי ממאגר תמר, היא עוד תזדקק לו" - כך טוען מיקי קורנר, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות הגז במשרד האנרגיה. "המשרד להגנת הסביבה ככל הנראה יחייב את החברה להפחית עוד יותר את השימוש שלה בפחם, מה שיגדיל את צריכת הגז של החברה".

לטענת קורנר, ההוראה שנתן המשרד להגנת הסביבה לחברת החשמל לפני שבוע, להקטין את השימוש שלה בפחם בתחנה חדרה ב-8%-10%, "היא רק ההתחלה". להערכתו, בהמשך יחייב המשרד את החברה להקטין את השימוש שלה בפחם בכ-20%, ויעשה דבר דומה גם בתחנה של חח"י באשקלון "הקטנת השימוש בפחם היא שוות ערך ל-0.5-1 מיליארד מטר מעוקב של גז בשנה (BCM), זו כמות גדולה של גז", טוען קורנר.

עוד הוא מזכיר את החלטת רשות הגז לאשר לחח"י למכור את עודפי הגז שרכשה ברווח של 12%: "יהיה מי שיזדקק לגז. כבר היום יש מחסור בגז, ומאגר לוויתן צפוי להתחבר לחוף רק ב-2020".

"לא רק זאת", הוא מוסיף, "אלא שלשנת 2016 נכנסת חח"י עם כמות של 1.56 מיליארד מ"ק (BCM) מעל ה-TOP (כמות הגז עליו התחייבה חח"י לשלם, גם אם לא תצרוך אותו בפועל - ה.כ), כלומר בשנים הבאות תוכל לקזז את הגז הזה עם עודף הגז שרכשה".

לבסוף טוען קורנר כי ישראל צריכה לעשות כל מה שהיא יכולה על מנת להפחית את התלות בפחם ולהגדיל את השימוש שלה בגז טבעי.

"אני לא מדבר רק על הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שנגרמים מהשימוש בפחם", הוא אומר. "קיימת תועלת כלכלית במעבר לגז טבעי במקום פחם, והיא כי על כל BCM של גז שמופק בישראל מקבלת המדינה 60 אחוז מהמכירות. לא כך הדבר בפחם. חברת הפחם בבעלת חברת החשמל מייבאת את הפחם באוניות. על הפחם הזה לא משלמים מסים ולא תמלוגים".