תיא ממשיכה לקדם בניית מגדלים על שטח אולפני הרצליה

התוכנית היא להקמת 350 דירות ■ בשנים קודמות נהנתה תיא מרווחים גדולים מהשקעה פיננסית מוצלחת במניות החברה הבריטית Avesco

עמי גניגר / צילום: יוסי כהן
עמי גניגר / צילום: יוסי כהן

חברת שירותי התקשורת תיא השקעות , בשליטת עמי גניגר, ממשיכה לקדם את תוכנית הבנייה על הקרקע שעליה פועלים כיום "אולפני הרצליה" שבבעלותה. החברה דיווחה היום לבורסה כי הושלם פרסומן של הודעות בהתאם לסעיף 117 לחוק התכנון והבנייה, בדבר אישור למתן תוקף של תוכנית מתאר מקומית.

כפי שפורט בדיווחים קודמים של החברה, עניינה של התוכנית בהפסקת פעילות האולפנים במקרקעי אולפני הרצליה, ובהקמת פרויקט לבניית 350 יחידות דיור בכמה מגדלים במקום. כמו כן "נקבעו בתוכנית הוראות בדבר הקמתו של מתחם שימור אולפני הרצליה, ובדבר שימור ערכי מורשת היסטורית ואדריכלית של מבנים המצויים בתחום אולפני הרצליה".

בעבר העריכו בתיא, כי ההיתרים לפרויקט יתקבלו עד סוף שנת 2018 "אך ככל שתהיינה מחלוקות מהותיות עם רשות מקרקעי ישראל בקשר לתשלומים הכרוכים בשינוי ייעודי הקרקע, עלולים לוחות הזמנים להידחות לתקופה ארוכה יותר".

בד בבד דיווחה החברה, כי היא מנהלת מגעים עם גורמים שונים בקשר להעתקת פעילות האולפנים למתחם חלופי, וכי היא בודקת חלופות להקמת קריית תקשורת חדשה במרחב המיקומים הרלוונטיים לפעילותה - גוש דן, השרון, וירושלים. התקציב - כולל רכישת קרקע, הקמת מבנים ועלויות מעבר - נאמד על-ידי תיא בהיקף של כ-120 מיליון שקל.

לאחרונה דווח ב"גלובס" כי תיא מנהלת מגעים מתקדמים מול עיריית ראשל"צ להעברת האולפנים לשטחה, והעירייה מבטיחה מצדה שורה של הטבות לחברה, כדי שזו תקים קריית תקשורת על שטח של כ-15 דונם בתחומי העיר. ההערכה היא, כי השטח שייבחר הוא במערב העיר, סמוך לחנות איקאה.

על פי ההסכם שנחתם בין תיא לאפריקה מגורים בשנת 2008, השתיים יהיו שותפות בתמורות ממכירת הדירות שיוקמו על קרקע אולפני הרצליה, כך שבמחיר לדירה של עד 11.5 אלף שקל למ"ר תקבל תיא 43.5% מהתמורות, ומעל למחיר זה יעלה חלקה ל-60%. אפריקה מגורים העמידה לתיא במועד החתימה הלוואה של 10 מיליון שקל, שתקוזז מהתמורה העתידית שלה תהיה זכאית.

תיא השקעות, בשליטת משפחת גניגר, נסחרת בשווי של 165 מיליון שקל, מעט מעל להון העצמי של החברה, העוסקת בהפקת שידורי טלוויזיה ובמתן שירותים בתחום המדיה. הכנסות החברה עמדו בחודשים ינואר-ספטמבר 2015 על כ-50 מיליון שקל, והיא סיימה את התקופה בהפסד קטן של 698 אלף שקל, לעומת רווח של 10.5 מיליון שקל שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד, ושנבע בעיקרו מהשקעה פיננסית מוצלחת שביצעה תיא במניות החברה הבריטית Avesco.

השקעה זו הניבה לתיא תשואה של יותר מפי חמישה על השקעתה בפרק זמן של ארבע שנים. Avesco, שמניותיה נסחרות בבורסה המשנית של לונדון, מספקת באמצעות מספר חברות ציוד ושירותים לאירועים ולענפי השידור והבידור, תמיכה טכנית לכנסים, אירועי ספורט, מופעי מוזיקה ותוכניות טלוויזיה.

במהלך המשבר הפיננסי של 2008-2009 חוותה החברה ירידה משמעותית בהיקפי הפעילות ובמחזורים שלה, בעקבות ירידה בהיקפי הפרסום, מה שגרר נפילה בשוויה. בתיא, שחיפשה השקעות בחו"ל בתחומי המדיה והטלוויזיה, זיהו את ההזדמנות בחברה האנגלית, ובשנים 2009-2010 רכשו 29% מהון המניות של Avesco, בהשקעה של 3.5 מיליון ליש"ט. בשלב זה כבר היה ידוע כי Avesco היא חלק מקונסורציום שהגיש תביעה נגד קונצרן דיסני.

תביעה נגד דיסני

השותפים בקונסורציום היו הבעלים של פורמט התוכנית "מי רוצה להיות מיליונר", וחתמו בתחילת העשור הקודם על הסכם להקמת שותפות עם דיסני העולמית לשימוש בפורמט. דיסני לא העבירה לקונסורציום את התמלוגים שהתחייבה לשלם, בטענה כי ההוצאות היו גבוהות מההכנסות שהניב הפורמט, והצדדים נכנסו לסכסוך שהגיע לבית המשפט האמריקאי.

לאחר שמונה שנים שבהן התנהל המשפט בערכאות שונות, קבע ביהמ"ש כי דיסני תשלם לקונסורציום 319 מיליון דולר, לאחר שהסכום תפח לאורך השנים בשל תוספת ריבית והצמדה. חלקה של Avesco במיזם עמד על 25%, וחלקה בתמורה הסתכם נטו בכ-70 מיליון דולר, לאחר הוצאות בגין המשפט.

סכום הפיצוי התקבל בקופתה של Avesco בחודש יוני 2013, ובהמשך אותה שנה היא החליטה לחלקו כדיבידנד למשקיעים, וחלקה של תיא בדיבידנד עמד על 8.6 מיליון ליש"ט. בהמשך מכרה תיא את השקעתה ל-Avesco עצמה, ובסך הכול נבעו לה מדיבידנד ומהמכירה כ-18 מיליון ליש"ט, או 103 מיליון שקל, קרי רווח מצטבר של כ-80 מיליון שקל על ההשקעה. כאשר ביצעה תיא את ההשקעה ב-Avesco, עמד שוויה בבורסה המקומית על כ-60 מיליון שקל. מאז, כמעט ושילשה מניית תיא את ערכה.