מי מחביא 98,000 ד' בתיבת הילוכים? ומי בא לנתב"ג עם 2 מ' ש'?

רשות המסים פרסמה קובץ החלטות של הוועדה להטלת עיצום כספי למחצית הראשונה של שנת 2015 ■ להלן 3 מקרים בולטים

נקודת מכס בנתב"ג / צילום: תמר מצפי
נקודת מכס בנתב"ג / צילום: תמר מצפי

רשות המסים פרסמה היום (ב') קובץ החלטות של הוועדה להטלת עיצום כספי למחצית הראשונה של שנת 2015. מדובר בשורה של מקרים בהם נתפסו אנשים במכס, לאחר שלא דיווחו על על הכנסת כספים או הוצאתם במעברי הגבול או בדואר.

הפרסום מכיל 37 החלטות, שסך העיצומים הכספיים בהן עומד על 807,480 שקל.

בישראל חלה חובת דיווח על כל אדם הנכנס לישראל או יוצא ממנה, כשעמו סכומי כסף (מזומנים, בין במטבע ישראלי ובין במטבע זר, המחאות בנקאיות והמחאות נוסעים) העולים על 100,000 שקל; וכמו כן, על המכניס או המוציא כספים העולים על 100,000 שקל בדואר. בנוסף, סף הדיווח על כספים שנושא עמו אדם היוצא מישראל לעזה או נכנס מעזה לישראל יעמוד על 12,000 שקל.

החלטות מעניינות  

■ ב-11.5.2015 עבר תייר מצרפת במסלול הירוק בנתב"ג כשברשותו 448,000 אירו (1,930,880 שקל), מבלי שדיווח על הכנסתם, כנדרש בחוק. לעניין מקור הכספים, טען התייר כי מדובר מחסכונות שצבר במהלך השנים בעת שהיה בבעלותו משרד פרסום ובכספי זכייה בלוטו והימורי סוסים בצרפת. יחד עם זאת, לדבריו, הוא מובטל בשנים האחרונות, לאחר שעסקו פשט את הרגל. התייר טען כי הכסף נועד לסיוע כלכלי לבני משפחתו המתגוררים בארץ וכן למטרת עלייתו והשתקעותו בישראל.

הוועדה לא קיבלה את גרסתו של התייר לעניין מקור ויעד הכספים, מאחר שהוא לא הציג שום אסמכתאות המבססות את טענותיו. לגבי חובת הדיווח, התייר טען כי הכיר את חובת הדיווח בצרפת, אולם לא היה בטוח לגבי החובה המקבילה בישראל והעדיף להימנע מבירור אודותיה מהחשש שיצטרך לשלם מס על הכספים בישראל. לאחר בחינת העובדות וטענות התייר, החליטה הוועדה להטיל עליו עיצום כספי בסך 350 אלף שקל. 

■ ב-19.1.2015 יצא אזרח ישראלי מישראל למצרים דרך מעבר הגבול טאבה כשברשותו 98,000 דולר (385,140 שקל), שהוחבאו בתיבת ההילוכים ברכבו, לכאורה כדי לחמוק מדיווח כנדרש בחוק. ראשית טען האזרח כי מקור הכספים בעבודתו כשכיר בחנות ירקות בשוק וממתנות שקיבל לחתונתו. עוד ציין כי הוא עובד בעבודות סבלות מזדמנות וגם מדי פעם מעניק שירותי המרת כספים עבור אנשים בשוק.

לאחר מכן האיש הציג גרסה חדשה לפיה קיבל מאחיו 60,000 שקל ו- 200,000 שקל מחמו, בעוד ששאר הכסף הגיע מחסכונותיו. האזרח טען כי הכסף יועד לרכישת מגרש לבנייה בשגב שלום, וכי בדרכו להמיר את הכסף לשקלים הוא נקרא למקום אחר לצורך ביצוע עבודה ולכן שכח, כך לטענתו, כי 98,000 הדולרים נמצאים ברכב ועבר איתם במעבר הגבול.

הוועדה לא קיבלה את גרסתו של האזרח לאירועים, במיוחד לאור העובדה כי לא הוצגו אסמכתאות לרוב טיעוניו, והשיתה עליו עיצום כספי בסך 120,000 שקל.

■ ב-12.4.2015 נכנס אזרח ישראלי, ד"ר לרפואת שיניים,  במסלול הירוק בנתב"ג כשברשותו 40,000 דולר (159,360 שקל), עליהם לא דיווח כנדרש בחוק. רופא השיניים מסר בגרסתו כי מדובר בתשלום עבור מתן ייעוץ וטיפולי שיניים בקזחסטן. בחשבוניות שהוצגו לוועדה התגלה כי חלק מהתשלום אותו קיבל הועבר לו בהעברה בנקאית, ולשאלת חברי הוועדה מדוע העביר חלק מהתשלום במזומן, לא סיפק הרופא הסבר סביר.

הרופא טען כי לא ידע על חובת הדיווח בישראל, וכי לא הבחין בשלטים באולמות הכניסה בנמל התעופה בנוגע לחובת הדיווח מכיוון שהיה עייף, וכי לא ידע את הסכום המדויק שברשותו.

הוועדה לא קיבלה טענה זו, מאחר שמדובר באדם אשר מרבה בנסיעות לחו"ל לצורך עבודתו, וחזקה כי ידע על חובתו לדווח או לכל הפחות היה עליו לברר זאת. הוועדה החליטה על הטלת עיצום כספי בסך 30,000 שקל.