מכירת כלל ביטוח: אי.די.בי דורשת פיצוי אם העסקה תבוטל

פחות משבוע לדד ליין: אי.די.בי דורשת ממאקרולינק הסינית פיצוי מוסכם, שייוותר בידה גם אם העסקה תתבטל בגלל אי קבלת אישור המפקחת על הביטוח ■ הסינים מסרבים

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

שלושה ימים נותרו לתום המועד שהמפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, קצבה לקונצרן אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, לחתום על עסקה מחייבת למכירת החזקותיו בכלל ביטוח לצד ג'. ועדיין, טרם הושגו הבנות סופיות בין אי.די.בי למאקרולינק הסינית - הגורם היחיד שנותר בתמונת רכישת השליטה בקבוצת הביטוח השלישית בגודלה בישראל.

על פי הערכות בשוק, באי.די.בי דורשים כי מאקרולינק תתחייב לשלם לה מראש פיצוי מוסכם למקרה שהעסקה לא תבשיל (break-up fee), וזאת גם אם סיבת ביטול העסקה תהיה סירוב המפקחת להעניק לרוכשת אישור שליטה. במאקרולינק מסרבים לעיקרון זה, שאי.די.בי דורשת כיום כפי שדרשה גם לפני כשנתיים בהליך מכירה קודם של כלל ביטוח - שלא צלח.

לפני כשנתיים דובר על דרישה ל-break-up fee של כ-150 מיליון שקל, שהבריחה לבסוף את הרוכש הפוטנציאלי שהיה אז, לי הייפנג, שלא הסכים להתחייב לכך. אי.די.בי ומאקרולינק עדיין לא דנו בסוגיית היקף הפיצוי המוסכם, אבל ייתכן שבאי.די.בי מכוונים לסכום אותו דרשו בעבר.

חשש בסין מסלינגר

ואולם, לפי גורמים בשוק, זוהי לא המהמורה העיקרית שעדיין עומדת בפני חתימה על הסכם מחייב בין הצדדים - מהלך שעל פניו נראה כמתבקש מאליו משום חוסר באופציות חליפיות והחשש שהאוצר לא יאפשר לדחות את מועד החתימה על הסכם מחייב.

לדבריהם, "כולם ערים ללוח הזמנים הלוחץ, והם נמצאים בשלב אחרון של מו"מ. אבל, לצד הבעיה של הפיצוי המוסכם במסגרת ה-break-up fee, מאקרולינק רואים את האופן הבעייתי והחשדני מדי שבו מתקבלות בישראל קבוצות עסקיות זרות מסין, והם יותר מודאגים מהאם ואיך הם יעברו את משוכת האישור של סלינגר".

לדבריהם, הבעייתיות של גורמים זרים לקבל אישור לרכוש שליטה בחברת ביטוח בישראל בשנים האחרונות, גורמת להם לחשש רב יותר מאשר סוגיית התנאים העסקיים, שגם היא עדיין לא נסגרה. בהקשר זה נראה כי אין בין הצדדים מחלוקות גדולות בנוגע למחיר העסקה. עד כה פורסם בהקשר זה כי הצעת מאקרולינק הינה בהיקף של כ-2.48 מיליארד שקל לפי שווי חברה של כ-4.52 מיליארד שקל, פרמיה של כמעט 70% על מחיר השוק, כשהתמורה בפועל תותאם (מעלה או מטה) לפי ההון העצמי של כלל ביטוח במועד העסקה.

עם זאת, נראה שלצדדים אינטרס לחתום על הסכם שיאפשר להם לעבור לשלב הבא - קבלת אישור הפיקוח על הביטוח. לפי לוח הזמנים שקבעה המפקחת על הביטוח, הצדדים צריכים לחתום על עסקה מחייבת עד סוף השנה הנוכחית (עוד השבוע), ולאחר מכן על הרוכשת לקבל את אישורה עד למחצית 2016. עד כה שידרה סלינגר כי לא תזוז מלוח הזמנים האמור.

במסגרת המו"מ המתקדם בין שתי החברות, ביקרה לאחרונה בסין משלחת של אי.די.בי - שכללה את חיים גבריאלי המנכ"ל, את שולם לפידות - נציגו של אלשטיין, ואיזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח. את מאקרולינק מייצג עו"ד ריק מן ממשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק הלוי, גרינברג ושות'.

"פוסון להוטים על העסקה בהפניקס"

עסקת כלל ביטוח אינה העסקה היחידה למכירת שליטה בקבוצת ביטוח גדולה מקומית לגורם סיני. במקביל לה מקיימת קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מו"מ מתקדם למכירת אחזקותיה בקבוצת הפניקס לידי פוסון הסינית. גם שם המשוכה הבעייתית ביותר הינה קבלת אישור האוצר להחזיק באמצעי שליטה על ידי הסינים - ושככל הידוע זו הסיבה שמעכבת השלמת העסקה.

בהקשר זה אמר אתמול אסי ברטפלד, מנכ"ל דלק, כי "עסקת הפניקס הייתה סגורה, כולל מועד לקלוזינג, למעט עניין אישור הממונה על הביטוח. העסקה הייתה סגורה לולא מה שקרה", אמר בהתייחסו לכך שלדעת רבים מעצרו של יו"ר ומייסד פוסון על ידי השלטונות בסין, טרף את הקלפים בשאלת אישור העסקה על-ידי הפיקוח.

לדברי ברטפלד, "הסינים היו בשבוע שעבר בארץ והם מאוד להוטים על העסקה ודווקא כל האירוע הזה הגביר להם את המוטיבציה לעשות קלוזינג. אני מקווה שנסגור את העסקה".

ככל הידוע, גם השבוע הסינים מפוסון מגיעים לארץ והם צפויים להיפגש עם אנשי האוצר ועם דלק, במטרה לקדם את העסקה ולהביא להשלמתה.