"תוכנית ספדי חוזרת בשיטת הסלאמי. זו שגיאה קשה"

ח"כ מיקי לוי בדיון טעון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת: "הותמ"ל לא סופרת את החברה להגנת הטבע או את חברי ככנסת או את עיריית ירושלים. אני מכה על חטא היום"

ותמ"ל (הועדה לתוכניות מועדפות לדיור) לא סופרת את החברה להגנת הטבע או את חברי ככנסת או את עיריית ירושלים. אני מכה על חטא היום, יש לי את החטא הקדמון בהקמת הותמ"ל כי הייתי שותף, אם הייתי יודע היום מה שאני רואה כעת לא הייתי נותן לזה את ידי. זה דבר רע מאוד שמשמש עכשיו את האוצר ואין מי שבולם את הותמ"ל. זו הייתה כוונה טובה אבל הביצוע רע מאוד. ראוי שנעצור את הפשע הזה שהולך להיות בהר חרת. זה יחסל ריאה ירוקה וזה יחליש את ירושלים כי החזקים יצאו החוצה. אין לנו בירה אחרת", כך אמר היום (ג') מיקי לוי (יש עתיד), בדיון טעון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

נזכיר כי מיקי לוי כיהן בממשלה הקודמת כסגן שר האוצר ובמסגרת תפקידו קידם יחד עם שר האוצר דאז יאיר לפיד את הקמת הותמ"ל.

הדיון שהתקיים היום הוועדה עסק בהתנגדות של חברי כנסת, ארגונים ירוקים, עיריית ירושלים וגורמים נוספים לתוכנית לבנייה עתידית בהר חרת הסמוך לירושלים. על פי התוכנית שעלתה לאישור קבינט הדיור לפני מספר חודשים מקדמת המדינה הקמת שכונה חדשה בת 3000 יחידות דיור במקום. בעוד הגורמים הרלוונטיים המקדמים את התוכנית טוענים כי מדובר בתוכנית "צמודת דופן" לירושלים ולמבשרת ציון שלא תפגע בטבע, המתנגדים טוענים כי מדובר בתוכנית שלא צריכה להיות מאושרת בשל פגיעה במקום שאמור להיות מוכרז כגן לאומי ומעוד שלל סיבות שהעלו המתנגדים בדיון.  

"מדובר בחוסר הבנה מוחלט על איך לפתח את ירושלים", אמר בדיון חבר הכנסת אראל מרגלית (מחנה הציוני), "יש אפשרות לבנות 60 אלף יח"ד בתוך העיר בתוך המרקם האורבני. העיר תקום ותיפול על מרכז עיר שישלב מגורים תעסוק ודיור בר השגה ודיור מוגן. אם ירושלים לא תחזק את המרכז שלה, ייפרץ לה דיסק. ירושלים היא העיר שמעבירה תוכניות בצורה הכי איטית. צריך לבנות עוד במרכז העיר. כל מה שיש מסביב זה מה שיש אין בערים אחרות, כל הטבע, הריאה הירוקה, לשם נוסעים עם אופניים. זה לא עניין של לעצור פיתוח, להיפך, ירושלים צריכה בנייה ופיתוח אבל צריך להזכיר שהפרויקט הגדול הארון בירושלים היה בנייה של בניין העירייה. לא עשו כלום. מרכז העיר צריך פתרון, השכונות צריכות פיתרון. יש מקום במרכז העיר לבנות וחייבים להשאיר את הריאה הירוקה הכל כך חשובה. זה לא מאבק לעצירת בנייה אלא טיפוח אורבאני".  

"תוכנית ספדי חוזרת בשיטת הסלאמי"  

תמר זנדברג (מרצ) שהייתה מיוזמי הדיון בוועדה בנושא אמרה: "לפני כעשור לחמו בתוכנית ספדי והיא נפלה. היום היא חוזרת בשיטת הסלאמי. זו שגיאה קשה. מדברים על בנייה בשטחים הפתוחים. כמה פעמים נצטרך להסביר את החשיבות של השטחים הללו. זה גן לאומי בדר להכרזה. מדובר בבנייה פרברית מחוץ לעיר הזקוקה לחיזוק. חייבים לחזק את העיר פנימה. יש מקום לצופף את העיר. במקרה הספציפי הזה מדובר גם בבנייה יקרה עם מתיחת תשתיות לשם ובנייה פרוורית עם יחידות דיור גדלות וחניות. אי אפשר להשוות לבנייה בתוך העיר. זה ירוקן את ירושלים מהאוכלוסייה שכה צריך אותה בתוך העיר ולא מחוצה לה".  

דב חנין (הרשימה המשותפת): "זה מהלך מסוכן. מכמה סיבות. במישור האורבאני זה ייצר נזק אמיתי לעתידה של העיר. השקעות בתוכנית הזו יבואו על חשבון תוכניות פינוי בינוי והתחדשות עירונית. במקום לחדש ולשקם מרקמים קיימים רוצים לבנות מחוץ לעיר. המישור התכנוני גם בעייתי, מהלך העוקף את כל מערכת התכנון ותוכניות תקפות. יש הליך אישור גן לאומי בעיצומו. יש שם יערות ופארקים והכל נדרס בצורה קיצונית. חבר הכנסת מיקי לוי אומר שהם טעו בהקמת הותמ"ל ויצרו מפלצת".  

"עיר לא יכולה לעמוד רק על התחדשות עירונית"  

בהמשך הדיון ניתנה רשות הדיבור לנציגי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מינהל התכנון שבאוצר ומשרד הבינוי המקדמים את התוכנית כדי לענות לטענות המתנגדים. אהובה פלג, מנהלת תחום קרקעות חקלאיות ושטחים פתוחים במינהל התכנון אמרה: "בפנייה של חברי הכנסת נאמר כי בימים אלו יש מטרה לגייס רוב לאישור הקבינט הקרוב. אני רוצה לעדכן שזה לא יעלה בסדר היום". פלג התייחסה גם להליכי התכנון והסבירה כי בחודשים האחרונים התקיימו דיונים רבים עם כל הגורמים כדי להגיע להסכמות ולהבנות ונכון להיום מתחם הר חרת כמו גם 21 מתחמים נוספים עדיין לא הוכרעו.  

נציגת רמ"י בדיון, עמליה אברמוביץ, מתכננת מחוז ירושלים אמרה: "אני מופתעת כי לא זכור לי שהיה דיאלוג על הנושא מול חברי הכנסת ויש כאן כבר דעה מוצקה למרות זאת. התוכנית מדברת על שולי מחצבה ולא על בנייה בשיפולי הר חרת. עמדתנו היא שפיתוח עיר לא יכול לעמוד רק על התחדשות עירונית כי יש לה קצב שונה מבנייה חדשה. זה דבר חשוב אבל עיר לא יכולה לעמוד רק על התחדשות עירונית. השטח הזה הוא צמוד דופן למבשרת ציון ולכן הטענות על משיכת תשתיות לא מדויקות. זה דומה לרקמה עירונית. אנחנו קשובים לחשש של הגופים הירוקים. מדובר על 3000 יחידות דיור ולא 7000 כמו שדובר בעבר".  

גם נציג משרד הבינוי והשיכון, יוסי שטיינברג האדריכל הראשי של המשרד, השתתף בדיון ואמר: "זו לא תוכנית של המשרד אבל אנחנו יחד עם רמ"י ומשרד האוצר. אנחנו היום בתקופה שנדרשים לתת מענה למשבר ולהגדיל את היצע הדירות. גם בירושלים כמו בכל הארץ. בסוף מדובר באיזון בין התחדשות ופיתוח לבין הרחבות חדשות. יחד עם זאת יש לוודא ששומרים במקביל על ערכי הטבע. שר הבינוי הנחה אותנו למצוא את ההידברות והקמנו שולחן עגול עם נציגי עיריית ירושלים וכבר ישבנו איתם פעמיים כדי לנסות ולמצוא את ההסכמה. משרד הבינוי תומך בתוכנית". ח"כ יואב בן צור (ש"ס) שמילא את מקום יו"ר הוועדה דוד אמסלם סיכם את הדיון ואמר: "יוצאת מכאן קריאה לקבינט הדיור. אנחנו רואים חשיבות רבה לשמירה על הטבע. גם אני בעצמי מגיע למקום לטייל בו עם בני משפחתי. אנחנו נפנה לקבינט הדיור ונראה מה שניתן לעשות עם הקואליציה כדי לבחון חלופות לתוכנית הזו כדי ששום דבר לא ייפגע. אם לא, מה שלא הולך בכח יילך ביותר כח. נלך למאבק. אני ראה חשיבות רבה לשמירה על המקום הזה ואני מקווה שנצליח להגיע להבנה".