בכירים במשק המים והתחבורה: "הפחתת התעריפים מבורכת אך לא מספיקה"

אחרי ההודעה על הפחתה של 14.5% במחירי התחבורה הציבורית והמים, אומרים בכירים: זה לא מספיקה כדי לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ומחיר המים היה צריך לרדת מזמן

הורדה הקרובה במחיר התחבורה הציבורית היא מבורכת, אך לא מספיקה כדי לעודד אנשים לנסוע בה במקום ברכב פרטי. הדרך היחידה לעשות זאת היא בסבסוד כמעט מלא של התחבורה. התועלת מהסבסוד גבוהה בהרבה מהעלות שלו", כך אומר בשיחה עם "גלובס" מי שכיהן בעבר כמדען הראשי במשרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב. "בישראל נדרש מעבר מאסיבי מכלי רכב פרטיים לתחבורה הציבורית, בעיקר בגוש דן, והורדת המחירים היא לא מה שתאפשר זאת".

נזכיר שביום ראשון השבוע סיכמו שר האוצר משה כחלון ושר הפריפריה אריה דרעי כי יינתנו הנחות של 14.5% בתעריפי התחבורה הציבורית, והנחה דומה תינתן על כמות המים הבסיסית הנצרכת על ידי משקי בית (עד 3.5 קוב לנפש). ההחלטה התקבלה כפשרה בעקבות דרישת דרעי להחיל מע"מ אפס על שירותים אלה. לצורך ביצועה יקצה האוצר כמיליארד שקל - 650 מיליון שקל להוזלת התחבורה הציבורית ו-300 מיליון להנחה על מים.

הורדת מחיר המים תחול רטרואקטיבית החל מ-1 בינואר 2016, והפחתת תעריפי התחבורה הציבורית תיכנס לתוקף לאחר שתעוגן בחקיקה בכנסת. על פי הערכת האוצר, משפחה ממוצעת בת חמש נפשות תחסוך בחודש כ-20 שקל על מים וכ-70 שקל על תחבורה ציבורית.

לטענת זיו-אב הפחתות התעריפים הללו אינן מספיקות. "מבחינה פסיכולוגית עובר משהו על אנשים כשאומרים להם שמשהו הוא חינמי", הוא אומר ומציג כדוגמה את המחזיקים ברכבי ליסינג שנוסעים בהם פי כמה וכמה מאנשים שמשלמים על הדלק שלהם. לטענתו, בעוד שסבסוד התחבורה הציבורית במלואה יעלה למדינה כ-4 מיליארד שקל, הנזקים שנובעים מהגודש בכבישים מגיעים ל-12 מיליארד שקל בשנה.

לדברי זיו-אב ניתן לעשות זאת בהדרגה. "קודם יש להנהיג תחבורה חינמית בגוש דן, שהוא הסובל העיקרי מעבודות הרכבת הקלה שיימשכו לא מעט שנים. סבסוד מלא של התחבורה בגוש דן יעלה כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, וזו גלולה שקל יותר לבלוע מאשר השקעה של 6 מיליארד שקל בבת אחת".

עם זאת, זיו-אב מצדיק את ההחלטה שלא לבטל את המע"מ ובמקום זאת להפחית את התעריף בגובה שלו. "מדובר בפתרון נכון יותר. הורדת המע"מ הייתה דורשת חישובים שהיו עולים יותר מהרפורמה עצמה. רק לחשב למי מגיע הפטור ולמי לא היה דורש העסקת יועצים, עורכי דין, כלכלנים ועוד".

מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, איתי חיים, הגיב גם הוא להוזלה הצפויה, וטען כי "מדובר בצעד ראשון וחשוב", אך "לבד הוא לא מספק". לטענתו, יש לדאוג שרפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, שאמורה להיכנס לתוקף בשבוע הבא ולהוזיל את מחירי התחבורה הציבורית עד 40%, מיושמת במלואה גם בפריפריה. "משרד התחבורה והאוצר החליטו בשלב ראשון שלא ליישם את הרפורמה בפריפריות, אף ששם הכי זקוקים לה", טוען חיים. "כשר הפריפריה, דרעי חייב לדאוג שההוזלה תגיע גם לשם. לא ייתכן שנסיעה מעפולה לחצור הגלילית תעלה 31 שקל ונסיעה מקריית שמונה לעכו 39.5 שקל", הוא טוען.

"ניתן להוזיל עוד את המים"

סמנכ"ל רשות המים, גלעד פרננדס, אמר ל"גלובס" כי הפחתת מחיר המים הייתה צריכה להיעשות כבר מזמן. "האוצר למעשה מחזיר למשק המים את היטלי ההפקה בסך 300 מיליון שקל, שעד כה נכנסו לקופתו במקום לחזור למשק המים. זה יצר מצב שבו משק המים לא התנהל כמשק כספים סגור, והתעריפים היו גבוהים ממה שהיו צריכים להיות".

פרננדס מוסיף כי ניתן להפחית עוד את תעריפי המים באופן משמעותי אם יופחת סבסוד תעריפי המים לחקלאים, או לחלופין הסבסוד ייעשה מתקציב המדינה ולא על ידי צרכני המים הביתיים - סבסוד המגיע לכ-400 מיליון שקל בשנה. "המלצה נוספת היא לבטל או להוזיל את הארנונה המוטלת על המתקנים של תאגידי המים", הוא אומר.

יו"ר פורום מנכ"לי תאגידי המים, עדי שטרנברג, מוסיף שכל מה שהממשלה צריכה לעשות כדי להפחית את תעריף המים הוא ליישם את המלצת ועדת בלינקוב. "לא צריך להמציא את הגלגל. ניתן להשיג הוזלה משמעותית באמצעות יישום ההמלצות. בשנתיים האחרונות הופחת מחיר המים בכ-15%, והסיבה היחידה לכך היא התייעלות התאגידים", טוען שטרנברג ומוסיף כי "אין סיבה שלא יחייבו את מונופול המים הממשלתי מקורות להתייעל גם כן. יישום ההמלצות אמור היה להוביל להורדת תעריפי המים ב-7%-8%".

נזכיר שוועדת בלינקוב, שדנה בנושא במשך שנתיים, בחנה דרכים לייעל את משק המים בכלל ואת חברת המים הממשלתית מקורות בפרט. המלצות הוועדה כללו תיקוני חקיקה, רפורמה בהיטלי ההפקה שמשלמים מפיקי המים, החזרת השליטה של מקורות בחברת מפא"ר ועוד. אף שההמלצות פורסמו כבר באוקטובר 2014, הן עדיין לא יושמו.