מחיר העגבניות מזנק: "משרדי החקלאות והאוצר לא נערכו"

המשרדים לא אישרו יבוא עגבניות ללא מכס, ומאות טונות מחכות לשחרור ■ המשווקים זועמים

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

מחיר העגבניות מזנק שוב, והמשווקים מפנים אצבע מאשימה למשרדי החקלאות והאוצר, שלא נערכו מבעוד מועד ולא אישרו יבוא עגבניות ללא מכס. היום (א') עמד מחיר ק"ג עגבניות בשוק הסיטונאי על 10.5-11 שקלים, עלייה של עד 19.3%.

בחלק מרשתות השיווק המשיכו למכור את העגבניות במחירי הפסד, בעוד שבשווקים הפתוחים מחיר העגבנייה נסק שוב.

עוד מתברר כי בנצל יש מאות טונות של עגבניות שלא שוחררו בשל היעדר הפטור ממכס. חברת ש.פ.י.ט לשיווק ירקות, למשל, מחזיקה בנמל חיפה 160 טון עגבניות.

לדברי דודו חמואל, מנכ"ל ומבעלי החברה, "יש לנו 8 מכולות עגבניות בנמל חיפה עם 160 טון ומצעד האיוולת נמשך. המחסור אדיר. אתמול, לראשונה אחרי 22 שנה, לא חילקתי עגבניות לנקודות הקצה. בסיסי צה"ל שאני מספק להם לא קיבלו עגבניות, כך גם בתי מלון ובתי חולים, וכל זאת בגלל ביורוקרטיה. במקום שמשרדי האוצר והחקלאות ייערכו בזמן כדי שיהיו מכסות חדשות ב-1 בינואר, זה כרגע תקוע בין משרד האוצר למשרד החקלאות".

- מתי פג תוקף המכסות?

"תיאורטית, המכסות היו תקפות עד 20 בנובמבר 2015, אבל הייתה אמירה של משרד החקלאות שהוא לא ישאיר מכולות בים גם אם ייגמרו המכסות, ובהתאם למצב הוא עצם עין ונתן להמשיך לייבא עגבניות. לא הייתה מדיניות ברורה. כרגע כולם בהמתנה, אף שזה היה יכול להיפתר מזמן. המשרדים יצרו ערפל קרב".

הזינוק הנוכחי במחיר העגבנייה מגיע ארבעה חודשים אחרי מחירי שיא של 20 שקל לק"ג. פתיחת השוק ליבוא עגבניות ללא מכס הצליחה לרסן את מחיר העגבנייה באופן זמני. המשבר לפני כמה חודשים נבע מכך שגידולי עגבניות רבים נפגעו מווירוס ומכך שחקלאים שסבלו מתמורה נמוכה לעגבניות בעונות קודמות בחרו שלא לשוב ולגדל אותן. בעיית ההיצע המתמשכת בשוק לא נפתרה ולכן המחירים כעת מזנקים. במקביל לזינוק במחיר העגבנייה ניכר גם זינוק חוזר במחירי הפלפל וה

חצילים. פלפל אדום נמכר היום בשוק הסיטונאי ב-9-9.5 שקלים לק"ג, זינוק של עד 20% בשבוע. מחיר החצילים נסק בשבוע ב-28% והם נמכרו היום ב-7.4-7.8 שקלים לק"ג.

ממשרד החקלאות נמסר כי "בעבר שוק העגבניות היה שוק מתוכנן, כלומר, למשרד הייתה שליטה על הכמויות, דהיינו, ככל שהכמות גדלה כך המחיר ירד, וכתוצאה מכך נמנעה התחרות.

בעקבות המעבר אל השוק החופשי ורצון המשרד להפחית במחיר לטובת הצרכן, למשרד החקלאות אין את היכולת לתכנן ולשלוט בכמות הזריעה של העגבניות ובמחירן, והשוק הפך לתנודתי, בשל משתנים בלתי תלויים כגון: מזג אוויר והקף שטחי הזריעה, אשר תלוי במגדל בלבד (דבר הבא לידי ביטוי במחיר, בטווח של עד 3 שקלים בשנה רגילה).

עם זאת, משרד החקלאות עוקב באופן רציף אחר האספקה הסדירה של שוק העגבניות והתוצרת החקלאית הטריה לצרכנים, ואף מקיים הערכות מצב תכופות. ובמקביל, משלים את החסר בשוק המקומי ע"י יבוא, מירדן, טורקיה ואירופה.

כיום, ירדן היא המקור העיקרי ליבוא עגבניות, נוכח קרבתה הגיאוגרפי המספק מענה מיידי למחסור מעת לעת. יחד עם זאת, נוכח העובדה כי בתקופה האחרונה נפסלו כ-80% מכמויות עקב הימצאות מזיקים במשלוחי העגבניות, היבוא מירדן קטן משמעותית. 

נציין כי משרד החקלאות פנה מבעוד מועד למשרד האוצר בכדי לקבל הגדלה של מכסת היבוא מאירופה ופועל בשיתוף פעולה עם משרד האוצר לפתיחת מכסת יבוא פטורה ממכס של עגבניות. בימים הקרובים, לאחר חתימת שר האוצר על הגדלת מכסת היבוא, תימשך חלוקת מכסת היבוא של העגבניות הפטורות ממכס.

יש להדגיש כי בינתיים, בעלי רישיונות היבוא (שהיו תקפים ל31/12/2015) יכולים להכניס את סחורותיהם, עד התאריך 14.1.16, בעקבות הארכה המנהלתית שקיבלו".

ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה עד כה.