הכנסת אישרה סופית: מס החברות יופחת ב-1.5%

כחלון: "הפחתת נטל המס, רפורמות מבניות וטיפוח השקעות הם הסוסים שסוחבים את עגלת הצמיחה של המשק" ■ עו"ד (רו"ח) גיא רשטיק: "לא לעצור בהפחתה הנוכחית"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

הכנסת אישרה סופית בקריאה שנייה ושלישית את הפחתת מס החברות ב-1.5% לרמה של 25%. התיקון לחוק יפורסם בימים הקרובים, אך ההפחתה חלה למעשה מ-1 בינואר 2016.

מרשות המסים נמסר כי "הפחתת מס החברות באה במטרה לפעול לחיזוק ועידוד צמיחת התעשייה הישראלית, הגברת תחרותיות ואטרקטיביות של המשק הישראלי אל מול השווקים בעולם ומתן תמריצים להשקעה בייצור המקומי".

שר האוצר משה כחלון הוסיף: "אני מברך על אישור החוק במליאת הכנסת. לתפיסתי, הפחתת נטל המס, רפורמות מבניות וטיפוח השקעות הם הסוסים שסוחבים את עגלת הצמיחה של המשק. לאור עודפי גביית המסים שהצטברו במהלך שנת 2015 החלטנו על צעדים להפחתת נטל המס. צעדים אלה יניעו את גלגלי הצמיחה ויגבירו את כושר התחרות של החברות הישראליות. עודפי הגבייה שהצטברו שייכים לאזרחים, ולכן החלטנו להחזיר להם אותם".

מבחינת האוצר, הפחתת מס החברות היא צעד משלים להורדת המע"מ ל-17% מ-18% באוקטובר האחרון, במהלך להפחתת המסים הישירים בניסיון להאיץ את קצב הצמיחה במשק, שמדשדש סביב 3% בשנים האחרונות. 

"לא לעצור בהפחתה הנוכחית"

עו"ד (רו"ח) גיא רשטיק, שותף באשכול המסים BDO זיו-האפט, מסביר כי "הצורך בהפחתת מס החברות נובע משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא עידוד הצמיחה. כבר הוכח על פני עשרות מחקרים כי הפחתת מס החברות תורמת לעידוד הגברת העשייה והמוטיבציה לדווח מס אמת. בהתקיים שיעור מס חברות נמוך, יפחת הצורך בתכנוני מס יצירתיים, מטרה שמנהל רשות המסים שם כנר לרגליו ב-3 השנים האחרונות.

"הסיבה השנייה היא התחרות עם שאר מדינות העולם. אמנם ממוצע שיעור המס במדינות המתועשות עומד על כ-24%, אך לטעמנו ישראל, מסיבות מובנות, חייבת להיות תחרותית אל מול שאר המדינות, בכדי לעודד משקיעים זרים ואף ישראלים להשתמש בחברות ישראליות ולעשות עסקים בישראל. כמובן שיש סינרגיה בין שתי הסיבות המתוארות לעיל, והאחת משלימה את השנייה". 

ואולם, לדברי רשטיק, אסור לעצור בהפחתה הנוכחית. "אנו מברכים מצד אחד על ההפחתה הנוכחית, אך קוראים לשאר האוצר שלא לעצור כאן. אנחנו יודעים שקיימות תוכניות להמשיך להפחית את מס החברות לכדי 22%-23%. לדעתנו, זה שיעור המס הראוי והנכון למדינת ישראל, אשר מאזן בין הצורך התקציבי לבין הרצון לעודד את הצמיחה ולהגביר את התחרות עם מדינות אחרות.

"נציין כי בעבר אף הייתה תוכנית (בתקופתו של בנימין נתניהו כשר אוצר) להפחית את מס החברות לכדי 18%, שאף עברה בחקיקה הראשית, אך למצער החקיקה שונתה, ומס החברות אף עלה. 

"בנוסף, כהשלמה להפחתת מס החברות, אנו קוראים לשר האוצר להפחית את שיעורי המס על דיבידנדים לרמה שהייתה נהוגה בעשור האחרון (20%/25%), שכן השיעורים שקיימים כיום (25%/30%) הם מהגבוהים בעולם".