אינטרנט להמונים: קיוסקים של WiFi יתחילו לפעול בניו-יורק

חברת LinkNYC, שגוגל היא אחת ממשקיעיה, תספק חיבורים חופשיים לאינטרנט במהירויות של עד 1 ג'יגביט לשנייה באמצעות רשת של 7,500 נקודות אלחוט שימוקמו על אתרים של תיבות טלפון ישנות

מנהטן ניו יורק / צילום: רויטרס
מנהטן ניו יורק / צילום: רויטרס

הקיוסקים או תאי הטלפון המהירים והגדולים ביותר של רשת WiFi לתקשורת אינטרנט מוקמים בניו-יורק על ידי קונסורציום של משקיעים כולל גוגל, במסגרת הניסיון העדכני שלה לחולל מהפכה בשוק התקשורת האמריקאי.

חברת LinkNYC תספק חיבורים חופשיים (בחינם) במהירויות של עד 1 ג'יגביט לשנייה באמצעות רשת של 7,500 נקודות אלחוט שימוקמו על אתרים של תיבות טלפון ישנות. מדובר על מהירויות שיהיו בערך פי 20 גבוהות יותר בהשוואה לשירותי הפס הרחב הרגילים בניו-יורק.

הקיוסק הראשון מבין שני הלינק-קיוסקים הראשונים ייחנך היום (ג') בשדרה השלישית במנהטן. מדובר על "מגדלים" בגובה כ-3 מטר שיפעלו כמשדרים לרשת סיב אופטי סופר-מהירה שתחליף את כבלי הנחושת שחיברו פעם בין תיבות הטלפונים.

כל תא-קיוסק יכלול גם טלפון ללא מגע יד, מחשב טאבלט של אנדרואיד לדפדוף באינטרנט ושני צגים דיגיטליים להצגת פרסומות, שיימכרו כדי לממן את השירות.

הלקוחות יוזמנו להתחיל לנסות את השירות מאוחר יותר החודש, ו-LinkNYC מתכננת להתקין עוד 500 קיוסקים כאלו עד יולי, בכל חמשת הרובעים של ניו-יורק.

קונסורציום המשקיעים מאחורי החברה הזו זכה במכרז להצעת השירות כאשר זיכיון תאי הטלפונים הציבוריים של העיר הוצא למכרז לחברות WiFi עירוניות ב-2014. ביוני 2015 נרכשו שני החברים המובילים ב-LinkNYC על ידי סיידווק לאבס, חברת "חדשנות עירונית" שהוקמה על ידי גוגל ודן דוקטורוב, מנכ"ל בלומברג לשעבר.

הפרויקט הוא חלק ממאמץ רחב יותר של גוגל לעצב מחדש את שוק הטלקום האמריקאי, והוא מתחיל אחרי שהחברה הזו בנתה רשת סיב אופטי סופר-מהירה בכמה ערים, כולל קנזס סיטי ואוסטין. גוגל הקימה גם את שירות הטלפון הנייד שלה, Project Fi.

יצרנית השבבים קואלקום חברה גם היא ב-LinkNYC. וונאג', ספקית הטלפון האינטרנטי, תספק שיחות קול בחינם למספרי טלפון בארה"ב באמצעות הרשת.

סטנלי שור מעיריית ניו-יורק מסר שהפרויקט הוא חלק ממאמציו של ראש העיר ביל דה בלזיו לסגור את "הפער הדיגיטלי" בניו-יורק, שבה לרבע מהמשפחות עדיין אין פס תקשורת רחב. "הפרויקט הזה מחליף את תאי הטלפון הציבורי הישנים במבנים חדשים שמציעים WiFi בחינם, ומגשרים על פני 'הפער הדיגיטלי'", אמר שור בתדרוך לכתבים אתמול. "אנשים שאין להם אינטרנט בביתם יוכלו לקבל אותו בכל רחבי העיר".

המשקיעים ב-LinkNYC מתכננים להוציא כ-200 מיליון דולר על בניית הרשת החדשה, שהם מקווים להשלים בתוך שמונה שנים. הקונסורציום ישלם לעיריית ניו-יורק 500 מיליון דולר או מחצית מהכנסותיו הכוללות, הגבוה מבין השניים, בתום חוזה ל-12 שנים.

ההכנסות אמורות להגיע ממכירת פרסומת, שתוצג על המסכים בגודל 55 אינץ', שמותקנים משני הצדדים של כל קיוסק-תא טלפון.