משרד התקשורת קובע: עדיפות לבזק ולהוט על פרטנר וסלקום

משרד התקשורת מוחק את המדיניות הקודמת של ארדן וכחלון תוכנית העבודה ל-2016 כוללת עידוד ההשקעות בתשתיות בתמורה להקלות לבזק ולהוט

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, משנה את מדיניות המשרד ונותן עדיפות להוט ולבזק - והפעם זה גם רשמי. כך עולה מהודעה שפרסם היום (ג'). בתוכנית העבודה שלו ל-2016, הציג המשרד את תפיסתו לגבי שוק התקשורת - העדפה נמוכה לתחרות במבנה של קבוצות תקשורת, והעדפה ברורה לחברות התשתית בזק והוט שייאלצו להשקיע בתשתיות ובתמורה יקבלו את ביטול ההפרדה המבנית.

כפי שנחשף ב"גלובס", פילבר כבר מנהל מו"מ עם בזק ואף סיכם עימה שהיא תשקיע בפריסת סיבים אופטיים לבתים. בתמורה תקבל החברה הקלות בביטול ההפרדה המבנית - מה שמהווה תפנית ממדיניות עידוד התחרות במודל של שוק סיטונאי. ככה, בתוך פחות משנה, קובר למעשה משרד התקשורת את המדיניות של גלעד ארדן ומשה כחלון כשרי תקשורת, ומעניק עדיפות ברורה לפירמות הגדולות הוט ובזק.

בנוגע להוט, גם כאן משנה המשרד מדיניות בעניין הפריסה האוניברסלית שהוחלה עליה, ובמקום לחייב אותה בפריסה הוא מתכוון להקל עליה, רק שהוא לא מסביר איך. המודל של המשרד הוא לאפשר להוט שימוש בתשתיות בזק כדי להגיע למקומות שבהן אין לה פריסה, זאת במקום השקעה עצמאית שעליה דיבר וחייב ארדן. למעשה, שתי החברות מקבלות העדפה ברורה שלהן ברגולציה על פני פרטנר וסלקום שיצטרכו לחשב מסלול מחדש לגבי כיווני ההתפתחות שלהם בשוק העתידי.

על כך מסר בתגובה בכיר במשרד התקשורת כי "כיום להוט ולבזק יש רווחיות עודפת והיא תופנה לשדרוג התשתיות. כשלאחרות תהיה רווחיות שכזו גם היא תופנה לטובת שדרוג התשתיות".

בשוק הנייד הודיע פילבר כי המשרד יתמקד בשמירה וקידום טכנולוגיה תוך שימת דגש על השקעות ברשתות הסלולר. המשרד יתמקד בפיקוח ובאכיפה של חובות רישיון בדגש על מדדים של כיסוי ופריסה איכותית של הרשתות בדורות הטכנולוגיים השונים. כמו כן, המשרד יקדם בראש סדר העדיפויות שלו סידור מחדש של ספקטרום התדרים, על מנת לפנות תדרים לשימושי רשתות סלולר מתקדמות בעתיד.

בנוגע לשוק השידורים נמסר, כי להנהלת המשרד הוצגה עבודת הוועדה לאסדרת השידורים המסחריים. הוועדה, נציין, מבקשת להוריד חסמים לתחרות בשוק השידורים והתוכן, וליצור מסגרת רגולטורית חדשה שתכיל גם שחקנים המשדרים על גבי פלטפורמת האינטרנט ותייצר מגרש משחקים מאוזן. הוועדה מורכבת משני גופי הרגולציה על השידורים, ומשתתפים בה משרדי האוצר והמשפטים בהובלת מנכ"ל משרד התקשורת.

לפי תוכנית העבודה, הוועדה תקדם צעדי דה-רגולציה על הגופים המשדרים הוותיקים, ובקרוב יפורסם דוח ביניים של הוועדה להתייחסות הגופים הרלבנטיים בשוק. המטרה במהלך היא להוסיף שחקנים חדשים לשוק השידורים, כשהמטרה הראשונה היא להכניס את הוט ואת וואלה לתחום החדשות.

בנוגע לשוק הדואר מסר המשרד כי הוא יפעל לעידוד התחרות ויטפל בהחלטה לגבי מעמד בנק הדואר כבנק מסחרי.