רשות ני"ע: להעלות האגרות הנגבות מהחברות הציבוריות ב-20%

מדובר בהנחה שניתנה לחברות החל ב-2011 ונקבע כי תסתיים השנה ■ באיגוד החברות הציבוריות זועמים: "במצב הנוכחי של הבורסה אין מקום להעלאה"

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

למרות הקונצנזוס לגבי מצבה הקשה של הבורסה בת"א וחוסר האטרקטיביות שלה מבחינת חברות חדשות, רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, ביקשה היום (ג') מוועדת הכספים של הכנסת לאשר לה העלאה של 20% בגביית האגרות מהחברות שתחת פיקוחה ב-2016 לעומת 2015.

לא מדובר בייקור שיעור העמלות באמצעות שינוי התעריף (צעד שדורש את אישור הכנסת) אלא בייקור אפקטיבי בסכום כולל של כ-30 מיליון שקל, הנובע מביטול הנחה שרשות ני"ע נתנה לחברות הציבוריות מ-2011 ועד 2015.

בעקבות עודפים שנצברו אצל הרשות מגביית אגרות, הוצאה ב-2011 הוראת שעה - עליה הוסכם בוועדת הכספים תוך שלרשות ני"ע היה חלק מרכזי בייזום שלה - שלפיה הרשות תעניק לחברות הציבוריות הנחה של כ-40% באגרות בשנה הראשונה להסכם, 30% בשנתיים שלאחר מכן, והנחה של כ-20% בכל אחת מהשנתיים הבאות עד 2015 (כולל).

בדוחותיה ל-2014 פירטה הרשות כי "ב-2015 תחול הפחתה של 20% על האגרות שמשלמים התאגידים המדווחים (לרבות חברות הרישום הכפול), מנהלי הקרנות והבורסה, והפחתה של 30% על האגרות שמשלמים בעלי הרישיון, החתמים ומפיצי המידע". 

תקציב רשות ניירות ערך
 תקציב רשות ניירות ערך

"תקציב הרשות גדל ב-70%"

על פי מה שנקבע אז, החל מ-2016 הוראת השעה תסתיים, ורשות ני"ע תשוב לגבות את האגרות המלאות ללא מתן הנחה. כך, בעוד שב-2015 רשמה הרשות הכנסות של כ-150 מיליון שקל מאגרות, ב-2016 מדובר על הכנסות בהיקף של כ-180 מיליון שקל.

למרות שלא מדובר בתעריף עמלות חדש, אלא, כאמור, רק בביטול ההנחה שהונהגה ב-2011, בקשתה של רשות ני"ע מעוררת ביקורת. "במצב הנוכחי של הבורסה אין מקום להעלאה של האגרות על החברות הציבוריות", אמר היום מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו. הוא הוסיף ש"רשות ני"ע אמנם פועלת כדי לבחון הקלות שונות ברגולציה בתחומים אחרים, ומגלה הבנה לצרכי החברות, אבל במצב הנוכחי של שוק ההון הישראלי, שממילא סובל מהיעדר הנפקות ראשוניות ומהתייבשות הבורסה, אין מקום לשקול העלאה בפועל באגרות".

לדברי פלטו, "הגידול הריאלי בתקציב רשות ני"ע על פני 10 שנים עמד על כ-70%, מ-108 מיליון שקל בשנת 2006 לכ-183 מיליון שקל ב-2016, ומצבת כוח האדם ברשות גדלה מ-140 ל-260 עובדים". פלטו הוסיף כי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הורה לבחון את האפשרות להמשיך במתן ההנחה גם ב-2016.

מנגד, בסביבת הרשות גורסים כי מבחינתה הרזרבות שהביאו להנחות שניתנו עד כה נמצאות בקו הגבול, כך שלא ניתן להמשיך ולתת אותן, ועם הגעתה של הוראת השעה לתומה, יש לגבות את האגרות ללא מתן הנחה.

באופן רשמי נמסר מהרשות כי "לפני מספר שנים הופחתו זמנית האגרות המוטלות על גופים מפוקחים לנוכח עודף תקציבי שנוצר. ההפחתה נקבעה לחמש שנים והסתיימה, ועל כן שבה לגובהה המקורי הקבוע בתקנות החוק. כמובן שגובה האגרות הנגבות מהגופים המפוקחים לא עלה במהלך שנים אלו".