מהפכת שירותי הסליקה לעצמאים ועסקים זעירים

הוראה חדשה של בנק ישראל: עובדים עצמאים ועסקים זעירים יוכלו לקבל שירותי סליקה מחברות כרטיסי האשראי באמצעות האינטרנט

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, פרסמה היום (ד') טיוטה נוספת שמטרתה להקל על עצמאים ועסקים זעירים בשוק הסליקה - ותאפשר להם לקבל שירותי סליקה באמצעות האינטרנט ללא צורך במפגש פיזי עם נציג של חברת הסליקה.

ההקלה הינה לעסקים זעירים ולכן קובעת ספי סליקה מקסימליים ברמה יומית, חודשית ושנתית.

"מהלך זה יקל על עצמאים ועסקים זעירים לפתוח עסק או להרחיב את העסק הקיים ולקבל מלקוחותיהם תשלומים בכרטיסי אשראי", נמסר בהודעת בנק ישראל. "להערכת הפיקוח על הבנקים, המהלך צפוי לעודד הקמת עסקים זעירים וקטנים אשר יוכלו להציע ללקוחות אפשרויות מסחר באינטרנט (e-commerce)".

עד היום, עצמאים ועסקים זעירים היו יכולים לקבל תשלומים של לקוחות בכרטיס אשראי רק אם הם פתחו חשבון אצל סולק וחתמו על טפסים, בהוראת הפיקוח על הבנקים. הדבר כרוך בהוצאות גבוהות ותהליך ארוך ומסורבל יחסית, מה שגרם לעסקים רבים לוותר עליו ולהתנהל במזומן או בצ'קים. מבחינת הפיקוח על הבנקים, הטיוטה הזו היא הרחבה לנוהל בנקאי תרין 418 שנכנס בשנת 2014, הוראה שאפשרה פתיחת חשבונות למשקי בית באמצעות האינטרנט. 

"הפיקוח על הבנקים יעודד מעבר לשירותים פיננסיים דיגיטליים, לצורך שיפור והוזלת השירותים לעסקים קטנים", מסרה בר. "זהו חלק ממהלך אסטרטגי ארוך טווח של הפיקוח בתחום זה. הצורך במפגש פיזי עם נציג של חברת כרטיסי האשראי והעלויות הכרוכות בכך הקשו על עסקים זעירים לקבל תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי ולעבור בין סולקים וחברות כרטיסי אשראי, ואנו מסרים כעת חסם זה".