שכר מנכ"ל יפני נמוך בהרבה מזה של עמיתיו במערב

השכר החציוני השנתי של מנכ"ל חברה יפנית מפגר הרחק מאחור הן בשכר הבסיס והן בבונוסים מבוססי ביצוע ותגמול הוני (אופציות למניות, מניות חסומות וכדומה) - כך עולה מבדיקה של חברת המחקר Towers Watson

ין יפני / צילום: רויטרס
ין יפני / צילום: רויטרס

יפן, ארץ השמש העולה, כבר נחשבת מזמן מדינה סמי-מערבית לפחות. לפי התמ"ג (תוצר מקומי גולמי), היא המדינה הרביעית בעולם בעוצמתה הכלכלית - אחרי סין, ארה"ב והודו. על רקע זה, היה מתבקש ששכר מנכ"לי החברות ביפן יהיה דומה בגובהו למקביליהם בארה"ב ובמדינות מערביות גדולות אחרות.

מתבקש אולי, אך מתברר שזה לא כך. השכר החציוני השנתי של מנכ"ל חברה יפנית מפגר הרחק מאחור, הן בשכר הבסיס והן בבונוסים מבוססי ביצוע ותגמול הוני (אופציות למניות, מניות חסומות וכדומה) - כך עולה מבדיקה של חברת המחקר Towers Watson, שממצאיה תוארו בכתבה ב"בלומברג".

"אם אתם רוצים להבין מדוע מנכ"לים יפנים רבים אינם מנהיגים מספיק טובים, בדקו את רמות השכר שלהם", טוענים ב"בלומברג" ומצטטים את אטסושי סאיטו (Atsushi Saito) שביוני האחרון פרש מתפקיד מנכ"ל Japan Exchange Group (החברה שמנהלת את הבורסות השונות ביפן) בתום כהונה של 8 שנים. "מנכ"לים יפנים מתוגמלים בחסר", אומר סאיטו, ולא בהכרח מנקודת מבט אובייקטיבית. "לא רק שעיקר חבילת השכר שלהם הוא קבוע, בלי קשר לביצועי החברות, הם חוששים לקבל החלטות ניהוליות אמיצות כדי לא לפספס הזדמנות לקבל תפקיד נוח כיועצים לאותן חברות רגע לאחר שהם פורשים מהמנכ"לות".

ומהו הפתרון לדעתו? פשוט מאוד - לשלם להם יותר, להצמיד חלק מחבילת השכר למחיר המניה ולהפריד כוחות כשהם פורשים, כלומר לא לאפשר להם לתפקד כיועצים לחברות שניהלו עד לפני רגע. "כרגע, אין הרבה אטרקציה בתפקיד מנכ"ל של חברה יפנית", אומר סאיטו (76), שמכהן כרגע כיו"ר לא ניהולי בזרוע היפנית של ענקית הפרייבט אקוויטי KKR, עבודה שהוא מקדיש לה יומיים בשבוע בלבד.

לא אוהבים להתבלט

"איזה אדם מוכשר ייקח על עצמו תפקיד של מנכ"ל חברה יפנית?" תוהה סאיטו. לפי הבדיקה של Towers Watson, שווי חבילת השכר החציוני השנתי של מנכ"ל יפני - בחברות שהכנסותיהן השנתיות הן לפחות 1 טריליון ין יפני (8.4 מיליארד דולר אמריקאי) - הוא רק עשירית מהנתון המקביל בארה"ב. כמו כן, התגמול ההוני מהווה 14% מסך חבילת השכר לעומת 69% בארה"ב.

רוב מנכ"לי החברות היפניות הכלולות במדד ניקיי 225, המדד המוביל של בורסת טוקיו, מקבלים בממוצע שכר בסיס של פחות מ-100 מיליון ין יפני (843 אלף דולר אמריקאי). סאיטו לא חושב שצריך להשוות את תנאי השכר של מנכ"ל יפני לזה של אמריקאי, מאחר שלדעתו רמות השכר בארה"ב הן "חולניות", אך צריך וכדאי להעלות אותו ל-200 מיליון ין כדי לעודד יותר לקיחת סיכונים ולמשוך יותר אנשים מוכשרים לתפקיד זה.

לדבריו, שכר מנכ"לים ביפן נשמר ברמה נמוכה כי יש הסכמה אילמת שאותם מנכ"לים ימשיכו לקבל שכר כיועצים לחברות במשך הרבה שנים אחרי הפרישה מהתפקיד הניהולי. "יש הרבה מנכ"לים שחושבים, 'אם אכשל, לא אוכל לשמש כיועץ ולקבל שכר לכל החיים'", הוא אומר ומדגיש כי מדובר בעניין תרבותי. "רוב היפנים לא אוהבים להתבלט. זה לא נוח להם. אם מישהו כמו סטיב ג'ובס היה ביפן, כיצד היו מתייחסים אליו?", תוהה סאיטו. "אם הוא היה מצטרף לחברה יפנית גדולה, כנראה היו מפטרים אותו מיד".

שכר מנכל ביפן
 שכר מנכל ביפן