אדלסון רצה לתרום מיליארד דולר לפיתוח "כיפת ברזל" - ונדחה

עפ"י דיווח באתר "פוליטיקו", איל ההימורים הפנה את ההצעה לאובמה באמצעות הארי ריד, הסנטור הדמוקרטי מנבאדה ■ תגובת הנשיא: זה עלול ליצור תקדים לא נאות

איל ההימורים שלדון אדלסון רצה לתרום מיליארד דולר לפיתוח "כיפת ברזל", המערכת ליירוט רקטות וטילים מטווח קצר, והציע לנתב את התרומה באמצעות הממשל האמריקאי, אך הצעתו נדחתה - כך מדווח האתר "פוליטיקו". 

כתבת דיוקן רחבת-יריעה על ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, מדגישה את האמון הרב שנותן בו נשיא ארה"ב, אך מציינת כי לעיתים אובמה נהנה להפגין מעט עצמאות משומר הסף שלו. פרשת ההצעה של אדלסון היא דוגמה לכך.

את הצעת אדלסון העלה לפני אובמה ב-2013 הסנטור הארי ריד, שהיה אז ראש סיעת הרוב הדמוקרטי בסנט, ושנהנה מגישה ישירה לנשיא, מדווח "פוליטיקו". זמן קצר לאחר שהקונגרס סמך ידיו על חוק למימון תוכנית אמריקאית-ישראלית משותפת לפיתוח וייצור של מערכת "כיפת ברזל", קיבל ריד שיחת טלפון מאדלסון, שמרכז עסקיו ומקום מגוריו נמצאים בלאס וגאס, נבאדה.

אדלסון, תורם גדול למפלגה הרפובליקנית, אמר לריד הדמוקרטי, כי הוא מוכן לתרום מכיסו האישי מיליארד דולר לסוללות "כיפת ברזל", שינותבו לתוכנית באמצעות הממשל האמריקאי. 

"אטלפן לנשיא ברגע זה", אמר ריד בהתלהבות לבן שיחו, לדברי אנשים שמודעים למקרה. הסנטור אכן התקשר ישירות לאובמה - וזה נדהם לשמוע את ההצעה. "מה?", הוא שאל את ריד.

כאשר הנשיא התנער מההפתעה, הוא ביקש מריד להודות לאדלסון, אך ציין כי לדעתו מימון פרטי של מערכות נשק לא יהיה תקדים נאות. אובמה לא חש צורך ליידע את מקדונה לחילופי הדברים ובכך להכניס את הצעת אדלסון למנגנון קבלת ההחלטות של הבית הלבן. הרעיון של אדלסון גווע, אפוא, מציין "פוליטיקו".