"ב-2017 נתחיל להרגיש לחץ של ירידת מחירי משרדים"

שיחה עם אמיר שוסטק, מנהל תחום הנדל"ן בחברת הפניקס: "בחו"ל אנחנו יכולים לראות תשואה של שתי ספרות. גם מפזרים סיכון וגם מקבלים תשואה גבוהה"

אמיר שוסטק / צילום: רוני שיצר
אמיר שוסטק / צילום: רוני שיצר

לא רבים יודעים שרשת הדיור המוגן "עד 120" נמצאת בבעלות הפניקס, עוד הוכחה למאמצים של חברות הביטוח להתרחב לתחומים אחרים מניבי תשואה, ודאי בסביבת ריבית אפסית ושוק הון כל כך תנודתי. השבוע זכתה הפניקס במכרז לרכישת קרקע נוספת המיועדת להקמת דיור מוגן, 220 יחידות במרכז מודיעין, ב-46 מיליון שקל. מדובר בסניף רביעי של הרשת, נוסף לבתים ברמת החייל בת"א, בהוד השרון ובראשון לציון.

"אנחנו מתכוונים להרחיב את הפעילות שלנו בתחום ולרכוש קרקעות נוספות להרחבת הרשת", אומר מנהל תחום הנדל"ן בהפניקס אמיר שוסטק.

בנוסף, היקף ההשקעה של הפניקס בנדל"ן מניב עומד כיום על 5.2 מיליארד שקל.

שוסטק: "35% מהתיק שלנו הוא השקעות בתחום המסחר בישראל (שותפים בין היתר בקניון מול הים באילת, בקניון רננים ברעננה ובסביונים ביהוד) ו-20% מושקע במשרדים בישראל (שותפים בין היתר בבית הוורד בגבעתיים, ובבית we work בהרצליה פיתוח). יתר 45% מהפעילות נמצאת בחו"ל וכוללת מסחר, משרדים ומגורים".

- אתם מרגישים את סממני ההצפה במשרדים בארץ?

"בינתיים אין השפעה, בגלל שהשטחים עוד נמצאים בבנייה ואין היצע גדול. הנכסים שלנו בבית הוורד ובהרצליה פיתוח בתפוסה של 100%. בשנת 2017 נתחיל להרגיש את ההיצע הגדל ונרגיש לחץ של המחירים כלפי מטה".

- לכן אתם יוצאים לחו"ל.

"שוק הנדל"ן המניב מצומצם ואין הרבה היצע לרכישה בארץ. חברות הביטוח מחזיקות בכספים להשקעה ואפיק הנדל"ן זה גם סוג של פיזור סיכונים. יש לנו פרויקטים בז'נבה, בסקוטלנד, אבל עיקר הפעילות בארה"ב ויש לנו אמונה בכלכלה האמריקאית. בחו"ל אנחנו יכולים לראות תשואה של שתי ספרות. גם מפזרים סיכון וגם מקבלים תשואה גבוהה על ההון".

- הריבית בארה"ב החלה לעלות ולפגוע בתשואות.

"העלייה היתה ממש מינורית והיא עוד לא השפיעה לרעה על מחירי הנכסים. אם הריבית תעלה בשיעור יותר משמעותי אז יכולה להתחיל ירידת מחירים. אנחנו לוקחים נכסים לטווח ארוך ומוכרים אותם רק אם יש הזדמנות יוצאת מן הכלל לרווח. מראש בדקנו רווחיות גם במקרה שהריבית תעלה".

- חברות ביטוח נכנסות כשותפות לחברות יזמיות בפרויקטים למגורים, אפילו של פינוי בינוי. מה אתכם?

"אנחנו שותפים בפרויקטים שמיועדים למגורים כמו מתחם היקב בראשל"צ, בית העיתונאים וסמינר הקיבוצים בת"א. אנחנו רואים ביזמות כלי להגדיל רווח במקום להיכנס לפרויקט שמראש התשואה בו נמוכה. לכן אנחנו בוחנים כל הזמן גם פרויקטים של התחדשות עירונית. הסיבה שאנחנו לא ממהרים להיכנס היא שאנחנו רואים שהמחירים גבוהים ולא ברור מה יקרה אם הם יתחילו לרדת, בעוד 3 שנים למשל".

- מה עם דיור להשכרה? באוצר רוצים שם מוסדיים.

"זה עוד לא קרה כי התשואות עדיין מאוד נמוכות, 4.5%-5% בלבד. אין גוף מוסדי שלא בחן את המכרזים האלה אבל המספרים עדיין לא מצדיקים כניסה לתחום. מי שזוכה במכרזים האלה הם יזמים וקבלנים. ככל שהמכרזים יהיו עם היקף גדול יותר של יחידות דיור הם יהיו יותר כלכליים גם עבור המוסדיים, וככל שהממשלה תיתן יותר הטבות הסיכוי שהמוסדיים ייכנסו לתחום יגדל".