לא רק מוזיקה: דיוויד בואי היה חלוץ גם בעולם הפיננסי

ה-Bowie Bonds שהנפיק המוזיקאי ב-1997 נראו בהתחלה כרעיון מוצלח - אך לא לזמן רב ■ "האג"ח של בואי היו פורצות דרך כמו המוזיקה שלו"

דיוויד בואי / צילום: רויטרס
דיוויד בואי / צילום: רויטרס

דיוויד בואי, שנפטר היום בגיל 69, היה חלוץ לא רק במוזיקה, שדה שבו לא הפסיק לחדש ולהשתנות, אלא גם בעולם הפיננסי. ב-1997, על מנת לגייס כסף לרכישת שירים שלו מהמנהל הקודם שלו, בואי הנפיק אג"ח מגובות נכסים - כשהנכסים הם השירים שלו, או ליתר דיוק המכירות העתידיות של כל השירים והאלבומים שהוציא לפני 1990.

האג"ח, שכונו Bowie Bonds, הבטיחו ריבית של 7.9% לאורך 10 שנים, והניבו לבואי 55 מיליון דולר. נכון לתקופת ההנפקה, קטלוג האלבומים של בואי מכר מיליון עותקים בשנה.

על פניו נראה היה שמדובר בהשקעה טובה, שכן בין אלבומיו נכללים להיטי ענק, ואכן הוא פרץ דרך לאמנים נוספים (איירון מיידן ורוד סטיוארט, בין היתר) להנפיק אג"ח לקניין הרוחני שלהם, המוזיקה; אך החולשה במכירות מוזיקה, לאור התפשטות הורדות המוזיקה באינטרנט, פגעה במיזם, ובחודש מארס 2004 חתכה סוכנות הדירוג מודי'ס את הדירוג של האג"ח לרמה אחת מעל "אג"ח זבל", בשל "הכנסות קטנות מהצפוי מהנכסים, בשל חולשה במכירות של מוזיקה".

על פי רוב פורד, מנהל בבית ההשקעות הלונדוני TwentyFour, "האג"ח של בואי היו פורצות דרך כמו המוזיקה שלו. לא רק שמספר אמנים נוספים הלכו בעקבותיו, אלא שזה הכין את הקרקע לעסקאות מגובות בנכסים מתחומים רבים ושונים".