אלשטיין מנסה לגבש פתרון באי.די.בי; יזרים מיליוני ש'

לצורך הבטחת פרק הזמן להשגת הפתרון, אלשטיין צפוי להתחייב להשתתף בהנפקת אקוויטי בפברואר בגובה 15 מיליון שקל - סך התשלום הקרוב לבנק ללאומי ■ בתמורה, תבוטל אסיפת אג"ח שתוכננה למחר

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, מנסה לגבש הצעת פתרון כוללת למשבר הנזילות בקונצרן, כך נודע ל"גלובס". בימים האחרונים גברו החששות מצד נושי החברה כי אי.די.בי   עומדת בפני הסדר חוב נוסף, שנתיים לאחר ההסדר הראשון, וזאת למרות השקעות של יותר מ-2 מיליארד שקל שביצעו מאז אלשטיין ושותפו לשעבר, מוטי בן משה - כספים ששימשו להחזר חובות ועלולים, במקרה של הסדר חוב, לרדת לטמיון.

בד בבד, דנה היום הנהלת אי.די.בי פתוח בדרישת מחזיקי האג"ח להזרמת הון של אלשטיין לחברה לצורך תשלום של 15 מיליון לבנק לאומי ביום שישי הקרוב (ה-15 בינואר), או לחלופין לדחיית התשלום ללאומי, אחרת ינקטו המחזיקים בצעדים משפטיים נגד החברה ובעל השליטה בה בגין העדפת נושים אסורה. זאת, אלא אם החברה תציג לנושיה המוסדיים "פתרון המבטיח כי התשלום לנושה זה אינו מהווה העדפת נושים".

לצורך הבטחת פרק זמן של מספר שבועות לגיבוש פתרון כולל לבעיית החוב, צפוי על פי הערכות אלשטיין לתת היום התחייבות להשתתף בהנפקת אקוויטי בחודש פברואר בגובה 15 מיליון שקל (סך התשלום ללאומי), בתמורה לביטול אסיפת אג"ח שנועדה להתכנס מחר (ג'). על פי ההערכות, ישנה היענות לכך בקרב מחזיקי האג"ח. בסביבת אי.די.בי טענו היום כי אלשטיין ויועצו יריב פילוסוף פועלים לגבש מהלך רחב בהרבה מהבטחת התשלום ללאומי, קרי הצעת פתרון כולל לנושא החוב. לפי שעה לא ברורים המהלכים, אולם בשוק מעריכים כי בכל מקרה ההצעה תכלול הזרמת הון משמעותית מצדו של אלשטיין.

את אסיפת האג"ח מחר זימנה אי.די.בי פתוח לכלל המחזיקים שלה, במטרה להציג בפניהם את ההשפעה הצפויה של ביטול העסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח על יכולת החברה לעמוד בהחזר חובותיה. זאת, לאחר נסיגתה מהעסקה של מקרולינק הסינית, והמכירה הצפויה של מניות השליטה בקבוצת הביטוח הישראלית דרך הבורסה, ובמחיר זול בהרבה.

אם אי.די.בי פתוח ואלשטיין לא יעמדו בדרישות מחזיקי האג"ח, ציינו האחרונים כי הם יוסיפו לסדר היום של האסיפה (שזומנה במקור להיום, ונדחתה למחר) "נושאים נוספים, לרבות קבלת החלטות לשם נקיטת הליכים משפטיים".

"ישלם, או שיקחו לו את החברה"

כאמור, ביום שישי הקרוב נדרשת אי.די.בי פתוח לשלם לבנק לאומי תשלום חוב קטן יחסית של 15 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח לא מוכנים בשלב זה כי התשלום יבוצע מקופת החברה, שבה חסרים, לאחר נפילת עסקת כלל ביטוח, יותר מ-1.5 מיליארד שקל לתשלום החובות בשנים 2016-2017. לתפיסתם, משום שלחברה אין מקורות להחזר חובותיה, הרי שתשלום שכזה יהווה העדפת נושים אסורה.

אי לכך, מחזיקי האג"ח הבהירו לחברה כי לדידם על אלשטיין להודיע כי יזרים לחברה 15 מיליון שקל, או סכום אחר שיאפשר לה לפרוע התשלום לבנק מבלי לקפח את זכויותיהם. אם החברה תשלם לבנק מבלי להתייחס לחששות מחזיקי האג"ח, וליישם פתרון שיניח את דעתם, הרי שאסיפת מחזיקי האג"ח תשמש אותם לקבלת החלטות אופרטיביות להמשך התנהלותם מול אלשטיין.

כפי שציינו מוקדם יותר השבוע, המציאות הבעייתית שאופפת את קונצרן אי.די.בי התחדדה בימים האחרונים לאחר פיצוצה של עסקת כלל ביטוח, ותשואות הזבל שבהן נסחרות אג"ח החברה משקפות חוסר אמון של המשקיעים ביכולתה לשלם את מלוא התחייבויותיה. בהקשר זה אמר היום גורם מוסדי, כי מבחינתו "לא יהיה לאלשטיין הסדר חוב באי.די.בי שבסופו הוא ימשיך להחזיק בחברה. או שהוא יביא את הכסף שישמש להחזר לנושים, או שייקחו לו את החברה".

תמורה ממכירת מניות השליטה בכלל ביטוח יועדה לשמש לתשלומים לנושי אי.די.בי, ובלעדיה קיים ספק רב ביכולת החברה לגייס מקורות אחרים. אי.די.בי נדרשת ב-2016 למקורות בהיקף של 800 מיליון שקל וב-2017 לעוד כ-700 מיליון שקל, כדי לפרוע את חובותיה ולסיים את השנה באיזון תזרימי. בעסקה עם מקרולינק דובר על תמורה של כ-2.5 מיליארד שקל תמורת מניות השליטה בכלל ביטוח, בעוד שכעת שווי השוק שלהן הוא כ-1.3 מיליארד שקל בלבד.