איפה התחתית? הנפט נפל במהלך המסחר מתחת ל-30 ד' לחבית

ה-WTI ננעל בסיום ב-30.4 דולר לחבית ■ נתונים חדשים בארה"ב: אם הנפט לא יתאושש לכיוון ה-50 דולר לחבית - שליש מהתעשייה תימחק עד אמצע 2017 ■ מדינות בקרטל אופ"ק ביקשו לכנס דיון חירום

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

מחיר הנפט  המשיך לעורר גם היום (ג') את הפניקה בשווקים ונפל בחדות אחרי שאמש צנח ביותר מ-6%. שלושה גופי השקעה גדולים בוול סטריט - גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וסיטי - בטוחים שבקרוב הנפט ינוע לעבר ה-20 דולר לחבית, אך החשש הגדול הוא מפני השלכות קשות לתעשיית הנפט האמריקאית.  בתוך כך, מדינות בקרטל אופ"ק ביקשו לכנס דיון חירום דחוף בעניין מחירי הנפט. 

במהלך המסחר החוזים מסוג WTI נפלו ביותר מ-4.5% מתחת ל-30 דולר לחבית, לראשונה מאז דצמבר 2003, אך בסיום ננעלו ברמה של 30.4 דולר לחבית. הברנט ירד ביותר מ-2% וננעל ברמה של כ-31 דולר לחבית.

שלושה גורמים עומדים מאחורי צלילת הנפט: עודף ההיצע העולמי, התחזקות הדולר והחשש מהאטה כלכלית בסין שתביא לירידה בביקוש העולמי לנפט. מחיר נמוך של נפט אמנם טוב לצרכנים ולכלכלה באופן כללי, אולם יש תופעות לוואי קשות, ובעיקרן פגיעה קשה בתעשיית האנרגיה שתוביל לפשיטת רגל של חברות ופיטורי עובדים. אם אותן תופעות לוואי יהיו חריפות, המשמעות לטווח ארוך יותר היא פגיעה בתפוקת הנפט, צמצום ההיצע ומכאן עלייה במחיר.

בחברת המחקר Wolfe Research מספקים כעת הערכה שמפחידה מאוד את וול סטריט: במחירי הנפט הנוכחיים, כשליש מחברות הנפט והגז בארה"ב יפשטו את הרגל עד אמצע שנת 2017. לפי המחקר, החלק הארי של אותן חברות יוכל לשרוד רק אם הנפט יחזור ל-50 דולר לחבית. 

מחיר הנפט נמצא בשפל של 12 שנים ולנפילת הזהב השחור יש כבר השלכות. לפי נתוני פירמת עוה"ד Haynes & Boone, לא פחות מ-30 חברות אנרגיה קטנות בארה"ב כבר הגישו בקשות להגנה מפני נושים במסגרת פשיטת רגל (צ'פטר 11). השווי המצרפי של אותן חברות נאמד ב-13 מיליארד דולר.

מוקדם יותר השבוע פרסם מורגן סטנלי סקירה בה נכתב כי התנאים בשוק הנפט "גרועים יותר ממה שהיה ב-1986". בסקירה צוינה גם הירידה החדה במספר מתקני הנפט הפעילים ובמורגן סטנלי מעריכים כי המפולת הנוכחית בשוק הנפט חזקה יותר מכל 5 המפולות שאירעו בשוק הזה מאז 1970. (לסיפור המלא)

היכן ימצא הנפט תחתית? זו שאלת מיליון הדולר היום בשוק, כאשר רוב ההערכות מדברות על 20-25 דולר לחבית. אתמול היה יום פרוע לא רק בנפט אלא בכל שוק הסחורות, וחלק מהסוחרים והאנליסטים בוול סטריט שיתפו את תחושותיהם בטוויטר. "מרגישים את הפאניקה. אנחנו מקבלים טלפונים מאנשים שאנחנו לא שומעים מהם בד"כ", צייץ אחד מהם. סוחר אחר צייץ: "הנה חומר למחשבה: הנפט בשפל של 13 שנה בעוד סקטור מניות האנרגיה בשפל של 5 שנים".