ארדואן: מחבל מתאבד סורי ביצע את הפיגוע באיסטנבול

(עדכונים שוטפים) - פיצוץ עז נשמע במרכז האזור התיירותי, סמוך למסגד הכחול ■ לפחות 10 הרוגים באירוע וכ-15 פצועים ■  בטורקיה חוששים לתעשיית התיירות, שהכניסה 34 מיליארד דולר בשנה

פיגוע באיסטנבול / צילום: רויטרס
פיגוע באיסטנבול / צילום: רויטרס

במה שנראה כפיגוע התאבדות באזור התיירות העיקרי באיסטנבול, נהרגו היום (ג') 10 בני אדם ונפצעו 15. התקרית ממחישה את ההידרדרות במצב הביטחוני בטורקיה, שמתמודדת עם מרד מצד קבוצות כורדיות לוחמניות מצד אחד ועם שורת מתקפות קטלניות של אוהדי ארגון דאעש מצד שני.

הפיצוץ הבוקר היה בקרבת אטרקציות תיירותיות בולטות, כמו המסגד הכחול וכנסיית איה סופיה באזור סולטנאהמט, לבה הסמלי של תעשיית התיירות באיסטנבול. המשטרה סגרה את האזור ואמבולנסים הוחשו למקום לטפל בקורבנות, שכללו תיירים מגרמניה, רוסיה, נורבגיה, פרו וקוריאה הדרומית, על פי דיווחי התקשורת. לפני כשנה התרחשה מתקפה דומה באותו האזור באיסטנבול, שבה נהרגו מחבלת מתאבדת ושוטר.

עד כה לא טען אף ארגון לאחריות על המתקפה. הפיגוע בא לאחר שני פיגועים נוספים שהתרחשו באוקטובר 2015 בו-זמנית באנקרה הבירה ואשר גבו את חייהם של 102 בני אדם. הפיגועים יוחסו לארגון המדינה האסלאמית, שמחזיק בשטחים נרחבים בעיראק ובסוריה בקרבת גבולה הדרום-מזרחי של טורקיה.

ייתכן שהמתקפה בוצעה בידי מחבל מתאבד שהגיע מסוריה. הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן נאם היום בפני דיפלומטים טורקים באנקרה ואמר: "אני מגנה בצער את המתקפה בכיכר סולטנאהמט באיסטנבול, שבוצעה על פי החשד בידי מחבל מתאבד ממוצא סורי".

בטורקיה חוששים לתעשיית התיירות, שהכניסה למדינה 34 מיליארד דולר ב-2014, שהם כ-4% מהתמ"ג של המדינה. איסטנבול ניצבת במקום החמישי בעולם ברשימת הערים המתוירות ביותר בעולם, על פי מדד ערי היעד העולמיות של מסטרקרד. בעקבות המתקפה פרסם משרד החוץ של גרמניה אזהרת נסיעה לגבי טורקיה, וייעץ לתיירים הגרמנים להימנע משהיה באזורים הומים מאדם, כולל כיכרות ציבוריות בקרבת אטרקציות תיירותיות.

טורקיה נוקטת מדיניות יד קשה כלפי ארגונים שפעילים בשטחה, כולל ארגון המדינה האסלאמית, והארגון הבדלני והלוחמני הכורדי, PKK. אחד הארגונים המסונפים ל-PKK, והמכנה את עצמו "בזי החופש של כורדיסטן", אמר בחודש שעבר כי יגביר את מתקפותיו בטורקיה.

 

פיגוע באיסטנבול / צילום: רויטרס
 פיגוע באיסטנבול / צילום: רויטרס