אישום: עבירות מס במיליארד ש' בסיוע אנשי-קש

עפ"י כתב האישום, סרגיי סידורוב ורונן זגיר הפעילו וניהלו 4 חברות, ובאמצעותן וכן באמצעות 3 עוסקים נוספים ביצעו עבירות מס והלבנת הון חמורות בהיקפי ענק וכן הוציאו וניכו חשבוניות מס פיקטיביות

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

"אני אוציא את האקדח ואתן לך לרקוד" - כך, נטען, איים ראש התארגנות עבריינית על חבר ילדות שלו ושותפו לדירה, אשר ביקש לעזוב את ההתארגנות. בהזדמנות אחרת איים עליו כי אם הוא לא "יתיישר" - ישבור לו את העצמות, ובמקרה נוסף, מספר ימים אחרי שהחבר הודיע כי הוא עוזב סופית את ההתארגנות, התעורר במיטתו כשראש הארגון רוכן מעליו חמוש בסכין באורך 38 ס"מ ודוקר את מיטתו.

חבר נוסף שביקש לפרוש "מהארגון" זכה" לכאורה לאיומים בנשק חם - ראש הארגון הצמיד אקדח טעון ומלא בכדורים לצווארו, דרך אותו ואמר לו: "אני אזיין אותך, אני אהרוג אותך, מי אתה?!".

מנגד, לפורשים מהארגון ניתנה חלופה לנזק פיזי: תשלום "קנס יציאה" בסך של מיליון שקל אם ברצונם לעזוב את ההתארגנות. 

כתב אישום חמור שהגישה רשות המסים כנגד ראשי התארגנות פלילית בגין עבירות מס בהיקף של למעלה ממיליארד שקל, חושף את התנהלותם של ראשי הארגונים הפליליים מאחורי הקלעים ואת כניסתם עמוק אל תוך הזירה הכלכלית.

היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים, באמצעות עורכות הדין ליאת בכור ואתי שטיינמץ, הגישה אתמול (ב') כתב אישום חמור כנגד סרגיי סידורוב, בן 48 מפתח-תקווה, וכנגד רונן (רוני) זגיר, בן 47 מגבעת כו"ח, בטענה כי השניים שלטו, הפעילו וניהלו 4 חברות-קש, ובאמצעותן וכן באמצעות 3 עוסקים נוספים ביצעו עבירות מס והלבנת הון חמורות בהיקפי ענק, הוציאו וניכו חשבוניות מס פיקטיביות, תוך שהם גוזלים מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה. 

כתב האישום הוגש לאחר חקירה משותפת של חקירות מכס ומע"מ חיפה והצפון, יחידת יהלום של רשות המסים ויחידת להב 433 במשטרת ישראל.

על-פי כתב האישום, סידורוב וזגיר פעלו יחד כהתארגנות פלילית בין השנים 2011 ועד 2015, במסגרתה הפיצו חשבוניות פיקטיביות בהיקף של למעלה ממיליארד שקל, תמורת עמלה של 10% מהסכום בכל חשבונית, וניכו מס תשומות פיקטיבי בהיקף של יותר מ-80 מיליון שקל. בכך, נטען באישום, גזלו מקופת המדינה לפחות 150 מיליון שקל, ובנוסף העלימו הכנסות וסייעו לאחרים להעלים הכנסות בהיקף של כ-743 מיליון שקל.

כל זאת, על-פי האישום, כאשר על-פי המידע הרשמי המצוי בידי הרשויות, סידורוב הוא פושט-רגל העובד מאז שנת 2010 כשכיר בחברת גרוסמן - אחת מהחברות שקיזזה חשבוניות פיקטיביות מול ההתארגנות הפלילית שלו; ואילו על זגיר אין מידע כלל, ולמעשה אין רישום כי קיבל אי-פעם משכורת משום גוף רשמי במדינה.

כתב האישום, הפרוש על פני 39 עמודים וכולל 4 פרקים ורשימה של למעלה מ-300 עדים, מגולל את סיפור ההתארגנות ושיטת התרמית בפירוט. על-פי עובדות כתב האישום, סידורוב וזגיר הקימו שורת חברות-קש והעמידו בראשן "קופים" - חברים, אנשי שטח ואזרחים ישראלים שהתגוררו במזרח אירופה במשך רוב התקופה, ושאותם הטיסו במיוחד ארצה על-מנת לרשום את החברות על שמם ולבצע פעילויות בחברות. השניים שכרו משרדים על שמם של אנשי-הקש, ואף שכרו פקידות שיישבו במשרד כדי ליצור מראית-עין של עסק לגיטימי.

הלקוחות - בעלי חברות עם פעילות עסקית אמיתית בהיקפים גדולים שהיו מעוניינים להקטין את הכנסותיהם החייבות במס בצורה מלאכותית - פנו אליהם ישירות או באמצעות מתווכים, וסידורוב וזגיר נהגו להפגיש אותם עם אנשי-הקש שהחברה שרשומה על שמם רלוונטית לתחום העיסוק של הלקוחות, ואז חתמו הצדדים על חוזה עבודה פיקטיבי.

את התשלום עבור העסקאות הפיקטיביות, נטען, הפקידו סידורוב וזגיר בחשבונות הבנק של חברות-הקש, פדו אותם בין היתר באמצעות צ'יינג'ים, ולאחר שניכו עמלה ושילמו משכורות לאנשי-הקש וכיסו הוצאות אחרות - החזירו את יתרת הכספים ללקוחות.

מכתב האישום עולה עוד כי במהלך שנות הפעילות הפלילית של השניים, הוזמנו חלק מאנשי השטח ואנשי-הקש לחקירות על-ידי גורמים שונים, כאשר סידורוב וזגיר מתדרכים אותם למסור מידע כוזב שיישמע אמין.

בשלב מאוחר יותר, כאשר חוקרי מכס ומע"מ חיפה והצפון הזמינו את בעליה הרשומים של אחת החברות לחקירה, ניסה סידורוב להבריחו מהארץ, ומשכשל בכך - שיכן אותו בסתר בביתו של זגיר, והשניים מימנו עבורו את השהייה בארץ וסיפקו לו תעודת זהות מזויפת.

בשלב מסוים, נטען, הבינו זגיר וסידורוב שהחוקרים עלו על פעילותם הפלילית ושהטבעת סביב צווארם מתהדקת, אולם לא ידעו שבשלב זה כל שיחותיהם מוקלטות. באחת משיחותיהם אלה הם נשמעו כשהם מדברים ביניהם על הצורך בהפסקת הפעילות של אחת מהחברות ועל העלמת מסמכיה.

אז מיהרו חוקרי רשות המסים להעתיק את מסמכי החברה שהוחזקו אצל רואי החשבון שלהם ולהחזירם למקומם. מסמכי החברה המקוריים מעולם לא נמצאו לאחר מכן.

על-פי כתב האישום הסתבר עוד כי זגיר ואחרים מיינו מסמכי חברות והנהלת חשבונות מפלילים, ושרפו את רובם במטרה להשמיד ראיות לפעילות העבריינית שביצעו.

איומי רצח על חברי ילדות

על-פי האישום, בין אנשי השטח שסייעו לסידורוב וזגיר בפעילותם הפלילית היו שחר לב - שותפו לדירה של זגיר, ועופר בנבנישתי - חבר ילדות שלו מיהוד, אשר בשלב מסוים ביקשו לעזוב את ההתארגנות. בתגובה, נטען באישום, איים זגיר על חיי שניהם. בין היתר הוא הטיל על בנבנישתי קנס של מיליון שקל לכאורה תמורת עזיבתו את ההתארגנות, כשהוא יודע כי אין ביכולתו של בנבנישתי לעמוד בתשלום כזה, ובנוסף איים עליו שיוציא את האקדח ו"ייתן לו לרקוד".

בהזדמנות אחרת, נטען, לפני כחודשיים, בעוד עופר יושב במשרדו, נכנסו שני אנשים בעלי חזות מאיימת והורו לו להתלוות אליהם. השניים הובילו את עופר למשרד הסמוך, שם המתינו לו זגיר ועוד שני אנשים שזהותם אינה ידועה. בשלב מסוים נותרו זגיר ועופר לבד, והתקיים ויכוח קולני בן השניים, שהוביל לשליפת אקדחו של זגיר. "אז קפץ עליו זגיר תוך שהוא שולף את אקדחו ומכוון אותו לעבר צווארו של עופר, דרך את האקדח ואמר: 'אני אזיין אותך, אני אהרוג אותך, מי אתה?!'", נכתב באישום.

לפי האישום, על שחר לב, שותפו לדירה, איים זגיר כי אם הוא לא "יתיישר" - הוא ישבור לו את העצמות. עוד איים זגיר כי אם עופר "יפיל לו מערכות", כדבריו, הוא "יוריד אותו", ואיים עליו כי הוא יכול להורות לאנשים לבצע את רצונו אף אם הוא עצמו יהיה מאחורי סורג ובריח.

במועד נוסף שהו עופר, שחר, אדם נוסף הפעיל בהתארגנות ואסי זגיר (אחיו של הנאשם) בביתם של שחר והנאשם, ובזמן שעופר חיכה לקבל מהנאשם זגיר את "הסכום השבועי" המגיע לו לפי ההסכמות ביניהם, זרק זגיר כוס תה מלאה על השולחן ושבר את מסך המחשב של עופר, תוך שהוא מקלל אותו ומאיים שיהרוג אותו.

כנגד סידורוב וזגיר הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים וכן בקשה לחילוט נכסים שנתפסו במהלך החקירה. 

עו"ד שי הראל, סנגורו של סרגיי סידורוב, מסר בתגובה: "רשות המסים הגישה כתב אישום נגד מרשי, ולדאבוננו היא גם פועלת במקביל באופן אגרסיבי נגדו. טרם קיבלנו לידינו את חומר הראיות, אך כבר ניתן לראות שבכתב האישום מיוחסים למרשי מעשים רבים שאין להם אחיזה במציאות ואינם קשורים אליו, והדבר יתברר כמובן בבית המשפט. 

"די ברור שהמעשים שנטענים בכתב האישום נועדו לנסות ולתמוך בבקשה למעצר עד תום ההליכים, ובבקשה לחילוט נכסים ולהצדיק את הפעולות האגרסיביות הללו נגד מרשי. לאחר שנקבל את מלוא חומר החקירה יוכל מרשי להיערך להגנתו כראוי ולהתייחס באופן פרטני לכל אחד מהאישומים נגדו בבית המשפט".