החטיבה של אובר בסין גייסה לפי שווי של 7 מיליארד דולר

רשימת המשקיעים בגיוס של אובר צ'יינה כוללת בין השאר את חברת התעופה הרביעית בגודלה בסין, HNA גרופ; יצרנית הרכב גואנגז'ו אוטומובייל גרופ; חברת הביטוח הגדולה ביותר בסין, צ'יינה לייף אינשורנס; ובנק ההשקעות הסיני סיטיק סקיוריטיס

שירות אובר בברלין / צילום: בלומברג
שירות אובר בברלין / צילום: בלומברג

חברת אובר (Uber), ספקית שירותי הסעה באמצעות אפליקציה - אשר מקשרת בין נהגים פרטיים לבין נוסעים (וגם בין נוסעים פרטיים לבין נהגי מוניות), הודיעה כי החטיבה שלה בסין - אובר צ'יינה - ביצעה גיוס הון שמשקף שווי של 7 מיליארד דולר. המנכ"ל של אובר, טרביס קלניק, שוחח על גיוס ההון החדש במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שני) בבייג'ינג.

רשימת המשקיעים בגיוס של אובר כוללת בין השאר את חברת התעופה הרביעית בגודלה בסין, HNA גרופ; יצרנית הרכב גואנגז'ו אוטומובייל גרופ; חברת הביטוח הגדולה ביותר בסין, צ'יינה לייף אינשורנס; ובנק ההשקעות הסיני סיטיק סקיוריטיס.

אובר מחפשת מנהל לחטיבתה בסין כבר כמה חודשים, אך עדיין לא מצאה מועמד מתאים. ליו ז'ן, הכפוף לקלניק, ימשיך בינתיים לנהל את החטיבה.

אובר מתמודדת עם מתחרים מקומיים ברחבי העולם, והתחרות העזה ביותר היא בסין, שבה מתמודדת אובר עם דידי קואידי (Didi kuaidi).

דידי קואידי נתמכת בידי שתי חברות הטכנולוגיה רבות-הערך ביותר במדינה: עליבאבא ו-טנסנט. אובר ודידי קואידי משקיעות באגרסיביות בהרחבת פעילותן, כולל באמצעות סבסוד חלק מהנסיעות. במכתב ששלח קלניק ב-2015 למשקיעים הוא התחייב להשקיע בסין 1 מיליארד באותה השנה. יתכן שהשקעות אובר בסין היו אף גבוהות מסכום זה.

אתמול (ב') הודיעה דידי קואידי כי במסגרת פעילותה בוצעו 1.43 מיליארד נסיעות בסין ב-2015. היא ציינה כי הגדילה את נתח השוק שלה בתחום שירותי הנסיעה בתשלום מבעלי מכוניות פרטיות בסין ל-30%-35% בסוף דצמבר 2015, לעומת 1% בינואר 2015. (גופי תקשורת נוספים דיווחו על הנתון הזה במועד מוקדם יותר אתמול). דידי קואידי הודיעה כי היא מחזיקה ב-7.2% מאותו השוק, וייחסה נתון זה לחברת מחקר סינית.

סבב הגיוס האחרון של דידי קואידי, אשר נערך בחודש ספטמבר אשתקד העניק שווי של 16.5 מיליארד דולר לחברה, כך לדברי מקור יודע דבר. הערכת השווי האחרונה של אובר בדצמבר, המחזיקה בגרעין השליטה של אובר צ'יינה, עמד על 62.5 מיליארד דולר, לדברי מקורות יודעי דבר. נתון שווי השוק בסך 7 מיליארד דולר של אובר צ'יינה אינו כולל את ההון החדש שגויס זה עתה. אחת מדוברות אובר סירבה להגיב על השאלות: כמה הושקע בסבב גיוס זה, איזה חלק מההון שגויס נסגר, וכמה התחייבה החברה האמריקאית להשקיע בחטיבתה הסינית.