רשויות המס בשווייץ לנישומים: דחו את תשלומי המס שלכם

צוג, הקנטון הקטן אך העשיר שמחוץ לציריך, הודיע כי הוא מבטל את כל ההנחות על תשלום מוקדם של מסים ■ הסיבה פשוטה: המזומנים שהקנטון מחזיק במאזנו צוברים הפסדים כתוצאה מהריביות השליליות של הבנקים בשווייץ

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

הנישומים בחלקים משווייץ קיבלו השנה בקשה יוצאת דופן מרשויות המס: אנא דחו את תשלומי המסים עד כמה שאתם יכולים.

צוג, הקנטון הקטן אך העשיר שמחוץ לציריך, הודיע כי הוא מבטל את כל ההנחות על תשלום מוקדם של מסים. הסיבה פשוטה: המזומנים שהקנטון מחזיק במאזנו צוברים הפסדים כתוצאה מהריביות השליליות של הבנקים בשווייץ. לפי חישובי הקנטון, ביטול ההנחות יחסוך לו 2.5 מיליון פרנק/דולר בשנה.

הפנייה הבלתי רגילה הזו - שקנטונים אחרים עשויים בהחלט לאמץ - היא ההשלכה הבלתי מכוונת האחרונה של הצעדים הלא רגילים שנקט הבנק המרכזי השווייצרי כדי להחליש את הפרנק החזק, שפוגע בתעשיות היצוא במדינה האלפינית העשירה.

לפני שנה ויתר הבנק הלאומי, SNB, על הצמדת הפרנק בפועל לאירו כדי למנוע את ייסופו נוכח מאמצי הבנק המרכזי האירופי להחליש את המטבע האירופי האחיד.

כדי להחליש את האטרקטיביות של נכסים שווייצריים, ה-SNB הוריד את הריבית הרשמית לטריטוריה שלילית עמוקה, שהבנקים המסחריים מגלגלים ללקוחותיהם הגדולים ביותר. ריבית שלילית פירושה שבעלי הפיקדונות משלמים לבנקים תמורת הזכות להחנות בהם את כספם.

"בהתחשב בתקופה הארוכה של ריביות נמוכות בשווייץ, והריביות השליליות שצריך לשלם, לקנטון אין תמריץ לעודד נישומים לבצע תשלומים מוקדמים", מסרו הרשויות בצוג בהודעתם. "להפך - לקנטון יש אינטרס לקבל כספים מאוחר ככל האפשר, כדי לשלם פחות ריבית שלילית".

בניגוד נוסף ללהיטותן של רשויות מס ברחבי העולם לקבל תשלומים מהר ככל האפשר, הריבית שמשולמת על חשבונות מס שמשולמים באיחור הופחתה לאפס - אם כי נישומים שמפגרים בתשלומי המס עדיין מסתכנים בקנס כספי ובנקודות שחורות ברשומות האשראי שלהם.

הצעות לתשלום מוקדם של המסים קוסמות לנישום השווייצרי הטיפוסי, והיה בהן גם היגיון כספי. הקנטון של לוצרן הציע ריבית של 0.3% על תשלומי מס לפני המועד הרשמי בסוף השנה - תשואה טובה יותר מזו של חשבונות בנק רבים. אבל לוצרן הפחית את הריבית על תשלום מוקדם של מסים בשנה שעברה, ולא הוציא מכלל חשבון הפחתות נוספות בעתיד, אמר דובר מחלקת המסים של הקנטון, פול פירר.

"מצב הריביות גרוע מאוד", הוא הזהיר. עד כה, לוצרן היה "רק על סף הבעיה של הריבית השלילית", אך הוא כבר צבר כמה תשלומי ריבית כזו על פיקדונות שלו ב-2015.

מומחי מס שווייצרים אומרים שצוג הציע הנחות אטרקטיביות במיוחד על תשלומי מס מוקדמים, שיגבילו את האפשרות של כמה קנטונים לאמץ מהלך דומה.

קובעי מדיניות ובהם הנגיד השווייצרי תומאס ג'ורדן הביעו חששות מפני עיוותים לטווח הארוך במערכת הפיננסית כתוצאה מהריביות השליליות. אבל כאשר הבנק המרכזי האירופי מגביר את מאמציו להחליש את האירו, סביר שה-SNB ישמור על ריבית עיקרית שלילית של 0.75% במהלך שנת 2015.

עד כה, הבנקים בשווייץ לא גלגלו את הריבית השלילית הזו על לקוחותיהם הקטנים הרגילים.