ירושלים: 80 אלף שקל מענק ליזם שיקדם פרויקט פינוי-בינוי

משרד השיכון ועיריית ירושלים גיבשו תוכנית תמריצים, במסגרתה יזמים יוכלו לקבל מענק מיוחד של עשרות אלפי שקלים עבור כל יחידת דיור שתתפנה במסגרת פרויקטי פינוי-בינוי בשכונות מסוימות בבירה

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

משרד הבינוי והשיכון מנסה לתמרץ קידום פרויקטים של פינוי-בינוי בירושלים על-ידי מתן מענקים ליזמים. מדובר בתוכנית תמריצים שגובשה על-ידי המשרד ועל-ידי עיריית ירושלים, במסגרתה יוכלו לקבל יזמים מענק מיוחד בהיקף של עד 80 אלף שקל עבור כל יחידת דיור שתתפנה במסגרת פרויקטים של פינוי-בינוי בבירה.

במשרד הבינוי והשיכון הדגישו היום (ג') כי מדובר בפרויקטים באזורים בעיר בהם פרויקטים רגילים של פינוי-בינוי אינם כלכליים ולכן אינם יוצאים אל הפועל. למטרת מימוש התוכנית הודיע משרד הבינוי והשיכון כי הוא מקצה 30 מיליון שקל. נציין כי על-פי חישוב פשוט, מדובר בתקציב שיספיק לפינוי של כ-375 יחידות דיור ישנות בעיר, זאת בהנחה שעל כל דירה יקבל יזם את מלוא המענק.

עוד נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי "תוכנית תמריצים ממשלתית זו היא תוכנית ייעודית לפרויקטים של פינוי-בינוי בירושלים, ומצטרפת לסל הסיוע הקיים של משרד הבינוי והשיכון לתהליכי התחדשות עירונית, כגון מימון תכניות להתחדשות עירונית, הן למתחמים נקודתיים והן לשכונות שלמות, השתתפות במימון עבודות פיתוח ייחודיות הנדרשות לצורך ביצוע תהליכי התחדשות עירונית ועוד".

במסגרת התוכנית צפוי להתפרסם בימים הקרובים קול קורא ליזמים וקבלנים, שיכלול את התנאים לקבלת המענק. 

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר היום: "ירושלים, בירת ישראל, עומדת בראש מעייננו, ואנו מחויבים לה באופן מיוחד. הכרזנו על העברת עשרות מיליוני שקלים לצורך פרויקט ייחודי וחסר תקדים של התחדשות העיר, ונמשיך לחזק אותה, לבצר אותה ולהשקיע בה משאבים גדולים ומאמצים מרוכזים בפרויקטים נרחבים נוספים, לצורך העצמתה הן על-ידי בנייה חדשה והן דרך שימור הישן".

חשוב לציין כי בשלב זה מדובר בתוכנית נקודתית המתייחסת לירושלים בלבד. בתשובה לשאלה האם במשרד הבינוי והשיכון מתכוונים להרחיב את התוכנית גם לערים נוספות בהן ניתן למצוא לא מעט מתחמים שאינם כלכליים נכון להיום לפרויקטים של פינוי-בינוי, נמסר היום כי "נכון להיום נשקלת האפשרות להרחיב את התוכנית גם לערים נוספות". 

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, מסר: "אנחנו שמחים להיות פורצי דרך בארץ ולתמרץ את היזמים ואת התושבים, שהם הלקוחות של העירייה. תחום ההתחדשות העירונית מהווה את אחד הכלים המרכזיים שלנו להגדלת היצע הדיור בבירה ולחידוש יחידות דיור ישנות, תוך ניצול יעיל יותר של הקרקע".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה, התייחס גם הוא לתוכנית החדשה ואמר: "ההתחדשות העירונית בירושלים נמצאת בתנופה אדירה, ואנו רואים זאת בגידול המשמעותי בהיקף הפרויקטים הן ברמת הביצוע והן ברמה התכנונית. המענק המיוחד שניתן אך ורק בירושלים מהווה תמריץ חשוב עבור יזמים ותושבים בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית".