"עובדי מגה משתוללים ומסכלים את מכירת החברה"

גורמים בסביבת אלון רבוע כחול מותחים ביקורת קשה על עובדי מגה ועל נציג העובדים, פרופ' ירון זליכה, המשמש גם כסגן יו"ר דירקטוריון מגה: "מוביל את העובדים להשתוללות"

גורמים בסביבת אלון רבוע כחול, החברה-האם של רשת מגה, מותחים ביקורת קשה על עובדי מגה ועל נציג העובדים, פרופ' ירון זליכה, המשמש גם כסגן יו"ר דירקטוריון מגה, וטוענים כי "העובדים משתוללים ומסכלים את מכירת החברה". טענות קשות נשמעות כלפי זליכה עצמו וכלפי ספקי הרשת.

דברים אלה נאמרים על רקע החלטת העובדים להפגין ביום ראשון הבא מול משרדו של שרגא בירן, אחד מבעלי השליטה בקבוצת אלון, ותוך הצגת דרישה כי בעלי החברה יזרימו 50 מיליון שקל נוספים לרשת מגה על-מנת לנסות ולהציל את הרשת.

"זליכה גם יושב כסגן יו"ר דירקטוריון במגה וגם מוביל את העובדים להשתוללות. כדירקטור, זליכה חייב להפגין נאמנות לחברה. הוא לא ביקש לכנס דירקטוריון ולהגיד שחסר כסף וצריך לפנות לבעלי השליטה ולבקש מהם להזרים כסף. העובדים מסכנים את המכירה ומצד שני משתוללים. הם גם בדירקטוריון וגם עושים מהפכה קומוניסטית. מה הם רוצים שנעשה? שנלך לכינוס נכסים בבית המשפט?", נאמר ל"גלובס".

דירקטוריון אלון רבוע כחול יתכנס היום (ד') בערב לדיון בעתידה של רשת מגה. עוד קודם לכן יתכנס דירקטוריון רשת מגה לקבלת דיווח מפורט על מצבה של הרשת. יו"ר דירקטוריון אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, צפוי למסור דיווח מפורט שעל בסיסו יקבל הדירקטוריון החלטות.

לפי אותו מקור, "האופציה של הקפאת הליכים היא באוויר. קפלן ידווח על המצב ויגיד שאי-אפשר למכור ואי-אפשר להרוויח, אז או שכולם מתעשתים - הספקים חוזרים לספק בתנאי האשראי והעובדים חוזרים לעבוד - או שהעסק גמור, ותודה לזליכה שהבריח את כולם.

 

"העובדים והספקים הם שני תנאים. מספיק שאחד מהם לא יקרה - והחברה גמורה. זה לא משנה מה יחליט הדירקטוריון. החברה יכולה לבקש הגנה מפני נושים, אבל הספק הראשון שלא יקבל את הכסף, יוביל את מגה לפירוק".

בתוך כך צנחה היום מניית אלון רבוע כחול  בכ-25% והשלימה קריסה של שנתית של כ-90%, מה שמשקף לחברה שווי של פחות מ-70 מיליון שקל. גם סדרת האג"ח שלה, בהיקף של 360 מיליון שקל, נסחרה היום במגמה שלילית, והתשואה עליה מגיעה לכ-14%.

מחר (ה') צפוי קפלן להיפגש עם הספקים הגדולים יחד עם יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. קפלן צפוי לבקש מהם גרייס ולחזור ולספק לרשת באופן סדיר, לפחות לפרק זמן מוסכם, שיאפשר לקדם את מכירתה.

הניסיון של קפלן למכור את מגה בעיר כשל לפי שעה. קפלן הבטיח לרוכשים הפוטנציאליים - קבוצת סגול-מיטל - כי יגיע להסדר חוב עם הספקים והבנקים, אך לפי שעה הוא לא עמד בהבטחתו, וגם בסביבתו מודים כי "המכירה תקועה".

הספקים מצידם דורשים כי אלון רבוע כחול תצא בהנפקת זכויות שעליה התחייבה בהסדר החוב בקיץ האחרון. הנפקת זכויות זו תאפשר לספקים להמיר את "החוב הנדחה" אליהם - 30% מהחוב המקורי שערכו 200 מיליון שקל - במניות של אלון רבוע כחול. בקבוצה אומרים כי מגבלות שונות מעכבות את הנפקת הזכויות, וייתכן כי קפלן מנסה לקדם זאת.

ספקים עימם שוחח "גלובס" מגלים פסימיות רבה לגבי האפשרות שהם יעתרו לבקשותיו של קפלן. לדברי אחד מהם, "קפלן רוצה את את תנובה, שטראוס, אסם וקוקה-קולה ישראל איתו. הם ירצו לראות מחויבות של הבעלים, ובלי זה הם לא יעשו כלום". 

מדפים ריקים היום בסניף מגה בדיזנגוף בת"א / צילומים: דרור פאר
 מדפים ריקים היום בסניף מגה בדיזנגוף בת"א / צילומים: דרור פאר

מקור באחת החברות הגדולות אומר ל"גלובס" כי "הפגישה מחר היא ליחסי ציבור. לא מקבלים החלטות בהתאחדות. בפגישות האחרונות קפלן לא אמר שום דבר שלא אמר קודם בעיתון. אנחנו כבר לא במוזה של רצון טוב. אם אין לך סוג של ביטחון שתקבל את התשלום עבור הסחורה - אל תספק. כל זמן שחרב הקפאת ההליכים מונפת בצורה ברורה, נאום חוצב להבות של אביגדור קפלן לא משנה את המספרים".

בתוך כך המשיכה מגה לסבול גם היום ממחסור חריף בסחורה, כשהספקים הגדולים סיפקו לה סחורה באופן מצומצם בלבד. מקור ברשת אמר ל"גלובס" כי "לא השתנה שום דבר מאתמול ומשלשום. הספקים סיפקו במשורה. אסם לא סיפקה, תנובה סיפקה מעט. כולם בהמתנה. העובדים הפשוטים - הירקן, הסדרנית, הקופאי - הם האחרונים שאשמים בכל מה שקרה והם ישלמו את המחיר".

בשעות הבוקר היום השביתה רשת מגה את פעילות אתר המכירות שלה באינטרנט - "מגה אונליין". ההחלטה על סגירת האתר הגיעה בשל מחסור בסחורה ובשל חוב למובילים, וההערכה היא כי לא מן הנמנע שמגה לא תוכל להמשיך ולשלם להם עבור הובלת המשלוחים ללקוחות. לאחר חצי יום של השבתה, החזירה הנהלת הרשת את האתר לפעילות.

ביום שישי הקרוב אמורה מגה להעביר תשלום של עשרות מיליוני שקלים לספקים. ספקים רבים שפנו היום לרשת ודרשו לדעת האם התשלום יועבר, נותרו ללא תשובה. היעדר המענה מגביר את הלחץ בקרב הספקים ואף גורם להם להגביר את מהלך צמצום אספקת הסחורה.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי עד כה הזרימה אלון רבוע כחול למגה 245 מיליון שקל, מתוך סכום של 320 מיליון שקל עליו התחייבה בהסדר החוב. מקור במגה אמר כי דובר על הזרמה של 240 מיליון שקל, בתוספת הזרמה של 80 מיליון שקל ל"פיקים" בפעילות הרשת.

לא ברור אם כך מדוע אלון רבוע כחול לא מודיעה לספקים כי לאור התחייבות זו היא תעמוד בכל מקרה בתשלום אליהם ביום שישי הקרוב.

בהתייחס לכך אומר מקור בסביבת אלון רבוע כחול כי "גם לקבוצת אלון יש מגבלות מהבנקים ומהמוסדיים. את ה-320 מיליון שקל צריך להביא מאיפשהו. צריך לגייס את הכסף הזה ממכירת נכסים, ואז אפשר להזרים כלפי מטה. רבע מיליארד שקל שהזרימו זה מעט כסף? מאז ההסדר לא היה פיגור בתשלום לספקים. לא אמרו שישלמו, אבל גם לא אמרו ההפך - שהיא לא תעמוד בתשלומים. הסיפור של הקפאת הליכים הוא בכותרת מאתמול ב'גלובס'. למה בשישי שעבר הספקים לא סיפקו אחרי שהועבר אליהם התשלום? ולמה ביום ראשון השבוע הם לא סיפקו? הספקים עוצרים את היכולת להרוויח כדי שיהיה אפשר לשלם להם".

פרופ' ירון זליכה מסר כי "הביקורת היא לכבוד לי. עובדי מגה עוד יבואו בחשבון עם בעלי השליטה על אחריותם למצב שאליו נקלעה החברה, אך היום אנו עוסקים בהצלתה". 

ועד עובדי מגה סירב להגיב. 

שווי ההתחייבויות
 שווי ההתחייבויות