מצב האומות של טיבי ואובמה

אובמה, אל תקשיב לטיבי. אי-אפשר להילחם באמצעות סיסמאות במי שלא לוקח אחריות

"הנאום של אובמה היה פחות מצב האומה ויותר מצב של הכחשה", הגיב טד קרוז הרפובליקאי על נאום נשיא ארה"ב ברק אובמה. למרות שזו תגובה צפויה ממתמודד על מועמדות לנשיאות, היא משקפת את הדברים ששמענו. זה היה נאום יפה, מאוד "נשיאותי", עמוס בכוונות טובות. אבל ההגדרה המדויקת ביותר היא שזה היה More of the same.

מזלו של אובמה שהוא מסיים בקרוב את כהונתו. מזלו האישי, משום שהוא לא האדם הנכון להנהיג את העולם המערבי בעת הזאת. ולכן זה גם מזלנו. מי שאינו מוכן להכיר בכך שהבעיה היא האיסלאם, ולא רק קבוצות כאלה ואחרות, לא יכול להתמודד באופן יעיל נגד הסכנה האמיתית. תמיד אפשר לומר ש"לא כולם כאלה" וש"יש גם אחרים". בטח שיש. אבל יש מציאות המחייבת לבדוק את השורשים, ואלה רקובים ומרקיבים.

תקשיב לאחמד טיבי

אני מבקש לתת לאובמה דוגמה קטנה, אבל אולי ניתן ללמוד ממנה לקח גדול. יש אצלנו בישראל חבר כנסת ערבי, מוסלמי, פלסטיני, ששמו ד"ר אחמד טיבי. איש נחמד, חכם, עם הומור, גינקולוג במקצועו. לא האדם שהיית בוחר בו כדוגמה לקיצוניות. לכן חשוב לעקוב אחר כיוון המחשבה של אדם כזה, כדי ללמוד מן הקל על הכבד.

בגלל הפיגועים, יש אצלנו הצעה להחרים את הנשק הרב הנמצא בידי תושבי הכפרים הערביים. על כך אומר טיבי הנחמד כך: "כשהנשק של ואדי ערה הופנה לתושבי ואדי ערה, זה לא הפריע לאף אחד. כאשר זה הופנה נגד יהודים - כל המדינה קמה".

הטענה אינה נכונה עובדתית, כמובן. אין כאן שאלה של מגזרים, אלא של מטרות השימוש בנשק. ברור מאליו ששימוש לצרכים לאומניים מקפיץ את כל המדינה, בעוד ששימוש פלילי, הן של יהודים והן של ערבים, לא מושך תשומת-לב באותה מידה.

אנחנו אשמים, אובמה. תמיד

כשטיבי אומר ש"זה לא הפריע לאף אחד" הוא מתכוון לממשלה. כלומר, הממשלה אשמה בכך שלערבים יש כל-כך הרבה נשק. גם אני יכול לרכוש נשק - אבל אני לא רוצה! באותו האופן הנשק לא היה בידי ערביי ישראל - לולא רצו בכך, לולא חיפשו אותו! מדוע טיבי לא יוצא נגד רוכשי הנשק אצלו? כי מישהו אחר אשם ולכן הם פטורים מאחריות למה שהם עצמם עושים.

אי-אפשר, אדוני הנשיא אובמה, להילחם באנשים שלא לוקחים אחריות על עצמם, באמצעות סיסמאות יפות על אחדות ואהבה. תקשיב טוב למה שאני מבין מדבריו של טיבי: אתה אשם! תמיד! גם כשהורגים את בני עמך - אתם אשמים! כי "אנחנו הערבים", לשיטתו של טיבי, "לא לוקחים אחריות על מעשינו". זהו, אדוני הנשיא, מצב האומה והעולם.