תוך כ-5 שנים: ברק דותן ויוסי בן שלום שילשו השקעתם בדנאל

לצד המימושים הרווחיים בסימטרון ובטלדור, מציגה DBSI הצלחה מרשימה נוספת: גרפה כ-160 מיליון שקל במימושי מניות דנאל ובדיבידנדים, והיא ממשיכה להחזיק במניות השליטה ■ מניית דנאל רשמה עלייה של 350% ב-5 השנים האחרונות

יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי
יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר ביצעה חברת ההשקעות הפרטית DBSI אקזיט חלקי מוצלח, כשמכרה כ-18% ממניות חברת שירותי המחשוב טלדור תמורת 46.6 מיליון שקל לגופים מוסדיים. המימוש הגיע אחרי זינוק תלת-ספרתי במחיר המניה של טלדור  מסוף 2014.

DBSI, שבבעלות ברק דותן ויוסי בן-שלום, אינה נוטה לבצע אקזיטים מהירים - להיפך: לרוב היא נשארת בחברות שבהן השקיעה במשך שנים ארוכות. "מנטליות של לקנות ולבנות", הגדיר זאת בן-שלום בראיון ל"גלובס" ב-2014. גם אחרי המימוש בטלדור, DBSI היא עדיין בעלת השליטה בחברה (55.7%).

כעת מתברר כי עוד לפני המימוש הנוכחי בטלדור ביצעה DBSI מימוש נאה בחברה אחרת שלה - דנאל   כוח אדם. בנובמבר האחרון מכרה DBSI קרוב ל-11% מהון המניות של דנאל תמורת כ-58 מיליון שקל, וירדה להחזקה של 32% בחברה. מכירת המניות האחרונה בדנאל מצטרפת לשני מימושים בהיקף קטן יותר, שבוצעו ב-2013-2014, בהם נמכרו מניות בכ-23 מיליון שקל.

DBSI רכשה את השליטה בדנאל ביוני 2011, כששילמה לבעלת השליטה הקודמת, KCPS, כ-115 מיליון שקל עבור 58.5% ממניות החברה. מחיר המניה שלפיו רכשה DBSI את השליטה היה כ-50 שקל (מחיר ששיקף לדנאל שווי של קרוב ל-200 מיליון שקל), לעומת מחירים של כ-63 שקל, כ-118 שקל ו-111 שקל בהם ביצעה מימושים בשנים 2013, 2014 ו-2015, בהתאמה.

כיום, לאחר עלייה של כ-350% ב-5 השנים האחרונות, נסחרת דנאל במחיר של כ-120 שקל למניה, שמשקף לה שווי של 568 מיליון שקל. שווי ההחזקה הנוכחית של DBSI עומד על כ-184 מיליון שקל, והיקף המימושים שביצעה מסתכם בכ-81 מיליון שקל. אלה מצטרפים לשורה של דיבידנדים שחילקה החברה בשנים האחרונות, שחלקה של DBSI בהם הגיע לכ-78 מיליון שקל. בסך הכול, מדובר על תשואה של 200% על ההשקעה שבוצעה בחברה ב-2011.

דנאל מספקת שירותי כוח עזר בסיעוד, בעיקר לזכאי הביטוח הלאומי, וכן שירותי כוח אדם (משאבי אנוש) ומפעילה מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים. כאמור, DBSI רכשה את השליטה בדנאל מידי קבוצת הפרייבט אקוויטי KCPS, שרכשה את השליטה בחברה לפי שווי של כ-170 מיליון שקל בשנת 2008, מידי משפחת המייסדים, אדיר.

דנאל נוסדה ב-1976 והונפקה בבורסה של ת"א ב-1992. בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2015, הכנסותיה הסתכמו ב-799 מיליון שקל והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שלה הגיע ל-41.8 מיליון שקל. מדובר על עלייה של 7.9% בהכנסות ושל 19.5% ברווח ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2014.

"תמיד מוכנים לשמוע"

DBSI היא חברת השקעות פרטית שהוקמה על ידי בן-שלום ודותן. דותן הוא בנו של בועז דותן, אחר ממייסדי ענקית התוכנה אמדוקס. החברה הוקמה ב-2002, לאחר שבן שלום פרש מתפקיד סמנכ"ל הכספים של קונצרן כור. האקזיט המשמעותי היחיד שביצעה החברה עד כה היה כאמור בחברת סימטרון, שמפתחת תוכנות לעיצוב מוצרים.

ב-2013 מכרה DBSI לציבור את כל החזקתה בסימטרון (כ-46%) בשתי הצעות מכר, תמורת למעלה מ-30 מיליון דולר, 11 שנה אחרי שנכנסה לחברה בהשקעה של כ-4.5 מיליון דולר בלבד. בפוינטר, שגריר ובטלדור מחזיקה DBSI כבר שנים ארוכות. לאחר המימוש האחרון בטלדור, נשאל בן-שלום האם הכוונה היא למכור את כל מניות טלדור שמחזיקה DBSI, והשיב "אנחנו חברה שמצטיינת בהחזקות ארוכות-טווח. למעט סימטרון, לא מכרנו אף חברה. מצד שני, אנחנו תמיד מוכנים לשמוע, ומעולם לא סירבתי לפגוש טייקון סיני שרוצה לקנות בכפול מהמחיר".

קרן הגידור של צחי אברהם קנתה טלדור: "קפצנו על המציאה"

המימוש המוצלח ב דנאל קדם למימוש נוסף שביצעה DBSI ממש לאחרונה, בחברת שירותי המחשוב טלדור שבה היא שולטת. לאחר זינוק של 440% מהשפל שנרשם במניית טלדור על רקע שערורייה חשבונאית שהתגלתה בחברה, DBSI ניצלה את ההזדמנות ומכרה 18% ממניות טלדור למספר גופים מוסדיים מישראל. אחד הגופים הרוכשים בעסקה הוא קרן הגידור רידינג קפיטל (Reading Capital) של צחי אברהם, לשעבר אנליסט בבית ההשקעות כלל פיננסים.

במכתב למשקיעים הסביר אברהם את הרציונל ברכישת מניות טלדור, שהפכה להחזקה הגדולה ביותר של הקרן. "אנחנו מחזיקים בחברה כבר לא מעט זמן ובדרך עשינו טעות ומכרנו, לפני ששוב חזרנו לתוך הפוזיציה עם כמויות גדולות במחיר גבוה יותר", הודה אברהם. "המניה, לאחר עלייה מסחררת מתוך משבר ב-2015, עדיין נסחרת במחירים זולים, וכשהגיעה הזדמנות לקנות, קפצנו על המציאה". לדבריו, טלדור היא חברה עם הכנסות חוזרות, פיזור לקוחות, צמיחה אורגנית ארוכת-טווח, מנכ"ל חדש עם שם טוב בתעשייה וסיכוי להירכש בהמשך הדרך.

במכתבו למשקיעים מסכם אברהם את ביצועי הקרן ב-2015 ומפרט לגבי ההחזקות המרכזיות שלה(בסה"כ מחזיקה הקרן ב-12 מניות ואג"ח אחת, ושיעור המזומן שלה הוא 31%). לדבריו, התשואה ב-2015 הייתה 36.8% לעומת 2% במדד ת"א 100. "מאז הקמת רידינג קפיטל לפני שלוש שנים, עומדת התשואה השנתית על 22.4% (הנדסית), אל מול 7.8% בת"א 100", טוען אברהם. "גם אם אנחנו מתכוונים להמשיך ולנצח את המדדים הפסיביים בטווח הארוך, 2015 הייתה בולטת באופן חריג לטובה". לדבריו, "אם ידענו לאתר את החברות הנכונות, לא ממש מענייננו אם השוק עולה, יורד או רוקד הורה בסיבובים".

לצד ההצלחות, אברהם גם מודה בכנות בטעויות שבוצעו. אחת מהן היא מכירת מניית חילן ב-2015, שלאחריה עלתה המניה ב-25%-30%. "אי הסבלנות שלי לגבי חילן היא אולי הטעות הכי בולטת שלי השנה", הוא כותב. לעומת זאת, בשח"ל רשמה הקרן רווח נאה כשמכרה את ההחזקה ב-10.1 פרנק למניה, כשהחברה עמדה להימכר ב-10.5 פרנק למניה. לאחר מכן, העסקה התפוצצה והמניה צנחה. "העדפנו לא לחכות, בשל הזהות הסינית של הרוכשת, וההחלטה התבררה כנכונה הרבה מעבר למה שחשבתי. מזל אף פעם לא מזיק", הוסיף אברהם. עסקה אחרת שהתפוצצה הייתה רכישת פלוס 500 על-ידי פלייטק, וגם היא ייצרה לרידינג רווח ארביטראז' נאה.

צחי אברהם / צילום: איל יצהר
 צחי אברהם / צילום: איל יצהר

מימושים בולטים
 מימושים בולטים