הערוץ האמריקאי של אל-ג'זירה מסיים את שידוריו אחרי 3 שנים

הזרוע האמריקאית של ערוץ החדשות הקטארי מתקפלת ■ הסיבות: הצופים בארה"ב פשוט לא היו מעוניינים, וקופת המזומנים של ממשלת קטאר החלה להתרקן בעקבות הירידה במחירי הנפט

אל ג'זירה ארצות הברית /  צילום: רויטרס
אל ג'זירה ארצות הברית / צילום: רויטרס

אל-ג'זירה אמריקה, הזרוע האמריקאית של ערוץ החדשות הקטארי, הודיעה אתמול (ג') כי תפסיק לפעול בארה"ב בסוף אפריל, אחרי שנתיים וחצי שנות שידור, שהניבו אמנם כמה פרסים עיתונאיים, אך גם האשמות על הטייה אנטי-אמריקאית ואפליית נשים.

הסיבה העיקרית להתקפלות המיזם, שהושקעו בו מאות מיליוני דולר מקופת האוצר הקטארי: הצופים בארה"ב פשוט לא היו מעוניינים. בניגוד לפופולריות של אל-ג'זירה בערבית, התחנה-האם, במזרח התיכון - נוכחות אל-ג'זירה אמריקה, ששידרה באנגלית, כמעט לא הורגשה בזירת המדיה בארה"ב.

"החלטת הדירקטוריון של אל-ג'זירה אמריקה לסגור את הערוץ נובעת מהעובדה שהמודל העסקי שלנו פשוט אינו בר-קיימא לאור האתגרים הכלכליים בשוק המדיה בארה"ב", הודיע מנכ"ל הערוץ, אל אנסטי, במסר לעובדים. "אני יודע שההחלטה תחולל אכזבה קשה בקרב כל אלה שעבדו ללא לאות להבטחת עתידו של הערוץ בטווח הארוך. הוחלט לסגור לא מפני שהערוץ לא עשה עבודה מצוינת. לא היה אח ורע למחויבות שלנו למצוינות עיתונאית".

אם אכן הייתה מחויבות כזו, צופי הטלוויזיה בארה"ב לא היו מודעים לה. מלכתחילה הזהירו אנליסטים רבים כי לערוץ לא יהיה שום סיכוי להבטיח לעצמו דריסת רגל בשוק הרווי של ערוצי החדשות, שנשלט בידי CNN, FOXNEWS ו-MSNBC, הערוצים הארציים, וכן ערוצי חדשות ברמת העיר ו/או המדינה. וכך היה. ב-2015, צפו בשידורי אל-ג'זירה אמריקה בפריים-טיים 30 אלף אנשים, והרייטינג שלה בקרב דמוגרפיות נחשקות על-ידי מפרסמים - למשל בני 18 עד 49 - היה לעיתים קרובות אפס. ובאין צופים, אין גם מפרסמים.

אין ספק כי השם הערבי של התחנה, הלוגו האוריינטלי שלה והעובדה שהיא זרוע של חברת תקשורת של שליטים חובשי כפיות אי-שם במזרח התיכון הרחיקו ממנה צופים פוטנציאליים. יתר על כן, ספקי כבלים רבים סרבו לכלול את הערוץ בחבילות השידור שלהם. סקרים שערך הערוץ עם היווסדו, באוגוסט 2013, הראו כי צופים מסוימים פשוט לא ירצו לצפות בערוץ בעל שם ערבי.

למעשה, ניסיון קודם של אל-ג'זירה בקטאר לחדור לשוק האמריקאי ב-2005 עם המותג אל-ג'זירה אינגליש הסתיים בכישלון. ספקי השידורים בכבלים לא הסכימו להפיץ את הערוץ בגלל ביקורת שמתח נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' וו. בוש, על החברה-האם בקטאר, בגין ההטיה האנטי-אמריקאית בשידוריה על פלישת ארה"ב לעיראק ב-2003, ובגין נכונותה לשדר מסרי וידאו של אוסמה בין-לאדן.

מנגד, מאמצי אל-ג'זירה אמריקה להתחבב על הצופים האמריקאים ולהראות להם שמדובר בערוץ חדשות שמדבר אליהם בשפתם ומדווח על על מה שמתרחש בארה"ב ובעולם בדיוק כמו CNN, גרמו לכך שהערוץ גדש את שורות שדריו בכתבים אמריקאיים, חלקם מוכרים, ולא הצליח לגבש ייחוד משלו.

אפילו השידורים מהמזרח התיכון, שהיו אמורים להיות היתרון המובנה של הערוץ, נערכו בקפידה כדי למנוע האשמות שהערוץ מוטה נגד ארה"ב או ישראל, והתוצאה לא הייתה שונה בהרבה מההיצע של ערוצי החדשות האמריקאים (אם כי הערוץ לא חמק מהאשמות של דיווחים בלתי מאוזנים על סוגיות מזרח-תיכוניות).

אבל המסמר האחרון בארון של אל-ג'זירה אמריקה היה הירידה החדה במחירי הנפט והגז הטבעי בשווקים הגלובליים, שגרמו לנפילה חדה בהכנסות האוצר הקטארי, אחת מהיצואניות הגדולות בעולם של גז טבעי.

הערוץ הוא חלק מאימפריית התקשורת בשליטתה של משפחת המלוכה בקטאר, שלא התקשתה להוציא 500 מיליון דולר ב-2013 כדי לרכוש את הערוץ האמריקאי הכושל Current TV בשליטת אל גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר. על חורבות הערוץ הזה הוקם אל-ג'זירה אמריקה. אז נע מחיר חבית נפט בסביבות 90, 100 דולר.

עכשיו, כשמחיר החבית נע סביב 30 דולר, נאלצת משפחת המלוכה לארגן מחדש את סולם העדיפויות שלה.