מהם הסיכונים הגלובליים העיקריים לשנת 2016?

מהסביבה ועד לביטחון הבינלאומי והמהפכה התעשייתית הרביעית - עפ"י דוח הסיכונים הגלובליים 2016 של הפורום הכלכלי העולמי, לקראת הכנס השנתי שיחל השבוע בדאבוס, הסיכונים בשנת 2016 נמצאים בסימן עלייה

לקראת הפורום הכלכלי העולמי המתכנס מדי שנה בדאבוס, בוצע סקר שכלל הערכות של כ-750 מומחים שניתחו, כל האחד בנפרד, את הסיכונים הגלובליים הניצבים לפתחו של העולם. הסיכונים הפוטנציאליים נותחו הן מבחינת יכולת ההשפעה שלהם וסבירות התרחשותם באופק של עשור קדימה.

על-פי הסקר, הסיכון בעל פוטנציאל ההשפעה הגבוה ביותר לשנת 2016 הינו הכישלון בהסתגלות לשינוי אקלים והפחתתם. זוהי הפעם הראשונה מאז 2006, השנה שבה החל הדוח להתפרסם, בה סיכון סביבתי מגיע לראש רשימת הסיכונים. השנה, הסיכון האקלימי הוערך כבעל סיכוי הגבוה ביותר לגרום לנזק ממשי, יותר מאשר נשק להשמדה המונית (במקום השני), משברי מים (במקום השלישי), משבר הפליטים בעולם (במקום הרביעי) וכן אי-יציבות בתחום מחירי האנרגיה (במקום החמישי). ההתחממות הגלובלית בשנת 2015 תעלה ככל הנראה לראשונה את טמפרטורת פני השטח הממוצעת בכדור הארץ במעלת צלזיוס אחת מעל לטמפרטורה בתקופה הטרום תעשייתית - ומדובר באבן דרך.

אל ראש רשימת הסיכונים בשנת 2016 במונחים של סבירות התרחשות הגיע הסיכון של משבר פליטים ("נדידה שלא מרצון בהיקפים גדולים"), ולאחריו אירועי מזג אוויר קיצוניים (במקום השני), שינויי האקלים ואי-ההסתגלות אליהם (במקום השלישי), סכסוכים בין מדינות בעלי השלכות אזוריות (במקום הרביעי) וכן אסונות טבע גדולים (במקום החמישי). 

על-פי נתוני נציבות הפליטים של האו"ם, מספר האנשים שנעקרו בכוח ממקום מגוריהם בשנת 2014 הגיע ל-59.5 מיליון איש; כמעט %50 יותר מאשר בשנת 1940.‎ דומה כי הנתונים מהדוח תומכים בסבירות גוברת לסיכונים גורפים, כאשר הסבירות להתרחשותם של כל 24 הסיכונים הנמדדים באופן קבוע מאז 2014 גדלה ב-3 השנים האחרונות. 

בנוסף למדידת הסבירות וההשפעה הפוטנציאלית, דוח הסיכונים הגלובליים לשנת 2016 בוחן גם את הקשרים ההדדיים בין הסיכונים. שני הסיכונים בעלי מירב קשרי הגומלין בראש הרשימה בשנת 2016, הינם אי-יציבות חברתית ניכרת וכן אבטלה מבנית או תעסוקת חסר - המהווים %5 מסך קשרי הגומלין. השנה ניכרת עלייה בקשרי הגומלים בין הסיכונים, לעומת אשתקד. 

חשוב להכיר את קשרי הגומלין הללו כדי לסייע למנהיגים לקבוע סדרי עדיפויות, כמו גם להתכונן למקרים לא צפויים. "אנחנו יודעים ששינוי האקלים מחריף סיכונים אחרים כמו נדידה וביטחון, אך אלה אינם קשרי הגומלין היחידים המתפתחים במהירות ומשפיעים על חברות, לעתים קרובות בדרכים בלתי צפויות. "חשוב לנקוט צעדים להפחתת הסיכון, אך ההתאמה אליו חיונית", לפי מרגרטה דרז'נייק האנוז, ראש תחום התחרות והסיכונים הגלובליים בפורום הכלכלי העולמי. 

הועידה הכלכלית בדאבוס  / צלם: רויטרס
 הועידה הכלכלית בדאבוס / צלם: רויטרס

על איזה כפתור פאניקה צריך ללחוץ?

סיכונים סביבתיים שולטים בכיפה בנוף הסיכונים הגלובליים בשנת 2016, למרות הנוכחות באופק של מספר רב של סיכונים אחרים, בעלי נראות גבוהה. פערים בהכנסות, שקיבלו דגש בדוח לשנת 2014, משתקפים השנה בקשרי הגומלין ההולכים וגדלים, הכוללים חוסר יציבות חברתית עמוקה וכן אבטלה מבנית ותעסוקת חסר לצד השלכות שליליות של התקדמות טכנולוגית. 

"אירועים כמו משבר הפליטים באירופה ומתקפות הטרור הגבירו את אי-היציבות הפוליטית בעולם לרמתו הגבוהה ביותר מאז המלחמה הקרה. זהו הרקע ההולך ומתרחב של אי-ודאות שאל מולו חברות בינלאומיות ייאלצו יותר ויותר לקבל החלטות אסטרטגיות. הצורך של מנהיגים עסקיים לשקול את ההשלכות של הסיכונים הללו על טביעות הרגל, המוניטין ושרשרת האספקה של החברה שלהם מעולם לא היה דחוף יותר", כך אמר ג'ון דרז'יק, נשיא לסיכונים גלובליים והתמחויות בחברת מארש. 

סיכונים גיאופוליטיים, שאחד מהם - סכסוכים בין מדינות בעלי השלכות אזוריות היה בעל הסבירות הגבוהה ביותר בשנת 2015 - נוכחים גם הם: בעוד שסכסוך בין מדינות ירד למקום הרביעי מבחינת הסבירות, הסיכון של כלי נשק להשמדה המונית מדורג השנה במקום אחד גבוה יותר מאשר בשנה שעברה וברמתו הגבוהה ביותר אי פעם בדוח זה. 

"שינוי האקלים גורם להחרפה של יותר סיכונים מאי-פעם במונחים של משברי מים, מחסור במזון, ירידה בצמיחה הכלכלית, חולשה בלכידות החברתית ועלייה בסיכוני הביטחון. בה בעת, אי-יציבות גיאופוליטית חושפת עסקים לביטול פרויקטים, ביטול רישיונות, שיבושים בייצור, נכסים שנפגעו ותנועה מוגבלת של כספים בין מדינה למדינה. הסכסוכים הפוליטיים, בתורם, מקשים עוד יותר להתגבר על האתגר של שינוי האקלים - הפחתת הפוטנציאל לשיתוף-פעולה פוליטי, כמו גם הסטת משאבים, חדשנות וזמן התופסים את המקום של יצירת עמידות ומניעה של שינוי האקלים", כך אמרה ססיליה רייס, קצין הסיכונים הראשי של קבוצת הביטוח ציריך.

"אירוע ברבור שחור" פוטנציאלי יכול להתרחש בתחום של סיכון טכנולוגי. בעוד שמתקפות סייבר עלו במקצת במונחים של סבירות והשפעה בסקר של שנת 2016, לרבות כשל בתשתית מידע קריטית, דומה כי חשיבותם כסיכון יורדת בעיני המומחים. משברים טכנולוגיים עדיין לא משפיעים על כלכלות או ניירות ערך באופן מערכתי, אך הסיכון נותר גבוה, דבר שלא תומחר באופן מלא על-ידי מומחים.

על-פי הסקר הנפרד שערכנו בקרב מנהיגים עסקיים, המעריך סיכונים לפעילות עסקית, מתקפות סייבר עומדות בראש הרשימה בלא פחות משמונה מדינות, לרבות ארה"ב, יפן, גרמניה, שווייץ וסינגפור. 

הכנות לכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי דאבוס / צלם: רויטרס
 הכנות לכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי דאבוס / צלם: רויטרס

ביטחון בינלאומי באור הזרקורים

בנוסף להערכת הסבירות להשפעה פוטנציאלית של 29 סיכונים גלובליים, דוח הסיכונים הגלובליים לשנת 2016 בוחן לעומק כיצד נוף הביטחון הגלובלי יתפתח בעתיד. הדוח מציג את התוצאות של מחקר, שנמשך שנה, שמטרתו היתה לבחון את המגמות הנוכחיות ואת הכוחות המניעים האפשריים מאחורי עתיד הביטחון הבינלאומי. 

באמצעות הניתוח של השפעות הגומלין בין הסיכונים, הדוח לשנת 2016 בוחן גם 3 תחומים שבהם יש לסיכונים הגלובליים פוטנציאל להשפיע על החברה. אלה הם העיקרון של "האזרח המוחלש", ההשפעה של השינוי באקלים על בטיחות מזון והסיכוי שמגיפות יאיימו על הלכידות החברתית. 

סיכונים לפעילות עסקית

זו השנה השנייה שסקר הסיכונים הגלובלי מספק גם נתונים ברמת המדינה - כיצד עסקים תופסים סיכונים גלובליים במדינות המוצא שלהם. הניתוח של השנה חשף דפוסים בין כלכלות מפותחות ומתפתחות. דומה כי סיכון האבטלה והתעסוקה החלקית הוא החשש הגדול ביותר בתחום הפעילות העסקית ביותר מרבע מ-140 הכלכלות שכוסו בסקר, ובולט במיוחד כסיכון הגבוה ביותר בשני אזורים - אפריקה שמדרום לסהרה, המזרח התיכון וצפון אפריקה. האזור היחידי שאינו נמצא בחמשת המקומות הראשונים הוא צפון אפריקה.

אי-היציבות במחירי האנרגיה, הוא הסיכון הבא השכיח ביותר ברשימת הסיכונים לפעילות עסקית ב-93 מדינות. מתקפות סייבר, שהוזכרו לעיל, מופיעות בין חמשת הסיכונים העיקריים ב-27 מדינות, ומצביעות על היקף ההשפעה של האיום ההולך וגובר על פעילות עסקית במדינות רבות.