רחובות על המפה

הכירו את מרכז היזמות החדש ברחובות: Streets Hub

סטארט אפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביום א' השבוע הוזמנתי להרצות באירוע ההשקה של מרכז היזמות החדש ברחובות, בשיתוף עם "אצטדיון הסטארט-אפ". אני מנחש שיזמות והיי-טק הם לא הדברים הראשונים שחושבים עליהם, כשמזכירים את שם העיר הוותיקה, שהוקמה כמושבה בימי העלייה הראשונה, בסוף המאה התשע עשרה. אבל, בכל זאת יש סיבות טובות לקשר את רחובות ליזמות ולקידמה. יש בה שלושה מרכזים אקדמיים משמעותיים - מכון וייצמן, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית והמרכז האקדמי פרס ובנוסף - גם פארק המדע, שמאכלס מספר לא מבוטל של חברות היי-טק. ומעל כל אלה גם מאזן הגירה חיובי של זוגות צעירים ומשכילים, שרבים מהם מגיעים לעיר כפליטים של מחירי הדיור ההזויים במרכז הבועה התל אביבית. וזה כל מה שצריך על מנת להצדיק מרכז יזמות וחדשנות שיטפח עוד מוקד של יצירת מיזמים צעירים עבור אומת הסטארט-אפ.

בהמשך לתופעה המבורכת שתופסת תאוצה בערים שונות ברחבי הארץ, מהגליל שבצפון, דרך נצרת, מודיעין, אשדוד ובאר שבע, כך גם ברחובות, היוזמה להקמת מרכז היזמות החדש הגיעה מהשטח וזכתה לברכת העירייה ופרנסי העיר. היזמים של ה-HUB החדש ברחובות הם רן סטיר (בן 34) - איש היי-טק, מנהל פיתוח ומוצר, שעוסק בתחום הפינטק; עומר ורד (32) - יזם היי-טק בעל ניסיון רב בפיתוח עסקי, ממקימי האקסלרטור של אינטל בישראל; יובל וינר (34) - אנימטור ומעצב ממשק משתמש UX/UI בחברת אמן מחשבים. שלושתם גדלו והתחנכו בעיר, ופעילותם מתבצעת בהתנדבות מלאה, לדבריהם "מתוך רצון לסייע להפוך את רחובות למרכז חדשנות וטכנולוגיה ארצי ולמשוך עוד יזמים וחברות עסקיות לעיר". השם שבחרו למרכז היזמות ברחובות הוא משחק מילים מתוחכם, כיאה ליזמי היי-טק: Streets Hub.

מהי המטרה שלכם בהקמת המרכז החדש?

"Streets Hub הוא בית ליזמים שמטרתו היא חיבור בין רחובות, עיר התרבות והמדע, לתעשיית הסטארט-אפים הישראלית, המשמשת כקטר הצמיחה הכלכלית של מדינה ישראל. בין שירותיו, יציע ה-Streets Hub חלל משרדים, מיחשוב ועוד, ובנוסף תמיכה מקצועית; סיוע וייעוץ טכנולוגי ע"י מתן שירותים ומנטורינג, לשם הזנקת המיזם משלב הרעיון לחברה עסקית ולאחריו.

"ההמטרה היא שהמיזם יהווה עמוד תווך בקהילה ובעיר רחובות. יש כאן פוטנציאל עצום לשמש כקרקע פורייה לסטארט-אפים, בשל המשאבים הטכנולוגים והאנושים של מוסדות העיר. וכל זאת, תוך שילוב אג'נדה חברתית של קידום המצוינות בעיר ופיתוח אוכלוסיות מוחלשות".

ערב הפתיחה התקיים בפאב "התחנה", בסמוך לתחנת הרכבת ברחובות. המקום היה מלא עד אפס מקום והתכונה היתה רבה. היתה אפילו מעין אווירה של התרגשות חגיגית באוויר. עוד ניצחון סמלי של הפריפריה על הבועה התל אביבית, עוד הוכחה שההיי-טק הישראלי לא מסתיים בשדרות רוטשילד. אל הקהל המקומי הצטרפו במחווה יפה של הזדהות שניים שכבר הקימו מרכזי חדשנות מצליחים במקומות אחרים: תאיר קובלסקי, מנהלת מרכז היזמות HAC של העיר הרצליה ומשה פורת, שהקים את ה-MESH, מרכז ההיי-טק השוקק חיים בעיר מודיעין. סגן ראש העיר רחובות, עו"ד מתן דיל, נשא דברי ברכה מטעם העירייה. אחר כך הגיע תורי. דיברתי עם היזמים תושבי רחובות על נקודות החיבור בין משקיעים לבין יזמים; מה משקיעים מחפשים, מה יזמים צריכים לעשות כדי לקדם את החזון שלהם לכלל חברה מצליחה. זוהי דרך ארוכה ולא פשוטה, כך הסברתי, אבל לא נראה לי שמישהו בקהל תפס רגליים קרות.

מרכז היזמות מתוכנן להיפתח במאי. עד אז יתבצע תהליך הרשמה וקבלה. הדגש של Streets Hub הוא על "יזמים איכותיים, עם רצון, תשוקה, יכולת ומחויבות למטרה". מספר המקומות יהיה מוגבל. תהליך ההרשמה יכלול מילוי טופס מקוון שהווה סינון ראשוני. בשלב השני יתקיים ראיון אישי קצר ולבסוף תתקבל החלטה על ידי ועדת קבלה. אם לשפוט על פי רחשי ההתלהבות בקהל, לא תהיה בעייה למלא את ספסלי המחזור הראשון, לכשזה ייצא לדרך. רחובות על מפת היזמות של ההיי-טק הישראלי. ובקצב הזה, בעתיד הנראה לעין, היא תעלה גם על מפת האקזיטים. בהצלחה.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל