ממשל אובמה מגבה שגרירו בת"א: מודאגים מאלימות המתנחלים

דובר הסטייט דיפרטמנט: עיתוי הגינוי של השגריר שפירו - מקרי; לא קשור להסרת הסנקציות ■ "מגנים נמרצות התקפות הטרור של הפלסטינים – אך גם מודאגים עמוקות מאלימות המתנחלים נגד הפלסטינים" ■ "החלטת האיחוד האירופי - לא חרם על ישראל"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה מתייצב מאחורי הביקורת הקשה על המתנחלים שמתח שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. בתדרוך לעיתונאים אמר אמש (ג') דובר הסטייט דיפרטמנט, ג'ון קרבי, כי בדברי שפירו אין כל חדש מפני שארה"ב הביעה תמיד את דאגתה מגילויי אלימות של שני הצדדים. הדובר גם הביע תמיכה בהחלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות.

שפירו, שדיבר שלשום (ב') בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי בת"א, אמר כי נדמה שיש שתי אמות מידה לגבי אכיפת החוק בגדה - אחת לישראלים ואחת לפלסטינים. לדבריו, נראה שהשלטונות בישראל אינם מפגינים נחישות מספקת במאמצים להפסיק אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים. יחד עם זאת, ציין השגריר לשבח את פענוח רצח המשפחה הפלסטינית בדומא ואמר שהדבר מעיד על כך שישראל אכן מנסה להאבק בטרור יהודי.

בתשובה על שאלת כתב, אמר קרבי: "אנו מביעים באופן עקבי את דאגותינו מגילויי אלימות של שני הצדדים, וברור שאנו מגנים נמרצות התקפות טרור שמבצעים פלסטינים, לרבות ההתקפות בסוף השבוע (הכוונה לרצח דפנה מאיר בעתניאל ביום א'). אנו גם מוסיפים להיות מודאגים, מודאגים עמוקות, מאלימות של מתנחלים ישראליים כלפי פלסטינים וכלפי רכושם בגדה המערבית - ואיננו מתביישים לומר זאת, ואף השגריר לא".

הדובר אף נשאל על עיתוי דברי השגריר - כמעט במקביל להסרת הסנקציות מעל איראן. האם היה זה חכם לשלוח את שפירו למתוח ביקורת כזו ברגע רגיש כל כך, בדיוק אחרי הסרת הסנקציות, מהלך שנתניהו התנגד לו בתוקף, במקום לנסות לאחות את היחסים עם ישראל?

הוא השיב: "השגריר הוזמן להשתתף בכנס במכון למחקרי ביטחון לאומי ולנאום בו לפני זמן רב והוא היה סבור שזה אירוע חשוב, במיוחד לאור האירועים שהתרחשו בעולם ובאזור, ולכן הוא רצה לקיים את התחייבותו להופיע בכנס. זה לא כאילו השגריר בחר דווקא ביום הזה והחליט 'זה היום שבו אופיע שם רק מפני שמתחשק לי'. זה אירוע שתוכנן זמן רב מראש. הוא התחייב להופיע בו, והוא התייחס להתחייבות הזו ברצינות... זה לא כאילו שהוא לקח פיסת נייר וכתב עליה 'היום אני הולך לומר דברים שידאיגו את מנהיגי ישראל'... וכאמור, בדבריו לא היה שום דבר חדש... הוא נתן ביטוי למדיניות ותיקה של ארה"ב בנוגע לאלימות בגדה, לפעילויות ההתנחלויות ולמה שלדעתנו צריך להיעשות כדי להשיג פיתרון של שתי מדינות".

דובר הסטייט דיפרטמנט הוסיף: "אשר ליחסים עם ישראל - דווקא מפני שאנו מעריכים כל כך את היחסים האלה, אנו סבורים שחשוב להמשיך ולקיים שיח הוגן, פתוח, גלוי-לב וישיר על מה שמדאיג אותנו. העובדה שהשגריר אמר את הדברים בפומבי, אין פירושה שאנו לא אומרים דברים דומים גם בשיחות פרטיות עם מנהיגים ישראלים, ואנו עושים זאת כבר חודשים רבים, רבים, רבים".

על החלטת האיחוד האירופי לא להחיל הסכמים עם ישראל על שטחים מעבר לקו הירוק, אמר הדובר האמריקאי: "המדיניות הוותיקה שלנו על ההתנחלויות ברורה. פעילות ההתנחלויות היא בלתי לגיטימית ואינה מועילה לשלום. עודנו מודאגים מאוד ממדיניות ההתנחלויות הנוכחית של ישראל, לרבות פעולות הבניה, התכנון ומתן מעמד חוקי בדיעבד. ממשלת ארה"ב מעולם לא הגנה על ההתנחלויות או תמכה בהן מפני שממשלים משתי המפלגות הכירו זה מכבר שפעילות ההתנחלויות מעבר לקווי 67 והמאמצים לשנות את העובדות על הקרקע פוגעים בסיכויים לפתרון של שתי מדינות"

"(האיחוד האירופי) הבהיר (שהחלטתו) אינה חרם בשום צורה ושהוא מתנגד לחרמים על ישראל", אמר הדובר. "איננו רואים בסימון מוצרים (שמקורם בהתנחלויות) חרם על ישראל. אנחנו גם לא מאמינים שסימון מקור של מוצר כמוהו כחרם".

וברמז למורת רוח של הממשל מהמשך ביטויי המחאה של ממשלת ישראל נגד ההסכם עם איראן, אמר הדובר: "אנו מבינים שיש עדיין דאגה (בישראל) מהעסקה. זה הזמן לקיים שיחות גלויות-לב וישירות עם מנהיגי ישראל. זה הזמן להזיז את היחסים קדימה לקראת סיכוי של ממש לפיתרון של שתי מדינות".