קרן המטבע: הפליטים יגדילו את התמ"ג הגרמני ב-1.1%

על פי דוח שפרסמה היום קרן המטבע הבינלאומית, זרם הפליטים והמהגרים שמגיעים לאיחוד האירופי יגדילו את התמ"ג הגרמני ב-0.3% כבר ב-2017

פליטים מסוריה / צילום: רויטרס
פליטים מסוריה / צילום: רויטרס

הצמיחה האירופית מדשדשת, קצב גידול האוכלוסיה מדאיג והתעשייה ביבשת במשבר. מנגד, זרם של מאות אלפי פליטים ומהגרים מהמזרח התיכון ואפריקה נמשך כל העת כדי לברוח מזוועות המלחמות וכדי למצוא אופק כלכלי. נקודה זו, אומרים בקרן המטבע הבינלאומית, היא נקודת האור עבור אירופה.

בדוח שפרסמה היום (ד') הקרן, נטען כי כבר ב-2017 תראה גרמניה גידול של 0.3% בתמ"ג שלה, מעבר לתרחיש הבסיסי, הודות למיליון הפליטים שכבר נכנסו לגבולותיה, בין היתר מסוריה ואפגניסטן. הפליטים יתרמו לאוסטריה 0.5% נספים בתמ"ג, ולשבדיה 0.4%. התמ"ג של כלל האיחוד יגדל ב-2017 ב-0.13% נוספים הודות להגירה.

על פי המחקר, אם המדיניות כלפי הפליטים תמשיך כפי שהיא עתה, עד 2020 ייתכן גידול של 1.1% בגרמניה, שבדיה ואוסטריה - שמקבלות הכי הרבה פליטים - לעומת תרחיש התמ"ג הבסיסי.

הדוח נותן רוח גבית לאנגלה מרקל ולשאר מנהיגי היבשת שמבקשים לשלב את הפליטים והמהגרים בשוק העבודה, כשמולם מנהיגים אחרים, בעיקר של מדינות מזרח אירופה, שטוענים שמדובר בפגיעה באיחוד האירופי.

לדברי אנריקה דטרגיאש, ממחברי הדוח, "ההשפעות השליליות של הגידול בהגירה נוטות להיות קצרות טווח וזמניות", בעוד השלכות חיוביות "אמורות להיות מיידיות הודות להרחבה הפיסקלית שאותה מביאים הפליטים".