מניית נובל אנרג'י קרסה ב-67% - והפכה יעד להשתלטות

השליטה בשותפה המרכזית במאגרי הגז בישראל בסכנה? ■ איש עסקים ישראלי בכיר העריך באחרונה באוזני מקורביו כי קרוב היום שנובל תאבד את עצמאותה ■ ניתוח "גלובס": כך המפולת בנפט והגז מאתגרת את נובל אנרג'י

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

איש עסקים ישראלי בכיר, בעל היכרות ארוכת שנים עם שוק ההון האמריקאי, העריך באחרונה באוזני מקורביו כי קרוב היום שבו תאבד חברת נובל אנרג'י  את עצמאותה. לתפיסתו, קריסת מחירי הנפט הגולמי בעולם מאז יוני 2014, שגרמה לנפילה חדה בשווי מניות חברות קידוחי הנפט והגז ולקשיים פיננסיים חמורים אצל חלק מהן, צפויה להוביל בעתיד הלא רחוק למגמה של קונסולידציה בענף הקידוחים האמריקאי.

אותו בכיר, דווקא לא אחד הפועל בתחום האנרגיה, מאמין כי אם וכאשר תגיע הקונסולידציה, יחפשו חברות הענק, דוגמת שברון ואקסון מובייל, לרכוש חברות בגודלה של נובל, שהמשבר הנוכחי הפך את מחיריהן לזול בהרבה. רכישות כאלו, חשוב להסביר, יביאו עימן לחברות הענק נכסים איכותיים, הון אנושי בעל מומחיות, וכמובן אפשרות לצמצום התחרות באזורים גיאוגרפיים מסוימים. מאידך צריך לזכור כי פעילותה של נובל בישראל, עשויה להרתיע רוכשים בעלי אינטרסים במדינות ערב.

נובל אנרג'י, שרק לפני כשנה וחצי נסחרה בשווי שיא של 29 מיליארד דולר, ראתה מאז את מנייתה צונחת ב-67% ואת שווי החברה נחתך ל-11 מיליארד דולר בלבד. שווי זה היה קטן עוד יותר, אלמלא הספיקה החברה לגייס בפברואר אשתקד 1.1 מיליארד דולר בהנפקת מניות, לפי מחיר הגבוה ב-73% מזה שבו נסחרה המניה אתמול בניו יורק.

נובל היא שותפה מרכזית והגורם המקצועי היחיד ("המפעיל") במאגרי הגז של ישראל בים התיכון. החברה מחזיקה כיום ב-36% ממאגר תמר שמספק גז טבעי לישראל וב-39.7% ממאגר לוויתן שטרם הוחל בפיתוחו, כאשר השותפה המרכזית שלה בשני המאגרים היא קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה.

לפי שעה, לא ניתן כמובן לדעת האם הערכתו של אותו איש עסקים אודות השתלטות אפשרית על החברה תתברר כנכונה, אולם אם כך אכן יקרה, הרי שמול הרגולטורים בישראל עשויים לעמוד בעתיד הלא רחוק כוחות עסקיים בעלי כוח והשפעה גדולים משמעותית מאלו שבידי בכירי נובל, שכל משא ומתן (או לחילופין מאבק משפטי) עשוי להפוך למורכב הרבה יותר.

עברה להפסד

בעוד קצת פחות מחודש, ב-17 בפברואר, תפרסם נובל אנרג'י את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2015 ולשנה כולה, ולצידן תצרף מצגת עם נקודות מרכזיות על פעילותה. קריסת מחירי הנפט הגולמי מאז קיץ 2014, הובילה את החברה להציג בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ירידה של 43% בהכנסות ל-2.3 מיליארד דולר והפסד של 413 מיליון דולר. זאת, לאחר שהרוויחה 811 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ו-1.2 מיליארד דולר בשנה כולה.

במקביל, התכווץ תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ב-56% ל-1.5 מיליארד דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שהגירעון בתזרים החופשי כמעט והכפיל עצמו ועמד על מינוס 900 מיליון דולר.

האנליסטים, יש לציין, מעריכים כי את 2015 כולה סיימה נובל עם הכנסות של 3.36 מיליארד דולר, שיישקפו צניחה של 34% לעומת 2014. לגבי 2016, עומדת התחזית הממוצעת על צמיחה של 21% בהכנסות ל-4.05 מיליארד דולר, אולם לאור התנודתיות החריפה במחיר הנפט בחודשים האחרונים, נראה כי את התחזית הזאת יש לקחת בינתיים בעירבון מוגבל מאוד.

נובל, שהוקמה כבר ב-1932, מחזיקה בעתודות נפט וגז מוכחות בהיקף של 1.17 מיליארד חביות (נכון לסוף 2014) ומתמחה בחיפוש, גילוי והפקה של נפט וגז טבעי. החברה עוסקת הן בקידוחים יבשתיים בארה"ב, והן בקידוחים ימיים במים עמוקים אותם היא מבצעת בעיקר במפרץ מקסיקו, באוקיינוס האטלנטי מול חופי מערב אפריקה, ובים התיכון מול חופי ישראל.

בשנה האחרונה, ביצעה החברה כמה מהלכים פיננסיים מרכזיים שמעידים על רצונה לשמור על עצמאותה. ראשית היא גייסה כאמור 1.1 מיליארד דולר במניות, ובהמשך רכשה את חברת רוזטה ריסורסס תמורת 2.1 מיליארד דולר בעסקת מניות ונטלה על עצמה את חובות הנרכשת בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. בתחילת ינואר אף הודיעה נובל כי קיבלה הלוואה בנקאית של 1.4 מיליארד דולר למשך שלוש שנים, שנועדה לרכישת אג"ח שהנפיקה רוזטה בהיקף זהה ושנושאות ריבית של 5.6%-5.9%. בנובל הדגישו כי מדובר במהלך שיגביר את גמישותה הפיננסית.

במקביל פועלת כיום החברה לצמצום בהיקף השקעותיה ההוניות, לאור הצורך להתייעל על רקע מחירי האנרגיה הנמוכים. ברבעון השלישי הופחתו השקעות אלו בכ-20% לעומת הרבעון שקדם לו ואילו היו"ר והמנכ"ל, דיוויד סטובר, העריך כי המהלכים יביאו את החברה להציג תזרים חופשי מאוזן (או אף חיובי) ב-2016. מספר עובדי החברה עמד עד כה על כ-2,700.

באתר האינטרנט מרקט ריאליסט (Market Realist) ערכו באחרונה ניתוח של תוצאות נובל ברבעון השלישי במטרה לבחון את ביצועיה, את מצבה הנוכחי ואת שווייה הכלכלי המשתקף מהם, ביחס לשווי השוק הנוכחי שלה. לפי הניתוח, המחיר הממוצע אותו קיבלה נובל ברבעון השלישי של 2015 עבור חבית נפט, עמד על 43.3 דולר ושיקף ירידה של 55% לעומת הרבעון המקביל. היום נסחרה חבית נפט בארה"ב סביב מחיר של 28 דולר לחבית בלבד, כך שמגמה זו צפויה להחריף בדוחות הבאים.

בנוסף, מחיר הגז הטבעי שהופק ונמכר בידי נובל בארה"ב ירד ברבעון השלישי ב-41% לעומת אשתקד ואילו מחיר היחידה של נוזלי גז טבעי רשם צניחה חדה עוד יותר של כ-75%. עם זאת, חשוב להדגיש כי גידור מוקדם של חלק ניכר מהכמות המופקת, יצר לחברה רווח של 284 מיליון דולר ברבעון השלישי, והיה שווה לכ-36% מהכנסותיה מפעילות.

מנגד, במכירת הגז בישראל נרשמה ברבעון השלישי ירידה קלה בלבד של 4% במחיר יחידת המכירה בהשוואה לרבעון המקביל, כך מציינים במרקט ריאליסט. בשיחת הוועידה שערך סטובר לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי, הוא אמר כי החברה תמשיך להיות מחויבת לפיתוח מאגר תמר בישראל, שמספק לה כאמור יציבות ביחס לשחיקה בהכנסות בשאר חלקי העולם.

אפקט רוזטה

מאותו ניתוח עולה גם כי במקביל לירידה במחירי האנרגיה שפוגעת קשות ברווחיות, נדרשת החברה להתמודד עם חובות שתפחו משמעותית לאחר רכישת רוזטה, ועם עלייה במינוף הפיננסי. את הרבעון השלישי סיימה נובל עם כ-1 מיליארד דולר בקופה ועם חוב פיננסי ארוך טווח של כ-8 מיליארד דולר. כך, שנכון לסוף הרבעון השלישי, גדול החוב הפיננסי נטו (כ-7 מיליארד דולר) של החברה פי 4.4 מהקצב השנתי של הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) שהיא מייצרת.

יחס זה, שמעניק הסבר לשאלה בתוך כמה שנים יכולה החברה לשרת את חובותיה ברמת הרווחיות הנוכחית, גבוה כיום מהותית בהשוואה לממוצע ההיסטורי של נובל (פי 1.5 בלבד), ונובע כאמור הן בשל העלייה בהיקף החובות והן בשל הירידה ברווחיות.

החוב הפיננסי גם מהווה כ-65% מההון העצמי של נובל, שעמד בסוף ספטמבר על 12.5 מיליארד דולר. לדברי האנליסטים במרקט ריאליסט, מדובר בשיעור מינוף גבוה ביחס לחברות אחרות בענף בעלות מאפיינים דומים. סיבה זו, כך הם מאמינים, היא אחד הגורמים לכך שמניית נובל נראית כיום זולה יחסית ביחס למתחרותיה. עם זאת, עבור משקיעי ענק שאינם מפחדים מהמינוף הנוכחי של נובל, יכולה רכישתה להוות הזדמנות משמעותית, ובמיוחד כאשר הנפילה במחיר הנפט תיעצר, ואיתה גם הירידה במניית נובל.

גם בגלל ההשקעה הפיננסית בנובל אנרג'י: מניית קבוצת דלק איבדה כמעט 60% מהשיא

לא רק מניות חברות האנרגיה בחו"ל חוות ירידות חדות. תקופה קשה עוברת גם על בעלי המניות של קבוצת דלק, מעצמת החיפושים הגדולה והמצליחה בישראל, הנמצאת בשליטתו של יצחק תשובה. מניית דלק צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-30% והשלימה ירידה של קרוב ל-60% מהשיא שקבעה במאי 2014. שווייה הנוכחי של דלק הוא 7.3 מיליארד שקל.

אחת הסיבות לירידות במניה, היא הפסדים כבדים שסופגת דלק מהשקעתה בניירות ערך סחירים שעמדה בסוף יוני 2015 על 1.1 מיליארד שקל. החלק העיקרי של תיק זה הושקע במניות של חברות אנרגיה בינלאומיות (ככל הידוע, נובל אנרג'י האמריקאית, עימה שותפה דלק במאגרי הגז של ישראל, ו-וודסייד האוסטרלית). שלושה חודשים לאחר מכן, נאלצה קבוצת דלק להכיר ברבעון השלישי בהפסד של 336 מיליון שקל מירידה בערכם של ניירות ערך אלו.

ירידה זו הוכרה לראשונה בדוח רווח והפסד לאור ירידת ערך משמעותית והמתמשכת שנרשמה בניירות הערך המוחזקים בתיק. אותה החזקה גם הניבה במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2015 דיבידנדים של 45 מיליון שקל, כך שההפסד הכלכלי המשתקף עמד על 291 מיליון שקל בלבד.

נכון לסוף ספטמבר, עמד שווי ההשקעה שלה במניות של חברות זרות הפועלות בעיקר בתחומי האנרגיה על 830 מיליון שקל. במהלך הרבעון הרביעי, עלה אומנם מחירה של מניית נובל אנרג'י בכ-8% במונחים דולריים, אולם מאז חזרה המניה לרדת וכיום משקף מחירה ירידה של 15% מאז סוף ספטמבר. גם מניית וודסייד נסחרת כיום (במונחי דולר אוסטרלי) במחיר הנמוך בכ-14% ממחירה בסוף ספטמבר 2015, למרות שבמהלך הרבעון הרביעי של השנה שמרה על יציבות. כך, שאם מניות האנרגיה לא יחזרו לטפס בחודשים הקרובים, עלולה קבוצת דלק להמשיך ולרשום ברבעונים הבאים הפחתות בשווי תיק ניירות הערך שלה גם בגין ההשקעה בהן.

(הערת מערכת אתר "גלובס": אפשרות ההשתלטות העוינת בנובל אנרג'י נידונה במאמר של יעקב צלאל, ב-11.11.2015

נובל
 נובל