רמת-שרונים, לכו להצביע!

רמת-השרון, העיר העשירה בארץ, עלולה להפוך לענייה או להסתפח לתל-אביב

סינמה סיטי גלילות / צילום: תמר מצפי
סינמה סיטי גלילות / צילום: תמר מצפי

מחר (ג') יתקיים הסיבוב השני והמכריע לבחירת ראש עיריית רמת-השרון, שהיא העיר היחידה בארץ המדורגת סוציואקונומית ברמה 9 לפי למ"ס. הבחירות המיוחדות נערכות מאחר שראש העיר הקודם הורשע לפני שנה בדיוק בעבירות קלון שלא קשורות לפעילותו העירונית וסולק מתפקידו.

לבחירות הנוכחיות יש משמעות מיוחדת, כי העיר עומדת בפני שינוי דרסטי שזקוק למנהיג מכוון.

ברמת-השרון יש כיום יותר מ-15 אלף משקי בית, ולמרות שהיא עיר כבר 13 שנה, תושביה נהנים (או סובלים - תלוי במתבונן), ממאפיינים מובהקים של מועצה מקומית סמוכה לעיר גדולה. יש בעיר הרבה מגורים בבתים גדולים, רבים מהם בבנייה נמוכה, הגודל הממוצע ליחידת דיור הוא 150 מ"ר, מה שרומז על פיזור גדול וצפיפות נמוכה שמקשים על קיום תחבורה המונית ומרחבים ציבוריים פעילים, דוחפים לתכנון תחבורה מוטה מכוניות פרטיות, ותפקוד רחובות כדרכים לתנועה ממונעת שבדרך-כלל לא ילכו בהם אנשים.

יש בה מעט מסחר, וכמעט ואין בתחומה משרדים ותעסוקה. רף התשלום העליון לארנונת מגורים הוא 65 שקל למ"ר (נמוך יחסית לערים אחרות) וזו ממלאה מחצית התקציב השוטף, עוד 40% מגיעים מעסקים בעיר (מסחר ותעסוקה), ועוד 10% משלמים מתקנים של הצבא. כל התקציב השוטף של רמת-השרון הוא 350 מיליון שקל, שהם לא הרבה, בהשוואה למשל לשכנה החזקה מדרום, תל-אביב, שלה יש 4.3 מיליארד, אך רמת-השרון מצליחה לתת בעצמה (לא כולל תקציבים מהמדינה) הכי הרבה לתושביה. ההשקעה בחינוך, רווחה, שירותי תאורה ותברואה, ואירועי תרבות במוסדות העירוניים בכל תושב עולה על 4,800 שקל.

זאת, לעומת הרצליה שהשקיעה בכל תושב 4,400, תל-אביב שהשקיעה 4,300 בתושביה הרשומים, רמת-גן שנתנה 3,100, ראשון-לציון שנותנת 2,700, וגבעתיים שהצליחה לתת מתקציבה המדולדל רק 2,500 שקל לכל תושב רשמי שלה.

רמת-השרון לפיכך במצב מצוין כרגע, ותושביה נהנים מחיים בפרבר שקט, הסמוך למוקדי חיים תוססים בדרום, למרכזי תעסוקה איכותית במזרח (רמת-החי"ל) ובמערב (הרצליה). איש תחת תאנתו והעירייה מטפטפת שירות בכמויות. אבל לא לעולם חוסן. תוכנית המתאר של רמת-השרון מתכננת תוספת 45 אלף דירות, בתוכניות המתאר המאושרות יש כבר 18 אלף, מתוכן בתכנון מפורט 6,000 (אלפיים בפינוי בינוי במורשה) שחלקן כבר קיבל היתר בנייה ממש, ולא מנינו את התמ"א שמימושה בעיר עוד לא בקע.

עיר ללא מנהיג

על הפרק גם עומדות שאלות פיתוח השטחים שליד צומת גלילות (750 אלף מ"ר בנייה לפני הקלות, חריגות ושטח פתוח), הוויכוח איזה סוג של שימושים יהיו בו, ומה יהיו הדרכים שיובילו אליו. בינתיים למשל אושר מחלף גדול, שהשפעת קיומו על העיר, תהיה עצומה - יש יגידו מסוכנת, יש יגדירו אותו כהצלה. תוכניות כאלה, באזור שהביקוש בו גדול ויציב ואשר גובל בעיריות חזקות, הן מתכון למאבקים גדולים. רמת-השרון הקטנה הולכת להכפיל את מספר התושבים בה תוך פחות מעשרים שנה.

ללא מנהיג, שני דברים יכולים לקרות לה: להפוך לענייה, או להיכנע לתוכניות איחוד הרשויות ולהסתפח לתל-אביב. בקיצור, רמת-שרונים, אם אתם חפצים להישאר עצמאיים ועשירים, לכו להצביע, ביום שלישי.

כדי להחליט למי להצביע, מוזמנים קוראינו ברמת-שרון, לעיין באתר שמנהל תושב העיר, יוגב שרביט, חוקר כלכלה מוניציפלית ומהנדס אווירונאוטיקה בהשכלתו, בכתובת:

ramathasharonmayor2016.info