"הדינמיקה כיום בשוק עריכת הדין היא דינמיקה של תזוזה"

עו"ד עטיר יפה, המתמחה בהיי-טק, עוזב את משרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון אחרי 18 שנה ועובר עם שתי עורכות דין למשרד פרל כהן צדק לצר ברץ ■ עו"ד זאב פרל: "מעבר של מוחות וכישרונות בין משרדים הוא טבעי וצפוי"

יעל שמעון–מני, עוה"ד עטיר יפה, קרן שמואלי / צילום: איל יצהר
יעל שמעון–מני, עוה"ד עטיר יפה, קרן שמואלי / צילום: איל יצהר

הישגים מרשימים להיי-טק הישראלי, עם אקזיטים והנפקות ראשוניות בהיקף כולל של 11 מיליארד דולר. וכששוק ההיי-טק רותח, גם משרדי עורכי הדין העוסקים בתחומי הטכנולוגיה-העילית ממשיכים להתרחב. אחד מהם הוא משרד פרל כהן צדק לצר ברץ, שצירף אל צוות עובדיו את עו"ד עטיר יפה כשותף בכיר.

יפה עבר אל משרד פרל כהן ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, שבו עבד במשך 18 שנה. את המעבר למשרד החדש הוא אינו עושה לבדו, אלא עם עוד שתי עורכות דין שעוברות איתו, יעל שמעון-מני וקרן שמואלי, למשרד פרל.

לדברי עו"ד עטיר יפה, "המעבר לפרל כהן מאפשר לי להעניק ללקוחותיי שירות משפטי מסחרי אופטימלי, נוכח היותו משרד בינלאומי עם עוגן חזק של פטנטים וקניין רוחני. המעבר התקבל בהבנה רבה בקרב השותפים ועורכי הדין במשרד פישר-בכר-חן, אשר היה לי לבית חם במשך כ-18 שנה. אני שומר על קשרים טובים עם אלה שעבדתי עימם ומאמין שניפגש בהמשך".

ה"עריקה" של יפה ממשרד פישר מהווה המשך למגמה של מעבר של עורכי דין בכירים בין המשרדים. בשבועות האחרונים עברה מחלקת המיזוגים והרכישות של משרד צלרמאיר-פילוסוף, בראשותו של עו"ד דוני טולידאנו, אל משרד ארדניסט-בן-נתן; וזמן קצר אחר-כך הודיע משרד ארדינסט כי גם עו"ד ג'וני פינקלשטיין ועימו מחלקת המימון של משרד תדמור-יובל לוי עוברים לשורותיו של ארדינסט.

עורכי הדין יפה, שמעון-מני ושמואלי מצטרפים לעורכי דין נוספים שהחלו לעבוד במשרד פרל כהן בחצי השנה האחרונה, ובהם עו"ד הנרייט פוקס, שהגיעה ממשרד ברנע ומובילה את מחלקת המסים הבינלאומית; עו"ד אירמה צ'רניה, שהגיעה ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; ועו"ד ליאור ברוך, שהצטרף לפרל ממשרד נשיץ-ברנדס-אמיר, כחיזוק נוסף לתחום של ליווי סטארט-אפים וחברות היי-טק.

עוד מצטרפים לפרל כהן - עו"ד דיוויד סאנט הצטרף כשותף למשרד הלונדוני של פרל כהן. סאנט, שעבר ממשרד Bird & Bird הבריטי, יוביל את מחלקת ליטיגציית הפטנטים באירופה; ועו"ד ברנדה פולקהארט-שנקס, שהצטרפה למשרד פרל בניו-יורק, ממשרד Proskauer Rose.

פרל כהן צדק לצר ברץ הוא אחד המשרדים המובילים בארץ לייצוג חברות היי-טק וביומד. המשרד מטפל במגוון רחב של תחומים, לרבות קניין רוחני, משפט מסחרי, שוק ההון, ליטיגציה, דיני עבודה ועוד. למשרד כמה סניפים בישראל (תל-אביב, הרצליה-פיתוח וחיפה), בארה"ב (ניו-יורק ובוסטון) ובלונדון. עם לקוחותיו המרכזיים נמנים חברות רב-לאומיות וישראליות בתחומים עתירי-ידע, גופי מחקר מדעיים וחברות תעשייה.

השותף-המנהל בפירמה, עו"ד זאב פרל, מציין כי "הצטרפות השותפים ובראשם עטיר יפה, שמגיעים כולם ממשרדים מובילים אחרים, התאפשרה הודות לייחודיות ולשונות של משרדנו ויכולתו להעניק שירות משפטי מקיף בארץ ובעולם.

"אנחנו המשרד היחיד בישראל שיש לו נוכחות עצמאית בחו"ל, דבר המאפשר ללקוחות לקבל ייעוץ סימולטני בישראל, בארה"ב ובלונדון מצוות אחד. בעוד משרדים אחרים נעזרים בעמיתים - עורכי דין שלנו במשרדים בניו-יורק, בבוסטון, בלונדון ובקרוב בקליפורניה מעניקים, יד ביד עם הצוות בישראל, ייעוץ משפטי מקיף ומלא בכל התחומים החשובים ללקוחות".

לדברי פרל, "לצד המסוגלות הייחודית שלנו בזירה הבינלאומית, משרדנו הוכר בשנת 2015 כמשרד הפטנטים הגדול בארץ. פרקטיקה נוספת זו חשובה ללקוחות היי-טק הנשענים על פטנטים ייחודיים, שמעניקים להם יתרון תחרותי. ללא הגנה מתאימה לפטנטים אלה (באמצעות רישום ואכיפה), חברות ההיי-טק חשופות לגניבת רעיונותיהן ולפגיעה ממשית בעסקיהן. גם כאן, המשרד מעניק את כלל השירותים In-house, פרקטיקה המביאה תוצאות טובות יותר וקיטון בעלויות ללקוח".

למנוע בריחת מוחות ולקוחות

- מדוע בחרתם דווקא בעו"ד עטיר יפה?

פרל: "הבחירה הייתה הדדית. תעשיית ההיי-טק נדרשת לשירותים משפטיים ב-3 תחומים עיקריים: יכולת להגן על הקניין הרוחני של החברה, גיוס כסף והון אנושי ויכולת לייצא את הטכנולוגיה בבוא העת לחו"ל - על-ידי מיזוגים ורכישות, הנפקה וגידול חברות-בנות בחו"ל ורילוקיישן של עובדי מפתח. העובדה שפירמת פרל כהן מוכרת בישראל כמובילה בתחומים אלה, וכיחידה בישראל שהיא בעלת נוכחות ממשית בארה"ב ובאירופה, מתאימה ככפפה ליד לחברות היי-טק שמייצג עטיר".

- עו"ד יפה עוזב פירמה גדולה כדי לעבוד אצלכם. האם אין קולגיאליות בין הפירמות?

"ישנה קולגיאליות רבה בין פרל כהן לפירמות אחרות בארץ ובעולם, ובינינו לפישר-בכר-חן בפרט, שאותם אנו מעריכים מאוד".

- ובכל זאת, לקחתם מהם הון אנושי חשוב.

"מעבר של מוחות וכישרונות בין משרדים הוא דבר טבעי וצפוי, שמתרחש בכל הפירמות כמעט בשלב זה או אחר; ולכן, הדבר מתקבל לרוב בהבנה. כך היה גם במקרה זה. האתגר של פירמות בעידן הנוכחי הוא לדעת לשתף פעולה ולהתחרות בעת ובעונה אחת".

- בשוק עריכת הדין יש עריקות ומעברים רבים מפירמה לפירמה? אינכם חוששים שגם עורכי דין בכירים שלכם יעזבו לפירמות אחרות/מתחרות?

"הדינמיקה כיום, בין שבשוק עריכת הדין ובין שבשוק העסקי, היא דינמיקה של תזוזה. זה נכון לגבי עובדים בחברות היי-טק וחוקרים במכוני מחקר באוניברסיטה שעוזבים כדי להקים מיזמים עצמאיים; וזה נכון לגבי עורכי דין.

"ככל שהשוק משתנה, כל חברה ומשרד צריכים להתאים עצמם לאקלים החדש, כדי לנסות ולמנוע בריחת מוחות (כמו גם בריחת לקוחות). אנחנו עשינו את זה כאשר הבנו שהשוק העסקי הפך לשוק גלובלי, ומיד התרחבנו ופתחנו את המשרדים בניו-יורק, בבוסטון ובלונדון, ובקרוב נתרחב גם לקליפורניה.

"בנוסף, במהלך השנים האחרונות דאגנו לשמר את הייחודיות והמובילות שלנו בתחום הקניין הרוחני, בד-בבד עם התרחבות לתחומי עיסוק נוספים ההופכים אותנו לפירמת One Stop Shop. האדפטציה התמידית לתמורות של השוק תורמת הן לצמיחת הצוות והן לתחושת הסיפוק של עורכי הדין הבוחרים להישאר חלק מפירמה עדכנית ומובילה".

הצ'ק פוינט וה-WAZE הבאות

- כמי שמייצגים חברות היי-טק רבות, מה הן המגמות שרואים בשוק ההיי-טק? לאן השוק הזה הולך?

"השוק הולך למקצועיות ולניסיון. לאחר תקופה לא קצרה של אלפי מיזמים, להערכתנו, תהיה סלקציה טבעית, כך שהמיזמים המוצלחים, החדשניים והרלבנטיים יצליחו. מבחינת פרל כהן, אנחנו מבצעים את ההתאמות על-מנת שנהיה רלבנטיים מבחינת הרכב השירותים המשפטיים שלהם נדרשות החברות, כולל בתחומי הקניין הרוחני (הנכס העיקרי שמפתחות חברות היי-טק) והשווקים הרלבנטיים (ארה"ב, אירופה, ובעתיד אסיה)".

- למרות ההצלחות הנמשכות של ההיי-טק הישראלי, קשה לראות את הצ'ק פוינט וה-WAZE הבאות באופק. האם אתה שותף לתחושה הזו?

פרל: "אסור למדוד את השוק בטווח של חודשים. בטווח הארוך אנו בטוחים שישראל תצמיח חברות מבטיחות וגדולות בתחומן. לגבי מיזמים חדשים, גם אנחנו מקווים, כמו רבים, שיקומו בין המיזמים הרבים חברות גדולות ומשמעותיות, ולא רק כאלה שמפתחות מוצר או שניים, ונמכרות. לשם כך, נדרשים התנאים לפיתוח; והסלקציה של המיזמים שהזכרתי קודם עשויה לסייע לחברות שיצליחו לגייס יותר משאבים, ולצמוח לחברות גדולות ומשמעותיות".