הערכות: נתח השוק של הוט באינטרנט יירד מתחת 30%

ההחלטה של הוט להתמקד בטריפל ויישום הרפורמה בשוק הקווי רק על בזק האיצו את ההתחזקות של בזק על חשבון הוט בשוק האינטרנט

הערכות בשוק התקשורת מדברות על שחיקה הולכת וגוברת בנתח השוק של הוט בשוק האינטרנט, והצפי הוא שהחברה תרד אל מתחת ל-30% נתח שוק - מה שאומר שבמקביל בזק תלך ותתחזק ותעלה ל-70% נתח שוק. הנתח הצפוי של בזק כולל 250 אלף לקוחות שמוגדרים כלקוחות שוק סיטונאי.

רק כדי לסבר את האוזן, עד לפני מספר שנים הוט הייתה עם נתח שוק של 42% בשוק האינטרנט, אבל ההחלטה של החברה להתמקד במכירת טריפלים (טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה) ולוותר לחלוטין על לקוחות סינגל (אינטרנט) או דאבל (אינטרנט וטלפוניה) יצרה שינוי מגמה שקיבל תאוצה חזקה מאד כעת במסגרת יישום מדיניות השוק הסיטונאי על בזק - מה שגרם לספקיות האינטרנט הגדולות לקחת לקוחות שהשתמשו בתשתיות הוט ולהעביר אותם לשוק סיטונאי בזק.

נסביר כי הכוונה בשוק סיטונאי משמעה שספק האינטרנט מוכר ללקוח את חבילת התשתית פלוס הקישוריות לאינטרנט במחיר אחד כולל.

השחיקה בהוט היא כאמור אדירה, אבל היא נלקחה בחשבון והנהלת הוט ממשיכה להתנגד ליישום מדיניות שוק סיטונאי על גבי תשתיות שלה, תוך שהיא ממשיכה לתעדף את לקוחות הטריפל בכל מחיר - שזו אסטרטגיית רווחיות מובהקת.

לקוח טריפל הוא לקוח איכותי יותר, מפני שהוט מספקת לו 3 שירותים במחיר קבוע ועל גבי אותה תשתית. ללקוח זה כדאי כי הוא מקבל הנחה, וכמובן שגם להוט, אלא שהבעיה באסטרטגיה הזו היא שלא מדובר באסטרטגית צמיחה, אלא באסטרטגית רווחיות, והוט אכן שיפרה את ה-EBITDA (רווח לפני מס והפחתות) שלה שעלה מעל ל-40%.

בשנים האחרונות הוט עשתה הכל כדי לא למכור שירותים בנפרד אלא התמקדה בטריפל. בחודשים האחרונים בגלל בעיות בשירות היא איבדה לקוחות בטריפל, ולכן המטרה הראשונה שהמנכ"לית החדשה טל גרנות-גולדשטיין שמה לעצמה הייתה לטפל בשירות ולעצור את דימום לקוחות הטריפל, וכנראה שגם הצליחה.

אז מה יהיה במקרה שיתקיים שוק סיטונאי על הוט? ההערכות מדברות על כך שהוט תעשה הכול כדי להמשיך ולהתנגד ליישום המדיניות, גם במחיר של המשך איבוד לקוחות הסינגלים והדאבלים.

עבור הוט, לקוח שייקח ממנה קו אינטרנט בודד במחירים שמשרד התקשורת מנסה לכפות עליה הוא לקוח לא רווחי, בגלל שחלק ניכר מתשתיותיה עוברות דרך בזק, ואז ההוצאה שלה על אותם לקוחות היא הרבה יותר גבוהה.

מנגד, עבור ספקיות האינטרנט זו בשורה לא טובה אם המצב יימשך, כיוון שמבחינתן הדבר הכי חשוב הוא שבזק והוט יילחמו כדי להציע להן את תשתיותיהן, ושהן לא יידרשו לפעול רק על גבי תשתית בזק.