המעשה הערכי של רחלי רוטנר

הכללים שלפיהם נהגת, מגל, אולי אינם עבירה פלילית, אבל הם כן עבירה מוסרית-ציבורית

ינון מגל / צילום: יונתן בלום
ינון מגל / צילום: יונתן בלום

ינון מגל מופיע עכשיו בציבור בשתי פוזות. האחת - "המלצת המשטרה מנקה אותי מאשמה"; השנייה - "עשו לי עוול". שני הדברים לא נכונים, אלא אם כן בוחנים את הפרשה אך ורק מן ההיבט המשפטי-פלילי. אם כי גם בהיבט זה עדיין לא נאמרה המילה האחרונה, מאחר שהמלצת המשטרה אינה מחייבת את הפרקליטות.

אבל נניח שהפרקליטות כן תאמץ את ממצאי המשטרה, האם נעשה עוול למגל? נכון שהיה מחול שדים נגדו. עכשיו טוען מגל כי הפרסומים הללו, גם בעיתונות, היו בלתי מוצדקים. וה-ראיה - המלצת המשטרה.

זו הזדמנות טובה מאוד לעשות את ההבחנה הכל-כך נחוצה בין התחום המשפטי לתחום הציבורי-מוסרי.

רוטנר והדרך הראויה

אין מחלוקת שמגל הטריד נשים בצורה בלתי ראויה, הוא עצמו הודה בכך, התפטר מהכנסת ואף התנצל. עכשיו הוא אומר: "לא היה היבט פלילי במעשיי, מי שהתלוננה נגדי שתלך למשטרה, זו הדרך הראויה".

לא, מגל, זו ממש לא הדרך הראויה, לא בהכרח. הדרך הראויה, והמאוד ערכית, היא זו שבה נהגה המתלוננת הראשונה נגדך, רחלי רוטנר. היא הביאה לידיעת הציבור את צורת התנהלותך - לא כדי להכתימך בפלילים, אלא בעיקר בגלל היותך נציג מפלגה שמניפה את ערכי המשפחה כאחד מדגליה.

מתוך דבריה של רוטנר, וגם של הנשים האחרות שהעידו אחריה, נראה שהן סלדו מהצביעות והציניות שבהתנהגותך. היה נראה להן, ולכולם בעצם, שנהגת על-פי הכלל "היה יהודי-ערכי במפלגתך, ונער שעשועים במקומות אחרים".

הן החליטו להוקיע התנהלות דו-ערכית זו, ובכך עשו שירות חשוב לציבור, במיוחד לציבור חברי מפלגתך. המטרה שלהן הייתה לבטל את מעמדך כנציגו של ציבור שבהתנהגותך אינך מייצג אותו.

בין הציבורי לפלילי

הפרשה שלך, מגל, היא דוגמה יפה לכך שבמישור הציבורי - לא רק הפלילי קובע. יש גם מוסר ושאר ערכים שאינם פליליים, אבל הם מאוד ציבוריים.

רוטנר וחברותיה לא צריכות לשמוע ממך, מגל, מה הדבר שראוי לעשותו. הן כבר עשו אותו, כאשר פרסמו את קלונך ברבים. עד שעשו זאת, אתה היית בגדר מתחזה, והן חשפו צד בלתי ידוע באישיותך.

אבל נראה, מגל, שאתה עדיין ממשיך בהתחזותך. אתמול, לאחר פרסום המלצת המשטרה, דיברת עם עתונאים. לא דיברת הרבה, אבל הרבית לשלב את הקדוש ברוך הוא בצורות השונות שמקובל לכנותו - כאילו הוא היה מרכולת שאתה משתמש בה כדי להיטיב את תדמיתך. ואולי כדי לסלול את דרכך חזרה אל הבית היהודי?

ספק אם זה יעבוד, מגל. תצטרך לעשות הרבה יותר מלדקלם ביטויים דתיים כדי שנאמין שחל בך שינוי אמיתי.