נפתלי שני פועל להדחת הדירקטורים של BGI ולהחלפתם

שני, אשר לו חייבת BGI כ-8 מיליון דולר, מעוניין לדבריו "לראות איך מממשים את הפוטנציאל של החברה. חשוב לבדוק שהנכסים מנוהלים נכון"

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

נפתלי שני, נושה של פירמידת החברות שבאמצעותה שולט גרגורי גורטובוי בחברת המזון ויליפוד, מתקדם בניסיון להשיג שליטה בפועל על חברת BGI, הקומה הציבורית העליונה בפירמידה. לפני מספר שבועות פנה שני, באמצעות בא-כוחו עו"ד ארנון גיצלטר, לחברה, והודיע כי משום שהפרה את ההתחייבויות כלפיו (בגין חוב של 8 מיליון דולר), עברה הבעלות על מניות הבטוחה לידיו, כך שהוא מחזיק ב-67.7% ממניות BGI. ב-BGI טענו אז בתגובה, כי שני לא נקט את הצעדים הנדרשים על-פי דין לממש את המשכון.

היום פרסם שני במודעות בעיתונות זימון לאסיפה מיוחדת של בעלי המניות של BGI, שתתקיים ב-17 בפברואר, במטרה להחליף את כל הדירקטורים הנוכחיים (למעט הדח"צים) בחדשים. הדירקטורים המוצעים הם שני עצמו, ממייסדי אמבלייז שהשליטה בה נמכרה ל-BGI; יונתן מלכה, לשעבר סמנכ"ל לאומי ושות' חתמים ומנכ"ל מיטב חיתום; דוד בלס, לשעבר מנכ"ל חברת ההשקעות לפיתוח התעשייה; ועו"ד גיצלטר.

"החוק מאפשר לכל בעל מניות שמחזיק לפחות 5% לבקש זימון של אסיפה כללית", הסביר היום שני. "לפני קרוב לחודש ביקשתי, ומכיוון שהחברה לא זימנה אסיפה, החוק מאפשר לי לפרסם זימון בעצמי". לדבריו, "החברה לא נמצאת בעמדה של להגיד למי יש מניות ולמי אין. מי שהמניות רשומות על שמו הוא בעל המניות. לכן היה תמוה שלא פרסמו זימון לאסיפה, ולא הייתה לי ברירה אלא לפרסם בעצמי".

גורטובוי הפך לבעל השליטה בפירמידת החברות כשרכש תמורת סכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית ישראל 18 מידי אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות, בקיץ האחרון. גורטובוי לקח על עצמו גם את החובות של הקבוצה. אחת החברות בפירמידה היא בי.אס.די קראון, לשעבר אמבלייז, שאותה רכש גרנובסקי (באופן פרטי ובאמצעות BGI), בעיקר מידי קרן ההשקעות פורטיסימו ומשני, בשנת 2013. לא כל הסכומים בגין אותה רכישה הועברו למוכרים.

בזימון לאסיפה מציין שני "דוגמאות להודעות וידיעות מדאיגות שהתפרסמו לאחרונה", ביניהן החשש לגורל הפיקדונות בסך 30 מיליון דולר של בי.אס.די קראון, העובדה שהבנק האוסטרי לא שחרר את מלוא הכספים המובטחים לתשלום אג"ח BGI, "ניסיונות לבצע רכישות תמוהות של נכסים" וכן "ניהול כושל של המו"מ לסיום תפקידם של האחים ויליגר בויליפוד מבלי להבטיח אי-תחרות בחברה ובעסקיה".

- מה השלב הבא מבחינתך?

"לקבל את השליטה בפועל בחברה. על פניו יש בעיה, צריך לבדוק את המצב לאשורו, ולדאוג לטפל ולראות איך מממשים את הפוטנציאל של החברה ואיך מפתחים אותה הלאה. בשלב הראשון חשוב לבדוק שהנכסים הקיימים מנוהלים נכון".

- אתה בקשר עם מחזיקי האג"ח?

"לא כרגע. נשאר כלפיהם חוב של 2.5 מיליון דולר, והכוונה היא בהחלט לטפל בחוב הזה ולשלם אותו בהקדם".

מ-BGI נמסר בתגובה, כי "פעולות החברה גרמו לשחרור של מעל 26 מיליון שקל מתוך פיקדון החברה בבנק האוסטרי, נוסף למיליוני דולרים שהיו מופקדים אצלו במהלך השנים.

"האחים ויליגר מכרו את השליטה בויליפוד. החברה החליטה להביא את הסכמי הניהול עמם לסיום על בסיס תנאי הפרישה שסוכמו עם האחים במועד רכישת השליטה בחברה, לרבות על סעיף אי-תחרות ובהתאם למדיניות התגמול ובמספר שינויים כפי שאושרו על-ידי מוסדות ויליפוד, לרבות אישור אסיפת בעלי מניות ברוב מיוחד, כנדרש על-פי דין.

נפתלי שני הנו נושה של ישראל 18 ומחזיק בבטוחה על מניות השליטה ב-BGI. מר שני מסרב משום מה לפעול על פי דין ותחת זאת שולח מכתבים ומפרסם הודעות מוזרות. לדעת ישראל 18 כפי שנמסרה לחברה, מר שני אינו בעל מניות בחברה וממילא אין לו זכות לכינוס אסיפות כלליות או למינוי דירקטורים ב-BGI.