צה"ל משרטט את האיום הבא: דאע"ש על הגבול בדרום

גורמים בצה"ל מצביעים היום על האתגרים הביטחוניים לשנת 2016, ועפ"י הערכות אלה - הסיכון הגבוה ביותר לפעולה או לניסיונות פעולה מגיע מהגבול המצרי בשל הנוכחות של שלוחות דאע"ש בסיני

דאע"ש / צלם: רויטרס
דאע"ש / צלם: רויטרס

דאע"ש מאיים על ישראל מדרום: על פי הערכות של גורמים בצה"ל שהצביעו על האתגרים הביטחוניים הצפויים לישראל במהלך 2016, התרחיש בעל הסיכון הגבוה ביותר לפעילות נגד ישראל במהלך השנה הקרובה - מגיע דווקא מדרום. בצה"ל התגבשה ההבנה שהשנה הקרובה תציב בפני ישראל אתגרים ביטחוניים לאורך הגבולות, עם אפשרות החרפה מעבר למה שהיה ב-2015.

על פי אותה הבנה, דאע"ש בסיני הוא הגורם שיש מצדו סיכונים גבוהים ביותר לפעולה נגד ישראל, אם כי יכולותיו מוגבלות. ארגון דאע"ש בסיני מונה כ-1,000 איש, נהנה מתקציבים וציוד שמגיעים אליו המערך הכספי של הארגון.

ההבנה היום בצה"ל קובעת כי יש פוטנציאל הסלמה גם ביהודה ושומרון, כשהמרסנים העיקריים מפני הסלמה כזו הם הכלכלה - שתיפגע מאוד אם אכן תהיה הסלמה. מרכיב שני שתורם לריסון הוא שיתוף הפעולה והתיאום הביטחוני עם המנגנונים הפלסטיניים, שעדיין פועלים בשטח.

עוד העלו הגורמים כי 2016 תחייב את צה"ל להתארגן ולהתכונן למלחמה בגלל אירוע מקומי שייתכן וידרדר את האזור לעימות רחב יותר. האפשרות הזו קיימת לאורך גבול הצפון מול חיזבאללה, כמו גם בגבול רמת הגולן מול הארגונים האסלאמיים שנמצאים על סף הגבול ממש. הפיגוע הגדול בפריז תוכנן ובוצע בעיר א-רקה שבסוריה, ששימשה מרכז התארגנות ותכנון של ארגון דאע"ש.

אחד העניינים המרכזיים שישפיעו גם עלינו הוא המתח השיעי-סוני במזרח התיכון - ובעיקר המתיחות שבין אירן וסעודיה. המדיניות הסעודית מקפלת בתוכה גם סיכויים לנפיצות של האזור כולו - ובכלל זה ישראל.

הבחירות הקרובות באירן יכולות לסמן, אם לא תהיה התערבות מלמעלה, שינוי מסוים בגישתה של אירן - אם כי לא יהיה שינוי דרמטי במדיניותה. אירן ממשיכה לנסות ולהשפיע על הנעשה באיו"ש, מעבירה כסף רב לחמאס בעזה ובונה את כוחו של חיזבאללה כמו גם דוחפת ומכוונת לביצוע פיגועים ברמת הגולן.

 


סבירות נמוכה למלחמה מול חיזבאללה

חיזבאללה גם הוא לא מעוניין בהסלמה, אך הרגישות לאורך קו הגבול יכולה להביא לכלל התכתשות רחבה יותר. הארגון נמצא בקושי כלכלי ממשי וספג כבר למעלה מ-1300 הרוגים ו-10,00 פצועים - כפול ממה שספג במלחמת לבנון השנייה. יחד עם זאת, חיזבאללה ממשיך לבנות את כוחו.

בניית הכוח הזו ממוקדת בישראל במגוון אפשרויות, לרבות ניסיונות - במקרה של התכתשות רחבה - להעביר את הלחימה לשטח ישראל. כאן מעריכים כי הסבירות למלחמה כזו היא נמוכה ומגדירים "סבירות בינונית" לאירוע נקודתי שידליק גזרה רחבה. חיזבאללה מוכנים לקחת סיכונים כדי לשמור על הקווים האדומים שלהם.

הזירה הפלסטינית מתאפיינת בירידה בכמות הפיגועים ובהפרות הסדר, אך מתבסס דפוס חדש - פגיעה באזרחים ביישובים. חמאס ברצועת עזה מורתע מלפעול, אך אינו מורתע מלהתחמש, לחפור מנהרות ולהחזיר לעצמו את היכולות שהיו לו ערב צוק איתן.