מזכ"ל האו"ם על הטרור הפלסטיני: הטבע האנושי מתנגד לכיבוש

בדיון במועצת הביטחון על המצב במזה"ת אומר באן קי-מון: 'העובדות בשטח' בגדה המערבית מכרסמות בהתמדה בסיכוי למדינה פלסטינית ומשמשות חממה למשטמה וקיצוניות ■ שגריר ישראל באו"ם: הארגון מגנה כל פעולת טרור בעולם – אך לא בישראל

באן קי-מון / צלם: רויטרס
באן קי-מון / צלם: רויטרס

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, יצא היום (ג') בהגנה חסרת תקדים על הטרור הפלסטיני. בדיון במועצת הביטחון על המצב במזה"ת, אמר המזכ"ל, כי "הטבע האנושי מגיב על כיבוש". שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר, גינתה אמנם את הטרור הפלסטיני, אך בנשימה אחת גם "טרור של מתנחלים ישראליים".

בתגובה על דברי המזכ"ל, אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "המזכ"ל מעודד טרור, במקום שהאו"ם יילחם בטרור. המזכ"ל שכח מהו תפקיד הארגון - לאסור עידוד טרור מכל סיבה שהיא". קודם לכן, בנאומו במועצת הביטחון, קבל דנון בחריפות על הצביעות של או"ם, שגינה פיגועי טרור ברחבי תבל, אך נמנע בעקביות מגינוי של פיגועי טרור בישראל.

בנאומו בתחילת הדיון במועצה, אמר מזכ"ל האו"ם: "דקירות, דריסות וירי שמכוונים נגד אזרחים ישראליים - ואני מגנה את כל ההתקפות האלה - והתנגשויות בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים - מוסיפות לגבות חיי אדם. צעדי ביטחון לבדם לא יפסיקו את האלימות. צעדים כאלה אינם מספיקים לטיפול בתחשות היאוש הניכור העמוק, שמניעים פלסטינים מסוימים, במיוחד הצעירים".

"צריך למצות את הדין באלה שמבצעים פשעי טרור - אך מערכת אכיפת החוק צריכה להיות מיושמת באופן שיוויוני נגד ישראלים ופלסטינים גם יחד".

"התסכול הפלסטיני הולך וגובר תחת נטל של של 50 שנות כיבוש ושיתוקו של תהליך השלום", אמר באן קי-מון. "יש שמותחים עלי ביקורת מפני שאני מצביע על אמת שאי אפשר לחלוק עליה. אך, כפי שלמדנו מעמים תחת כיבוש במרוצת הדורות, הטבע האנושי מגיב על כיבוש, וכיבוש משמש לעיתים קרובות חממה למשטמה ולקיצוניות. מה שמכונה עובדת על הקרקע בגדה המערבית - העובדות האלה מכרסמות בעקביות בסיכוי למדינה פלסטינית בת-קיימא וביכולותו של העם הפלסטיני לחיות חיים של כבוד".

"המשך פעילות התנחלויות הוא עלבון לעם הפלסטיני ולקהילה הבינלאומית", אר המזכ"ל. "ההתנחלויות מעוררות ספקות רציניים לגבי מחויבות ישראל לפתרון של שתי מדינות. אני מוטרד עמוקות מהחלטת ממשלת ישראל לאשר תכניות להקמת 150 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות בלתי חוקיות בגד המערבית". הוא הוסיף, כי החלטת ישראל להפקיע אדמות פלסטיניות מדרום ליריחו תהיה "פעולת הפקעה הגדולה ביותר מאז אוגוסט 2014".

שגרירת ארה"ב באו"ם אמרה כי וושינגטון מגנה את כל פעולות הטרור באזור, "לרבות רציחתן של שולמית קריגמן ושל דפנה מאיר". היא הדגישה, שפעולות טרור כאלה מדגישות את הצורך בהפסקת ההסתה הפלסטינית ובקידום שלום. אך, בה בעת, אמרה פאואר, כי היא מגנה גם אלימות של מתנחלים ישראליים נגד פלסטינים, לרבות רצח המשפחה הפלסטינית בדומא. "אין צידוק לפעולות טרור כאלה", היא אמרה. השגרירה הוסיפה, שיש למצות את הדין עם האחראים לפעולות טרור והצעדים שנקטה ישראל נגד החשודים ברציחות בדומא אכן רואים לשבח, אך ישראל צריכה לעשות יותר - וכך גם הפלסטינים.

היא אמרה עוד, שארה"ב מגנה נמרצות את פעילויות ההתנחלויות של ישראל, לרבת הפקעת קרקעות מדרום ליריחו והכנות לבניה מדרום לגוש עציון. "צעדים כאלה אינם עולים בקנה אחד עם פיתרון של שתי מדינות", אמר פאואר". היא הדגישה, עם זאת, כי פעילות ההתנחלויות אינה יכולה לשמש עילה לפעולות טרור. השגרירה יצאה גם נגד מדיניות ישראל להריסת בתי מחבלים.

השגריר דנון הוקיע בנאומו את צביעות האו"ם, שגינה פיגועי טרור ב-12 מדינות ברחבי תבל, "מפריס עד ג'קרטה", אך נמנע בעקביות מגינוי של טרור נגד ישראלים. החלטה 2244 של האו"ם גינתה טרור בכל מקום, בלי להתחשב בזהות המבצעים - חוץ מאשר בישראל. "כאב הוא כאב הוא כאב וטרור הוא טרור הוא טרור בכל מקום", הוא הכריז. "זו צביעות". הוא ציין קווים לדמותה של אחת מהקרבנות הישראליים: דפנה מאיר, בת 38, אם מסורה שהגנה על ששת ילדיה ברגעיה האחרונים.

דנון יצא חוץ נגד ההסתה הפלסטינית המתמשכת, שמביאה להרעלת מוחם של ילדים פלסטינים. הוא הביא כדוגמה תפיסת משלוח של בובות שהיה בדרכו לרשות הפלסטינית. בובות אלה יוצרו לדמות טרוריסטיות, ולנטוע שנאה מגיל צעיר בליבות הילדים הפלסטינים, אמר השגריר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של מזכ"ל האו"ם ואמר כי "דבריו של מזכ"ל האו"ם נותנים רוח גבית לטרור. אין הצדקה לטרור. הרוצחים הפלסטינים לא רוצים לבנות מדינה - הם רוצים להשמיד מדינה והם אומרים זאת בריש גלי. הם רוצים לרצוח יהודים באשר הם והם אומרים זאת בריש גלי. הם לא רוצחים למען השלום והם לא רוצחים למען זכויות אדם. האו"ם מזמן איבד את הניטרליות שלו ואת הכוח המוסרי שלו והדברים הללו של המזכ"ל לא משפרים את מצבו".