המשבר בתע"א: העובדים מבקשים משר הביטחון להתערב

זאת על רקע הודעת הנהלת התעשייה האווירית מהשבועות האחרונים, לפיה בכוונתה להחיל צעדי התייעלות חד-צדדיים בשל המצב הכספי שבו נתונה החברה

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

ארגון העובדים של התעשייה האווירית פנה לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בבקשה לקיים איתו פגישה דחופה על רקע המשבר בחברה. בפנייתם אל יעלון מבקשים חברי הארגון שבראשות אהוד נוף את התערבותו במתרחש בתע"א, וזאת בין השאר על רקע הודעת ההנהלה מהשבועות האחרונים, ולפיה בכוונתה להחיל צעדי התייעלות חד-צדדיים בשל המצב הכספי שבו נתונה החברה.

צעדי ההתייעלות כוללים שורה של קיצוצים, שהוסברו בהפסד נקי של 30 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2015. בהנהלת תע"א הסבירו את הצורך במהלכים חד-צדדיים בהיעדר משא ומתן בינה לבין ארגון העובדים. מהלכים אלה לא עתידים לכלול, לפחות בשלב זה, פיטורי עובדים וזאת מתוקף הסכמים קיבוציים שלפיהם קיצוצים בכוח אדם כרוכים בהשגת הסכמות עם ארגון העובדים. עם זאת, הודעת החברה הובילה בשבועות האחרונים לתסיסה בקרב עובדי החטיבות השונות בתע"א, לכינוס של אספות הסברה ולפעולות מחאה ספורדיות מצד חלק מן העובדים כלפי ההנהלה.

בפניית ארגון העובדים לשר הביטחון הובעה דאגה ממצב החברה, זאת גם בשל העימות המתוקשר בין ההנהלה לבין רשות החברות הממשלתיות: מנהל הרשות, אורי יוגב, פתח בחודש האחרון במהלך להדחת יו"ר דירקטוריון החברה, רפי מאור, וזימן אותו לשימוע שעתיד להיערך לו בשבועות הקרובים. זאת, כשברקע דוחות שכוללים ממצאים המצביעים על ליקויים לכאורה באופן מילוי תפקידו.

"אנחנו חרדים לגורל התעשייה האווירית בשל הנזקים שנערמים ומצטברים בכל יום וחוששים לפרנסתם של אלפי עובדי החברה", כתב ארגון העובדים לשר. "העובדים נקלעו למצב שבו החברה פועלת מתוך פחד ממהלכי הדירקטוריון ומרשות החברות הממשלתיות - וזאת מבלי שהגופים האמורים רואים לנגד עיניהם את ייעודה, את יכולותיה ואת עתידה של התע"א למען המשך תרומתה לצה"ל ולגופי הביטחון במדינה".

בלשכת שר הביטחון יעלון אמרו היום (ד') כי מכתבם של חברי ארגון העובדים עדיין לא הגיע לשולחנו של השר. מהתע"א נמסר בתגובה: "הנהלת החברה מברכת על כל צעד שיקדם את ביצוע מהלך ההתייעלות וההבראה בתעשייה האווירית, במטרה להבטיח את המשך צמיחתה לשנים הבאות ואת עתידם של אלפי עובדיה".

גורמים במערכת הביטחון שעוקבים אחר המתרחש בתעשייה האווירית העריכו היום: "אין מנוס מהתערבות שר הביטחון במשבר בתע"א והתסיסה הרבה בקרב עובדי החברה". הגורמים הזכירו גם את הפרסומים בתקשורת מהימים האחרונים, שלפיהם כניסתם של מנכ"ל החברה, יוסי וייס, ושל בכירים אחרים לארה"ב מוגבלת. זאת, בזמן שארה"ב נחשבת אחד משוקי היעד של התע"א ובזמן שהיא מתנהלת אל מול שותפתה בתחום מטוסי המנהלים גאלפסטרים ומעורבת במיזמים משותפים, בין השאר עם חברת לוקהיד מרטין.

בשבוע שעבר שלחו עובדי תע"א מכתב חריף גם להנהלת החברה, ובו הגיבו על הכוונה לקיים תהליכי התייעלות חד-צדדיים. "הבראת התעשייה האווירית אינה נעוצה בעובדים בלבד", כתב יו"ר ארגון העובדים נוף ליו"ר מאור ולמנכ"ל וייס. "היא נעוצה בפעולה על פי תוכנית אסטרטגית תקפה, בכושר ניהול יעיל ורזה, במאמצי שיווק אגרסיביים, בניסיון להפוך אבן על אבן ולהביא לחברה עבודות מהתקציב הרב-שנתי של צה"ל ומתקציבי ביטחון נוספים בארץ ובעולם, בלמידה מכשלים, בקיצוץ דרמטי בתקצוב ההנהלה, בקיצוץ סמנכ"לים וסגני סמנכ"לים רבים, יועצים בלי די, בהחזרת בונוסים שלקחה ההנהלה בשנים שחלפו ובקיצוץ הוצאות רבות נוספות שניתן לחסוך בהן".