סקר: ישראלים חוששים מגניבת זהות ופרטי האשראי באינטרנט

סקר מכללת סמי שמעון: 43% סבורים כי אתרי הבנקים וחברות האשראי בישראל ישמרו על פרטיהם בצורה הטובה ביותר ■ 21% לא סומכים על אף גוף ■ 11% בוטחים באתרי קניות בינ"ל, ורק 3% סבורים כי אתרי הקניות הישראליים בטוחים מספיק

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

למרות שהישראלים אוהבים לרכוש מוצרים באתרי קניות באינטרנט, הרוב חוששים מגניבת זהות או משימוש לרעה בפרטי האשראי שלהם - כך לפי סקר שיזמה SCE המכללה האקדמית ע"ש סמי שמעון לרגל יום אבטחת המידע הבינלאומי שמצוין היום (ה'). 

הסקר, בשיתוף עם קבוצת יפעת, בא לבחון את עמדת הציבור הישראלי בנוגע לאמון שניתן למערכות אבטחת המידע באתרי רכישה מקוונים, והוא נערך בקרב יותר מ-500 גברים ונשים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל.

המשתתפים בסקר נשאלו מהו לדעתם האיום הטכנולוגי המרכזי כיום ברכישה באינטרנט, ורובם (61%) סימנו את האיום האישי - הכולל גניבת זהות (32% מהנשאלים סימנו זאת כאיום המרכזי), שימוש בפרטים ומסמכים אישיים, פריצה לחשבונות ושימוש בפרטי כרטיס האשראי שלהם (29%).

כ-30% מהנשאלים סימנו את האיום הביטחוני כמסוכן ביותר בתחום אבטחת המידע: 19% סבורים כי מתקפה של גורמים עוינים לפגיעה במדינה ומוסדותיה הוא האיום המרכזי, ו-11% סבורים כי האיום המרכזי הוא ריגול של גורמים עוינים ואיסוף מידע. הנשאלים הצעירים נטו לבחור את האיום האישי כמרכזי, והמבוגרים מעל גיל 65 בחרו באופן מובהק את האיום הביטחוני כמרכזי.

בשאלה על מי הם סומכים שישמור על פרטי התשלום בצורה הבטוחה ביותר, הרוב (43%) הצביעו על אתרי האינטרנט של הבנקים וחברות האשראי בישראל, 21% ענו שהם לא סומכים על אף גוף שישמור על פרטיהם, 11% סימנו את אתרי הקניות הבינלאומיים, ורק 3% סבורים כי אתרי הקניות הישראליים ישמרו על פרטי התשלום שלהם באופן הבטוח ביותר. 

אתמול (ד') פורסם ב"גלובס" סקר שביצעה חברת TRI מחקרים אסטרטגיים עבור אתר ChinaBuy, ממנו עולה כי 91% מהישראלים הבוגרים רכשו מוצר באינטרנט בשנה האחרונה. 67% מאלה שרכשו באתרים סיניים, קנו פריטי אופנה, 35% מכלל הנשאלים קנו מוצרי אלקטרוניקה, וכ-29% קנו מחשבים וציוד קצה. 25% רכשו אביזרים לרכב, ו-23% מהנשאלים סיפרו כי הם רוכשים פריטי אופנה לילדים, ושיעור דומה רוכשים צעצועים. 20% מהרוכשים באתרים סיניים קנו סמארטפונים.

למרות נתונים אלה, הסקר של SCE ויפעת העלה כי 73% מהנשאלים סומכים רק בצורה חלקית על מערכות אבטחת המידע הקיימות באתרי האינטרנט, כאשר קצת יותר ממחצית (53%) סימנו כי האמון שלהם במערכות המידע הוא רק באתרים גדולים ומוכרים, ו-20% סבורים כי האינטרסים המסחריים של האתרים גוברים על שיקולי אבטחה. 13% לא סומכים על מערכות אבטחת המידע של אתרי האינטרנט כלל, ו-10% סומכים לחלוטין עליהן. 

בשאלה מה קונים באינטרנט, רוב הנשאלים בסקר של SCE ויפעת (21%) השיבו כי הם קונים מוצרי אופנה, 17% רוכשים תיירות ונופש, 16.3% - מוצרי חשמל, 8% קונים מחשבים ותוכנה, 7% רוכשים ספרים/מגזינים/דיסקים, שיעור דומה רוכשים מזון באינטרנט, ו-4% קונים ביטוח ושירותים ברשת.

ד"ר מיכאל אורלוב, ראש מסלול סייבר ב-SCE, מציין כי "החשש של הציבור מביצוע רכישות באתרי האינטרנט בגלל איומים אישיים בא לידי ביטוי מובהק בסקר. יחד עם זאת, הפעילות הצרכנית באתרי האינטרנט במגמת עלייה מתמשכת, ואני צופה שהיא תלך ותגבר. עם זאת, אמצעי אבטחת המידע כיום הם קלים ופרקטיים יותר מכפי שהיה לפני 20 או 30 שנה".