ביהמ"ש: אחרי 15 שנה - ייהרס הפיל הלבן בכניסה לעכו

ביהמ"ש המחוזי בחיפה דחה את הערעור שהגיש היזם בגין צו הריסה שהוציאה עיריית עכו כנגד המגדל העגול בכניסה הדרומית לעיר שאמור להיהרס בתוך שנה

כבר 14 שנה עומד השלד העגול של בית-המלון שתוכנן לקום סמוך לחוף הים בכניסה הדרומית לעכו כאבן שאין לה הופכין. על המבנה חלה תוכנית בניין עיר מאושרת להקמת מלון בן 30 קומות ו-200 חדרים.

היתר הבנייה לפרויקט, שזכה לשם "מלון פנינת הים", התקבל בשנות ה-90, ובשנת 1999 התקיים טקס הנחת אבן-הפינה לתחילת העבודות, בנוכחות שר התיירות דאז, אמנון ליפקין-שחק, וראש העירייה דאז, שמריהו בירן.

החברה היזמית והמבצעת גד-בולוס החלה בהקמת המבנה, אך כשהגיעה למחצית מגובהו, נקלעה לקשיים כלכליים, והבנייה נעצרה. המבנה הגיע לכינוס נכסים ועבר מאז כמה ידיים, כשלבסוף רכשה אותו חברת צומת יזמות השקעות בנדל"ן, אך גם לאחר הרכישה בניית המלון לא הושלמה.

כנגד הבעלים האחרון הגישה עיריית עכו בקשה לבית המשפט להריסת המבנה, מאחר שהמבנה לא הושלם בהתאם להיתר שניתן לו בשנות ה-90, ולכן הוא מהווה סטייה מההיתר.

בחודש יוני 2015 קיבלה שופטת בית משפט השלום בעכו, שושנה פיינסוד-כהן, את בקשת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עכו והורתה להרוס את שלד המגדל העגול בתוך שנה.

פסק הדין נגד בעלת המבנה, חברת צומת יזמות השקעות בנדל"ן בע"מ, ומנהלה, חמוד מונהאל, ניתן ללא הרשעה, ואלה ערערו על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בחיפה. בערעור נטען כי בכוונתם למכור את הנכס, וכי הוא אף הוצע לעירייה, אך היא סירבה לרכוש אותו.

בהקשר לטענות המפגע החזותי בכניסה לעכו, נטען כי ישנם מבנים נוספים שאינם מפארים את העיר. עוד נטען בערעור כי ההחלטה פוגעת בזכות הקניין ומתעלמת מהעובדה שלמבנה ניתן היתר בנייה כדין.

עו"ד איילת השחר מיכאלי, שייצגה את עיריית עכו והוועדה המקומית, טענה בהליך כי המבנה נבנה בסטייה מההיתר שהוצא בשנת 2000, כך שנבנו 16 קומות במקום 32 קומות מאושרות, בחיפוי חלקי ללא מחיצות וללא חלונות.

לדבריה, לא הושלמו עבודות הפיתוח וההתחברות לכבישים, ולא מולאו תנאי ההתחייבות שצורפו להיתר. כמו כן, ההיתר פג ובטל ב-2003, ולאחר שהמבנה לא הושלם, לא ניתן לחדש את ההיתר.

עוד טענה עו"ד מיכאלי כי קיים אינטרס ציבורי מובהק להריסת המבנה, מאחר שמדובר במבנה נטוש מזה שנים, שבמצבו גרם למפגעים חזותיים, בטיחותיים וכלכליים לעיר ולתושביה.

"קיימות עדויות לכניסת אנשים וטיפוס לקומות גבוהות במבנה, כך שהמקום מהווה מפגע בטיחותי חמור", טענה עו"ד מיכאלי.

לדבריה, מדובר בזכויות בנייה חריגות שניתנו לפרויקט "המלון העגול", במטרה ליצור סמל ומונומנט ייחודי בכניסה לעיר, אשר ניתן לראותו מכל מקום בעיר ומחוצה לו, אלא שהמבנה המוזנח במצבו כיום גורם להפך הגמור.

כמו כן, השימוש שמבוצע בשלד המבנה אינו תואם את ההיתר, שכן חמוד מונהאל עצמו הצהיר כי אין לו כוונה להמשיך בבניית המבנה ולהשתמש בו לצורך מלונאות בהתאם לתוכנית ולהיתר שניתן בזמנו, אלא הוא מחזיק במבנה ובמקרקעין כמלאי עסקי. 

לטענת חברת צומת יזמות השקעות בנדל"ן בע"מ, היא ביקשה לפתח את החלקה, אולם בשל חוסר כדאיות כלכלית ומשלא נמצא רוכש, נותר המבנה כבשעת הרכישה וכמצבו אף שנים קודם לכן. עוד נטען כי הריסת המבנה בשל מפגע חזותי אינה מידתית.

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, תמר שרון נתנאל, דחתה את הערעור והדגישה כי האינטרס הציבורי הוא להביא להפסקת המצב שבו המבנה ימשיך לעמוד כאבן שאין לה הופכין כפי שהוא עומד כבר 15 שנה, מה גם שהבעלים הצהיר כי אין בכוונתו להשלים את בניית המלון.

ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, מסר: "אני שמח שמאבק עיקש ביזם שהזניח נכס שהיווה כתם וסכנה לעיר במשך זמן רב הצליח בעזרת השם. אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט, אשר שם לנגד עיניו את השמירה על האינטרס הציבורי, ובכך יאפשר לנו להמשיך ולקדם את התפתחותה של העיר עכו".